bezár
 

zene

2007. 04. 19.
MIDI - a megvalósult álom: MAX/MSP
MIDI-programozás az IRCAM fejlesztői környezetében
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
MIDI - a megvalósult álom: MAX/MSP MIDI-hangszer, illetve -eszköz bármi lehet. Mondjuk egy reflektor a színpadon. Ekkor rendkívül könnyen elérhetem azt, hogy amikor mondjuk egy G-hangot játszok a gitárom A-húrján, akkor ez a reflektor - a húr megpengetési erejével/gyorsaságával arányos fényerővel - felvillanjon. Gyakorlatilag az összes hangra „köthetek” egy-egy reflektort, és élő vetítést kreálhatok a zeném mellé.
Aki még nem tette, most [a]http://prae.hu/prae/articles.php?aid=457[text]elolvashatja[/a] bevezetőmet a MIDI-szabványba. Ott elmondtam, hogy a MIDI-szabvány tulajdonképpen szabványosított üzenet, amelyet a hangszerek, komputerek, szekvenszerek, és különböző más MIDI-eszközök közötti kommunikációra használnak. Ez a szabvány arra a rendkívül gyümölcsözőnek bizonyuló különbségtevésre épül, amivel elválasztja a hangszer hangját (hangszínét) a hang kifejezésétől, azaz az intonációtól, tremolótól, vibratótól, a hangleütés erejétől/sebességétől és a különböző effektektől. A hangszer hangja a MIDI-üzenetben egy kód a hangszer (instrument, patch, és még sok más elnevezéssel) típusával, ezt követi a hangmagasságának, valamint hangerejének (velocity - azaz sebesség) jelölésére használt kód. Az eredeti MIDI-üzenet real-time: a hangot meg kell „szólaltatni” - és el is kell hallgattatni (zéró "sebességgel").

prae.hu

A MIDI-szabványt később rendszer-üzenetekkel egészítették ki: ezek között szerepel az a kód (time-stamp), amely idő-értékeket tartalmaz a real-time játék „kinyújtására”, még később rögzítésére és visszajátszására, valamint kódokat a „hangszer-” és csatornaváltásra, a különböző effektek aktiválására, deaktiválására, paramétereinek módosítására.

A MIDI egyik legfőbb előnye ma az, hogy a kifejezésről leválasztva a hangszerre jellemző hang tetszés szerint manipulálható, például tömöríthető. Egy viszonylag tűrhető tömörítési mód azon a megfigyelésen alapul, hogy a legtöbb hangszer hangja három jellemző időtartományba esik: a megszólaltatás (attack), a fenntartott hang (sustain) és a lecsengés tartományába.

A három közül a megszólaltatás a legjellemzőbb és a legtöbb információt tartalmazó (tranziensek formájában) - szerencsére azonban a legrövidebb is. Ezt a szakaszt célszerű egy az egyben rögzíteni. A fenntartott szakasznak azonban elég csak az elejét tárolni, és ezt ismételni a kívánt ideig, ahogy a lecsengési szakasz is meggyőzően hangzik a megfelelő mintázat alapján intenzitásában csökkentett hangmintával.

Kisebb hangminták ismétlődése alkot egy-egy hangot (hangszerhangot, illetve hangszerhang-mintát). Az elv, a kisebb minták ismétlődése radikálisan átalakította a hangokról való gondolkodást: eddig a hang részfrekvenciák összege volt, mától hanghullám-formák ismétlődése. A hang eddig matematika volt, ma grafika.

A grafikus hullámforma (wave-table) ismételt lejátszásakor azonban a számítógép hangot számol a pixelekből. Bináris számokkal ugyan, de hasonló számításokat végez, mint ezelőtt a hang-matematika: csak a figyelem fókusza, a tudat költözött át a frekvenciákról a pixelgrafikára. A számítógép tudattalan - számol és villantja a képeket a felhasználónak.

Hogy világosabb legyen az új gondolkodás hordereje, lássuk be, hogy MIDI-hangszer, illetve -eszköz bármi lehet. Mondjuk egy reflektor a színpadon. Ekkor rendkívül könnyen elérhetem azt, hogy amikor mondjuk egy G-hangot játszok a gitárom A-húrján, akkor ez a reflektor - a húr megpengetési erejével/gyorsaságával arányos fényerővel - felvillanjon. Gyakorlatilag az összes hangra „köthetek” egy-egy reflektort, és élő vetítést kreálhatok a zeném mellé.
Eric Wenger
A zene digitális pixel-képpé (illetve videóvá) is formálható, ahogy azt például Eric Wenger, szinesztéta programozó [a]http://www.uisoftware.com/MetaSynth/[text]MetaSynth[/a] szoftvere teszi. Vagy éppen fordítva: a kép hangokká alakítható. Még általánosabb alkalmazásban: a MIDI segítségével egy szoba egész belső tere interaktívvá alakítható (ami részben megvalósult az idei [a]http://prae.hu/prae/articles.php?aid=529[text]Making New Waves IX. Hallható fény[/a] installációiban).

2000-ben volt olyan szerencsém, hogy doktoranduszként [a]http://www.ru.nl/socialewetenschappen/nici/[text]Nijmegen[/a]ben, Hollandiában tanulmányozhattam a zenepszichológiát. Ott egy (a Yamaha szoponzorálásával) jól felszerelt stúdió volt egy Yamaha (MIDI-)zongorával, amely lejátszotta a MIDI-üzeneteket, vagy MIDI-üzenetekké alakította a zongorán játszott zenét. A MIDI-üzenetek egy Macintosh gépre jutottak, amin rögzítették és elemezték azokat. Akkoriban a hangok intonációját tanulmányozták, és már több hírneves zongorista játékát rögzítették.

Nem véletlenül említem a gép típusát: a használt program, a MAX ugyanis sokáig csupán Mac-en létezett. Márpedig a Mac-generáció ma használatban lévő legöregebb masináin (mondjuk egy Classic-on) is vígan „elpöfögött” legalább 16-szólamú polifón hangzással. Mivel 2000 óta gyakorlatilag minden komolyabb helyen, ahol hangokkal foglalkoznak (Making New Waves, Ultrahang fesztivál stb.) felbukkan ez a program, arra gondoltam, hogy felhívom rá olvasóim figyelmét. A teljes program [a]http://www.cycling74.com/downloads/maxmsp[text]letölthető[/a] (teljes referencia-anyaggal és példákkal), és egy hónapig (minden funkciójában) szabadon használható - csak tessék próbálkozni.MIDI használat közben
MAX

"A Max egy grafikus programozói környezet olyan emberek számára, akik eljutottak a MIDI-berendezés szokványos szekvenszer- és zeneszerkesztő-program lehetőségeinek határához.”
- Miller Puckette, Max referencia kézikönyv, 1988

A Max-ot az [a]http://www.ircam.fr/[text]Institut de Recherhe et de Coordination Acoustique/Musique[/a]-nál (IRCAM) fejlesztették ki 1986-ban, Párizsban: szerzője Miller Puckette, a Tennessee-i születésű matematikus , aki már évek óta a real-time komputer-zenei alkalmazások élvonalában dolgozott. Az eredetileg nem-grafikus programnyelvet arra szánták, hogy az IRCAM hatalmas 4X szintetizátorát kontrolálja, később mégis grafikus környezet lett a Macintosh MIDI-hez.

A Max lehetővé teszi, hogy a berendezéseidet úgy kontroláld, ahogy csak akarod. Programokat írhatsz a zeneszerzésre, zene improvizálásához, játékod mellé kíséretnek, üzenetet küldhetsz a szintetizátornak, hogy módosítsa a hangszínt (patch) - bármit, amit csak el tudsz képzelni egy számítógéppel és MIDI-vel. Minthogy a Max minden kontrol-információt egyszerű szám-folyammá változtat, bármit bármivel összekapcsolhatsz.

A Max egy magasszintű grafikus programnyelv: a programokat grafikus objektumokból készíted és nem parancsokból, szövegben. Kevesebb parancsot és szintaxist kell megtanulnod, mint egy hagyományos programnyelvben, ráadásul egészen világos, intuitív módja a programozásnak az, ahogy egyszerűen összekötöd egymással az objektumokat.

