bezár
 

zene

2013. 04. 25.
Post-punk örökzöldek
The Soft Moon koncert az A38 Hajón – 2013. április 7.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Post-punk, darkwave témában az utóbbi évek egyik legizgalmasabb zenekara látogatott április 7-én a világ első számú klubjának megválasztott "Hajóra", aminek gyomra közismerten az egyik (ha nem a) legdinamikusabban megszólaló koncertterem Budapesten. A csillagok szerencsés állásának köszönhetően majdnem teltház előtt mutathatta meg a Soft Moon, miért dicséri őket szakmabéli és laikus egyaránt.

prae.hu

A jelenleg három tagú - eredetileg Luis Vasquez önálló projektjenként induló és az élő fellépésekre zenekari tagokkal bővülő - banda a klasszikus felállást választotta: gitár, ének (Vasquez), basszusgitár (Justin Anastasin), dob és szintetizátor (Keven Tecon).

Az eddig megjelent két lemezt (a 2010-es Soft Moont és a tavalyi Zerost) viszont egyedül készítette a Mojave sivatagban felnőtt (és ott unatkozó) frontember, illetve a másodiknál besegített egy producer.

A magát amúgy vidám embernek tartó Vasquez egyfajta terápiaként használja a zenét, bár - saját bevallása szerint - egyelőre hatástalanul, legalábbis önmaga számára.



Luis színpadra készíti a számokat, ezért is volt szüksége további zenészekre: a monoton, feszes, zakatoló gitáros hangulat szintetizátordallamokkal és suttogásba fojtott hangfoszlányokkal egészül ki, mely egyfajta másvilági atmoszférát ad a zenének. (A rocktörténelemben jártas hallgatóknak eszükbe juthat a Suicide, a Joy Division, vagy (a) The Units muzikális öröksége, de még akár a The Fall vagy a New Model Army is.)

Vasquez pedig szereti a popzenét, amelynek struktúráját megtartja, pontosabban reflektál rá. És hiába az időtlenség, mégis a változást jelzi, hogy a régen rétegzenének számító post-punk manapság elfogadottabb a divatáramlatoknak köszönhetően: hipsterek, darkok, rockzenészek, techno dj-k egyesülnek a fellépés idejére a nézőtéren.

A körülbelül egyórás koncert a sötét témák ellenére oldott hangulatban zajlott: még a közönség soraiból jövő bekiabálásra is reagált az énekes-gitáros frontember, így az első pillanattól kezdve biztonságban érezte magát a hallgató, olyan otthonos volt minden.

A Parallelsnél indultak be először igazán az emberek, és az utolsó akkordig úgy is maradtak, hiába következett utána néhány (a korai Cure-ra emlékeztető) középtempós muzsika, az összhang zenekar és hallgatóság közt továbbra is fennállt.



Eljátszották "slágeresebb" zenéiket is (Breathe the fire, Circles, We are we, Dead love, Machines), a zárótrack pedig a technós kezdésű, de kongával is megbolondított(!) Want volt, melyhez a napokban készült egy, a zenéhez illő, zaklatott világú videoklip.

A néha filmzenés hangulatú, mégis agresszív számokhoz dukáló vizuálért eredetileg egy külön tag, Ron Robinson felel, akinek távollétében a látvány most kimerült az – egyébként így is elégséges hangulatot adó - stroboszkóppal tuningolt, villódzó vörös és fehér fényekben.



A koncert előtt és után lemezlovaskodó Holalo páros viszont nem érezte az összhangot a közönséggel. Egy-két számuk ugyan betalált, mégis jól jelzi hatástalanságukat, hogy – a kevés ott maradt rajongó ürügyén – fél órával a Soft Moon fellépése után hazazavarták az embereket.

De a lényeg, s amiért jöttünk, az megvolt: a bő 30 évvel ezelőtt kialakult hangzás mai köntösében is működőképes.

nyomtat

Szerzők

-- Bolváry Zoltán --


További írások a rovatból

Hari Drama és Nagy Emma Quintet koncert a Várkert bazárban
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés