film
2013. 04. 15.
Roncs lelkek játszótere
Rufus Norris Ébredése, a Titanic zárófilmje
A 20. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál zárófilmjeként láthatta először a magyar közönség Rufus Norris többszörösen rétegzett és komoly kritikai állításokat megfogalmazó, mégis kiemelkedően szórakoztató játékfilmes debütálását, ami szinte hiba nélkül teljesít egy ambiciózus vállalást. Az Ébredés olyan, a kiskamaszok bizonytalan szemszögéhez társított perspektívát teremt, amin keresztül az általa bemutatott társas élethelyzetek egyszerre tűnnek hátborzongatónak és szívmelengetőnek.
A korábban főként színházban tevékenykedő brit elsőfilmes egy azonos című kortárs regényt, Daniel Clay művét adaptálta mozgóképre, ami egy észak-londoni szomszédság elállatiasodó háborúskodását meséli el az események legnagyobb veszteseként végző "Megtört" Rick életútjára felfűzve. Azonban attól, hogy a tragikus történet filmváltozatában átrendeződtek a dramaturgiai hangsúlyok, és a szomorú sorsú fiú helyett végül az őt körülvevő ellentmondásos világra naivan rácsodálkozó Skunk nézőpontja került az origóba, az értékvesztés lesújtó és tisztán depresszív hangot feltételező tudomásul vételét a többértelműség, a játékosság és a szabadabb fogalmazás feltáruló lehetőségei váltották fel (az eredeti cím – Broken – és annak magyar változata közti különbség tükrözi is ezt a hangulati átértékelődést).
Ezeket az esélyeket jó érzékkel használták ki az alkotók (a forgatókönyv Mark O'Rowe munkája), és egy közvetlen, részletekbe bocsátkozó, mégis dinamikus megszólalásmódot hoztak mozgásba, ami az állandó hangulatváltások, a fordulatos szituációk és az érzékletes karakterábrázolás révén akkor sem hagyja leülni az Ébredés című filmet, amikor annak elbeszélése már a legfinomabb rezdülések megfigyeléséig aprózódik. A jellemzően fordított irányban elmesélt mikro-narratívákon keresztül (a legtöbb konfliktus eredményét előbb ismerjük meg, mint a kiváltó okokat) kibontakozó viszonyrendszer egy sor traumatizált családot, megrendített kapcsolatot és megkérdőjelezhető értékrendet mutat fel, de a töredezett összképből a parttalan kesergés helyett a kíváncsiság és a megértés rajzolódik ki, zavarba ejtően közel hozva egymáshoz a kiábrándultságot és a reményt.
A mesteri tónuskeverés a tizenéves főhős hangulatingadozásaira rímelve csap egymás mellé ellentétes érzelmi értékű epizódokat (lásd az önfeledt papírrepülő-dobálást követő veszekedést vagy a Mike felzaklatott autóútjába beékelődő gyerekcsínyt), így okoz hol váratlanul felszabaduló nevetést, hol pedig a játékból a drámába taszító megdöbbenést. Néhány nagyon pontosan megtalált szituáció pedig olyannyira rétegzetté válik, hogy ugyanazon váratlan momentumban váltja ki szélsőségeket egyesítő összetett érzelmet, mint amikor Rick anyja azon sajnálkozik, hogy a kórházból hazatérő fiának készült tortán csálé a felirat ("Isten hozott itthon."), és a családapa a komoly aggodalmon osztozva csak annyit tesz hozzá: "Azért az üzenet átjön."
Ez a humoros, drámai és olykor suspense elemeket is vegyítő stratégia gondosan reflektált és alátámasztott a filmben, a világnézetek és kilátások töredezettsége-ellentmondásossága rendre visszaköszön különféle motívumokban. Az alaposan kidolgozott felnőtt-gyerek szerepcseréktől a széttartó értékek szimbolikus tárgyain (lásd a banán-telefont mint Skunk és apja közötti ideiglenes közvetítőt) és helyein át (az elsőszámú játszótérnek számító autóroncs-telep, amit egy Blu-ray lejátszóval szeretnének felturbózni) az ambivalens jövőkép szó szerinti megfogalmazásáig (amit Archie, Skunk apja a lány születésekor átélt látomásos álmon keresztül fejez ki: "Boldog voltam és szomorú egyszerre.") terjed a kettős megértés kelléktára.
Norris értő rendezése Mike Leigh intim drámáitól és Andrea Arnold keresetlen megközelítésétől is örökölt, formanyelvében ugyanúgy megvannak a bensőséges pillanatokat érzékenyen megragadó közelik, ahogy az elharapódzó brutalitást távolságtartóan rögzítő fakóbb, durvább képek. Színészgárdája pedig – élen a Skunkot megformáló Eloise Laurence-szel és a többi fiatal színésszel – egyenletesen magas színvonalat hoz az erős jelenlétre és hiteles gesztusokra alapozott epizódokban.
Az elbeszélés, a karakterek és a viszonyrendszer szintjén is el-elrepedező és töredékekre bomló mintázattal tehát Norris olyan struktúrát alkotott, amivel ötletesen reflektál a folytonosan alakuló kamasz-világképre és az azon keresztül kritizált egyéni és társadalmi értékválságra is (lásd az emblematikus képet, amin a keresztbeszaladó gyerekek mögött éppen a földre zuhan egy roncsautó). A csomópontokba rendeződő kusza szálak által kirajzolt történetet így nehéz volt méltó módon lezárni, és ez nem is sikerült a befejezésben erőteljesen fókuszt váltó (az alapregényhez ügyetlen módon visszaigazodó) alkotásnak. A zárlat bizonytalansága és közhelyessége pedig azért is különösen bántó, mert az utolsó néhány perc alatt lejátszódó jelenetben éppen azok a szentimentális, egyoldalú és leegyszerűsítő megoldások halmozódnak fel, amiknek a találó kijátszása és hatásos felülírása addig izgalmassá és szórakoztatóvá tette a filmet.
Az Ébredés igazán értékes eredménye az a bátran és pontosan kidolgozott, roncsolt töredékekből felépülő tabló, amivel az önfeledt irónia és a véres komolyság arányjátékain keresztül jellemzi a folyamatos küzdelemben álló csoportok természetét. Rufus Norris filmjének úgy sikerült megragadnia egy emberi közösség komplex működésmódjait, hogy a feltérképezett mikrokozmosz érvényes és érzékletes modellként működik, legyen szó intim történetekről vagy egyetemes társadalomkritikáról.
Ébredés (Broken)
Színes, feliratos filmdráma, Nagy-Britannia, 91 perc, 2012.
Rendező: Rufus Norris
Producer: Joe Oppenheimer
Forgatókönyv: Daniel Clay, Mark O'Rowe
Operatőr: Rob Hardy
Zene: Electric Wave Bureau
Vágó: Victoria Boydell
Szereplők: Cillian Murphy, Tim Roth, Lily James, Eloise Laurence
Bemutató: 2013. április 25.
Forgalmazó: Szuez Film Kft.
Ezeket az esélyeket jó érzékkel használták ki az alkotók (a forgatókönyv Mark O'Rowe munkája), és egy közvetlen, részletekbe bocsátkozó, mégis dinamikus megszólalásmódot hoztak mozgásba, ami az állandó hangulatváltások, a fordulatos szituációk és az érzékletes karakterábrázolás révén akkor sem hagyja leülni az Ébredés című filmet, amikor annak elbeszélése már a legfinomabb rezdülések megfigyeléséig aprózódik. A jellemzően fordított irányban elmesélt mikro-narratívákon keresztül (a legtöbb konfliktus eredményét előbb ismerjük meg, mint a kiváltó okokat) kibontakozó viszonyrendszer egy sor traumatizált családot, megrendített kapcsolatot és megkérdőjelezhető értékrendet mutat fel, de a töredezett összképből a parttalan kesergés helyett a kíváncsiság és a megértés rajzolódik ki, zavarba ejtően közel hozva egymáshoz a kiábrándultságot és a reményt.
A mesteri tónuskeverés a tizenéves főhős hangulatingadozásaira rímelve csap egymás mellé ellentétes érzelmi értékű epizódokat (lásd az önfeledt papírrepülő-dobálást követő veszekedést vagy a Mike felzaklatott autóútjába beékelődő gyerekcsínyt), így okoz hol váratlanul felszabaduló nevetést, hol pedig a játékból a drámába taszító megdöbbenést. Néhány nagyon pontosan megtalált szituáció pedig olyannyira rétegzetté válik, hogy ugyanazon váratlan momentumban váltja ki szélsőségeket egyesítő összetett érzelmet, mint amikor Rick anyja azon sajnálkozik, hogy a kórházból hazatérő fiának készült tortán csálé a felirat ("Isten hozott itthon."), és a családapa a komoly aggodalmon osztozva csak annyit tesz hozzá: "Azért az üzenet átjön."
Ez a humoros, drámai és olykor suspense elemeket is vegyítő stratégia gondosan reflektált és alátámasztott a filmben, a világnézetek és kilátások töredezettsége-ellentmondásossága rendre visszaköszön különféle motívumokban. Az alaposan kidolgozott felnőtt-gyerek szerepcseréktől a széttartó értékek szimbolikus tárgyain (lásd a banán-telefont mint Skunk és apja közötti ideiglenes közvetítőt) és helyein át (az elsőszámú játszótérnek számító autóroncs-telep, amit egy Blu-ray lejátszóval szeretnének felturbózni) az ambivalens jövőkép szó szerinti megfogalmazásáig (amit Archie, Skunk apja a lány születésekor átélt látomásos álmon keresztül fejez ki: "Boldog voltam és szomorú egyszerre.") terjed a kettős megértés kelléktára.
Norris értő rendezése Mike Leigh intim drámáitól és Andrea Arnold keresetlen megközelítésétől is örökölt, formanyelvében ugyanúgy megvannak a bensőséges pillanatokat érzékenyen megragadó közelik, ahogy az elharapódzó brutalitást távolságtartóan rögzítő fakóbb, durvább képek. Színészgárdája pedig – élen a Skunkot megformáló Eloise Laurence-szel és a többi fiatal színésszel – egyenletesen magas színvonalat hoz az erős jelenlétre és hiteles gesztusokra alapozott epizódokban.
Az elbeszélés, a karakterek és a viszonyrendszer szintjén is el-elrepedező és töredékekre bomló mintázattal tehát Norris olyan struktúrát alkotott, amivel ötletesen reflektál a folytonosan alakuló kamasz-világképre és az azon keresztül kritizált egyéni és társadalmi értékválságra is (lásd az emblematikus képet, amin a keresztbeszaladó gyerekek mögött éppen a földre zuhan egy roncsautó). A csomópontokba rendeződő kusza szálak által kirajzolt történetet így nehéz volt méltó módon lezárni, és ez nem is sikerült a befejezésben erőteljesen fókuszt váltó (az alapregényhez ügyetlen módon visszaigazodó) alkotásnak. A zárlat bizonytalansága és közhelyessége pedig azért is különösen bántó, mert az utolsó néhány perc alatt lejátszódó jelenetben éppen azok a szentimentális, egyoldalú és leegyszerűsítő megoldások halmozódnak fel, amiknek a találó kijátszása és hatásos felülírása addig izgalmassá és szórakoztatóvá tette a filmet.
Az Ébredés igazán értékes eredménye az a bátran és pontosan kidolgozott, roncsolt töredékekből felépülő tabló, amivel az önfeledt irónia és a véres komolyság arányjátékain keresztül jellemzi a folyamatos küzdelemben álló csoportok természetét. Rufus Norris filmjének úgy sikerült megragadnia egy emberi közösség komplex működésmódjait, hogy a feltérképezett mikrokozmosz érvényes és érzékletes modellként működik, legyen szó intim történetekről vagy egyetemes társadalomkritikáról.
Ébredés (Broken)
Színes, feliratos filmdráma, Nagy-Britannia, 91 perc, 2012.
Rendező: Rufus Norris
Producer: Joe Oppenheimer
Forgatókönyv: Daniel Clay, Mark O'Rowe
Operatőr: Rob Hardy
Zene: Electric Wave Bureau
Vágó: Victoria Boydell
Szereplők: Cillian Murphy, Tim Roth, Lily James, Eloise Laurence
Bemutató: 2013. április 25.
Forgalmazó: Szuez Film Kft.