A Max-al készült programok real-time alkalmazások. Sebessége miatt a Max lehetővé teszi, hogy olyan programokat írj, amelyek közvetlenül az alapján generálnak kíséretet, amit éppen játszol, vagy módosítják az előadásodat játék közben.

Amikor a Max-al dolgozol, grafikusan készíted az alkalmazásokat: objektumok felhasználásával, amelyek a képernyőn dobozok, és szöveget vagy ikonokat tartalmaznak.

A Max-ban mintegy 200 különböző objektum van (amihez az MSP még kb. 200 továbbit ad az audio-feldolgozáshoz), amelyek egy vagy több meghatározott feladatot látnak el. Ehhez ráadásul még megírhatod saját programodat a Max-ben, és lementve ezt a programot objektumként használhatod egy másik programban, amit írsz (azaz programjaid korlátlanul egymásba ágyazhatóak).

Az objektumok különböző típusú dobozok, bemenetekkel a tetőn (a más objektumokból származó információ számára) és kimenetekkel az aljon (a más objektumokhoz küldendő információ számára).

Egérrel lehet összekötni az objektumokat: a kimenetre kattintva, és lenyomva tartva vonalat kell húzni valamelyik bemenet felé. A bemenet „megduzzad”: így jelzi, hogy elfogadja a kapcsolatot - már nincs szükséged az egérre.

Az objektum által végrehajtott akció attól a névtől függ, amelyet beleírsz. A név olyan, mint egy ige: leírja, hogy az objektum mit csinál. Gyakran további szavakat és számokat is kell írnod az objektum-doboz neve után, hogy megadd az induló információt az objektum számára, vagy meghatározd valamilyen jellemzőjét. Például csinálhatsz egy metronómot, és meghatározhatod, hány ms-enként „üssön” (metro 1000). A table objektum segítségével valószínűségi eloszlásokat rögzíthetsz és használhatsz a zenéd hangjainak, hangszínének, időtartamának vagy bármilyen más paraméterének véletlenszerű változtatásához (illetve a véletlenszerű változások elemzéséhez).

Néhány objektumnak nincs bemenete vagy kimenete, mert a patch-on kívülről kap információt, vagy onnan kifelé küld üzenetet (ilyen például a MIDI-üzenet). Vannak interfész-objektumok is, amelyek interaktív kontrol-lehetőséget (gombok, tárcsák, billentyűzetek, stb.) biztosítanak programod számára. Az egyik objektum az objektumok és a „drótozás” tetejére egy pixelképet tesz, amin csak az interfész-elemek látszanak: önálló programként lementett alkotásunknak ez lesz a külseje.

A programozásra használt Patcher Window (ahol a patch-okat, azaz programjainkat írjuk) mellett Text Window szolgál a jegyzetelésre, és Table Window a hullámformák, grafikonok, számtáblázatok megjelenítésére, szerkesztésére. A Max-üzeneteket a Timeline Window-ban grafikusan elrendezve is látod, ráadásul kezelőgombok segítségével visszatekerni és lejátszani is tudod.

Az MSP több, mint 170 további objektummal szolgál saját szintetizátorod, szemplered és effekt-processzorod megépítésére, valamint az audio-szignál feldolgozására és elemzésére. Rendkívül könnyen működő oszcillátort, illetve idő-amplitúdó görbét jeleníthetsz meg, vagy pillanatok alatt összedobhatsz egy Fourier-elemzést (a frekvenciaösszetevők meghatározására) és megjelenítheted az eredményét egy (interfész) grafikonon. Ha jól tudom, az újabb MAX verziókban már előre elkészített videót is szinkronizálhatsz a zenédhez.


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Danczi Csaba László --


További írások a rovatból

Schlanger Tamás és a Sonus Cordis Kvartett a FUGA-ban
Balogh Ádám lemezéről
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről

Más művészeti ágakról

Elizabeth Sankey és Andrea Arnold filmjei
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés