irodalom
2013. 04. 04.
Csendesek közt is a legcsendesebb
Kemény István az Írók és filmek sorozatban
![Csendesek közt is a legcsendesebb](data/_cache/2013-03-26/24987s_5979_220x220.jpg)
Az elmúlt évek rutinját követve, a meteorológiai tél utolsónak tűnő napján is ellátogattam a csendes társak rendjébe. Mert napról napra, hétről hétre, hónapról hónapra szükség van a gyógyító csöndre, a halk, lassú beszédre, a szeánszra, ami meggyógyítja a lelket. És egy félreeső klubhelységben, egy kávéházi szegleten, vagy egy kocsmai sarokban a legszürreálisabb dolgokból is gyógyír lehet: holt-tengeri sóból, egy régi rádió zajából, családból, gyerekekből, autóból, egy múló vasárnapi hangulatból, egy kedves ismeretlenből, egy állástalan táncosnő szoknyájának libbenéséből, vagy egy 25 éves osztálytalálkozó történetéből.
![Megáll az idő Megáll az idő](prae/content/articles/24986s.png)
Ludmán Katalin minden jel szerint kedveli a csendes műfajokat. Az Írók és filmek című programsorozat koncepciója egyszerű, de nagyszerű: a vendég szuvenírként magával hozza a kedvenc filmjét, amiből pár jelenetet megmutat a közönségnek, a háziasszony pedig a film kapcsán tesz föl kérdéseket a szerzőnek. A szerda esti szeánszokon mindemellett a felolvasás sem maradhat el. És mi végre ez az egész? Ludmán Katalin szavait kölcsönözve "a cél nem a részletes elemzés, hanem a párhuzamok felvillantása, a szerző figurájának bemutatása több / más szűrőn keresztül, hogy / miért / milyen értelemben olvasható össze az irodalom a filmmel."
A legutóbbi est vendége a csendesek közt is a legcsendesebb író-költő, Kemény István volt, aki a saját életművéhez méltóan nagy filmet választott: Gothár Pétertől a Megáll az időt. Az estet vezető csendestárs ezúttal nem Ludmán Katalin, hanem Horváth László Imre költő volt, aki az est kezdetén a filmválasztás miértjére kérdezett rá. "Volt egy olyan érzésem, hogy ez minden idők legjobb filmje" – mondja Kemény István, aki friss, hamvas harmadéves egyetemista korában többek között a filmben szereplő költő barátja, Vörös István miatt nézte meg 1981-ben az azóta halhatatlan klasszikussá vált filmet.
![Hideg Hideg](prae/content/articles/24988s.png)
Kemény István elmondása szerint akkoriban lenyűgözte a Megáll az idő underground vonala, a francia újhullám hatása. A Gothár-film mára legendássá vált lázadójában, Pierre-ben "minden benne volt, aminek benne kellett lennie egy menő figurában a 60-as években." Nem véletlenül Pierre mondja ki a szállóigévé vált mondatot a filmben: "Az sem mindegy, hogy milyen szinten vagánykodik az ember." A jugoszláv határon disszidáló fiatalember, aki romba dönti a központi április 4-i műsort és magát az gimnáziumot is, Kemény István olvasatában maga a szabadság, és a vagányság megtestesítője, amit elvittek magukkal Magyarországról az 50-es és a 60-as évekbeli disszidensek.
A menni-maradni kérdés az est folyamán többször is előkerül: Kemény István szerint nem lehetett kihagyni a film kultikus, 1956-ban játszódó nyitójelenetét, amiben a forradalmár apa elmenekül az országból, de felesége és két fia nem hajlandó vele tartani. A történész-moderátor Horváth László Imre azonnal lecsapott az 56-os témára, amiből kiderült, hogy Kemény István családja többszörösen érintett volt 56-ban: az apja hónapokig búkjált, a két nagybácsit internálták, így az egész családja későbbi életét meghatározta október 23. A Kádár-kori gyermekévekre visszaemlékezve elmondta, hogy náluk a "kussolás" helyett inkább a kettős beszéd volt jellemző.
![HLI HLI](prae/content/articles/24989s.png)
A Kádár-kor Kemény István számára Őze Lajos, a film egyik főszereplőjének hangján szólalt meg: bevallása szerint ki lehetett volna üldözni a világból azzal a lemondással, ami Őze Lajos hangjából áradt esténként a Szabó család című rádiós szappanoperából, és az összes filmszerepéből. Horváth László Imre szerint a Megáll az idő Bodor Lászlója a tipikus, cinikus magyar karakter, aki annyira mélyen van, hogy hitelesen hagyják el a száját olyan szállóigévé lett mondatok, mint "a szar is le van szarva" vagy az, hogy "mindenkinek igaza van...", és az sem véletlen, hogy a börtönből való szabadulása után arra a kérdésre, hogy "milyen volt bent?" – azzal felel, hogy "milyen volt kint?"
Kemény István mára megbékélt Őze Lajossal, és a Megáll az idő szereplői kapcsán elmondta, hogy "őrült nagy színészek játszanak ebben a filmben, akik néha túlságosan hitelesen játszanak, de ez a zsigeri játék nem szokatlan, hiszen testközeli élményt, a saját valóságukat kellett megmutatniuk. Ma már nem biztos, hogy ezeket a szerepeket ilyen hitelesen el lehet játszani." Kemény az est végén megmutatta nekünk a utolsó jelenetet, ami ugyanúgy fekete-fehér, mint a nyitó jelenet. "Felnő a két főszereplő, akik kamaszkorukban egy kicsit éltek színesen, majd beleszürkültek abba a katyvaszba, amiben leélték az életüket."
![KI KI](prae/content/articles/24990s.png)
Gothár Péter 1968. január 1-jének hajnalán a kiábrándítás és a lemondás gesztusával, egy részeg orosz kiskatona képével fejezi be a Megáll az időt, de a nyomasztó hangulat nem ragad rá az estére és a vendégekre. A kellemes borkínálat és a tavasz ígérete az est után hazafelé a film egyik betétdalát, Paul Ankától a szívszaggató You are my destiny című slágert dúdoltatja velem.
További információk
Ápr. 3. Csobánka Zsuzsa – Belém az ujját & Mike Nichols – Közelebb
Ápr. 10. Rhédey Gábor – Saját néző & Nicolas Winding Refn – Drive
Ápr. 17. Turi Tímea – Jönnek az összes férfiak & Joe Wright – Vágy és vezeklés
Ápr. 24. Málik Roland † estje, akivel a beszélgetés lesz: Nyilas Atilla, a Báb című verseskötet szerkesztője & Luc Besson – A nagy kékség
május 1. SZÜNET
május 8. Évadzáró meglepetés
Fotók: Haraszti Ági
![Megáll az idő Megáll az idő](prae/content/articles/24986s.png)
Ludmán Katalin minden jel szerint kedveli a csendes műfajokat. Az Írók és filmek című programsorozat koncepciója egyszerű, de nagyszerű: a vendég szuvenírként magával hozza a kedvenc filmjét, amiből pár jelenetet megmutat a közönségnek, a háziasszony pedig a film kapcsán tesz föl kérdéseket a szerzőnek. A szerda esti szeánszokon mindemellett a felolvasás sem maradhat el. És mi végre ez az egész? Ludmán Katalin szavait kölcsönözve "a cél nem a részletes elemzés, hanem a párhuzamok felvillantása, a szerző figurájának bemutatása több / más szűrőn keresztül, hogy / miért / milyen értelemben olvasható össze az irodalom a filmmel."
A legutóbbi est vendége a csendesek közt is a legcsendesebb író-költő, Kemény István volt, aki a saját életművéhez méltóan nagy filmet választott: Gothár Pétertől a Megáll az időt. Az estet vezető csendestárs ezúttal nem Ludmán Katalin, hanem Horváth László Imre költő volt, aki az est kezdetén a filmválasztás miértjére kérdezett rá. "Volt egy olyan érzésem, hogy ez minden idők legjobb filmje" – mondja Kemény István, aki friss, hamvas harmadéves egyetemista korában többek között a filmben szereplő költő barátja, Vörös István miatt nézte meg 1981-ben az azóta halhatatlan klasszikussá vált filmet.
![Hideg Hideg](prae/content/articles/24988s.png)
Kemény István elmondása szerint akkoriban lenyűgözte a Megáll az idő underground vonala, a francia újhullám hatása. A Gothár-film mára legendássá vált lázadójában, Pierre-ben "minden benne volt, aminek benne kellett lennie egy menő figurában a 60-as években." Nem véletlenül Pierre mondja ki a szállóigévé vált mondatot a filmben: "Az sem mindegy, hogy milyen szinten vagánykodik az ember." A jugoszláv határon disszidáló fiatalember, aki romba dönti a központi április 4-i műsort és magát az gimnáziumot is, Kemény István olvasatában maga a szabadság, és a vagányság megtestesítője, amit elvittek magukkal Magyarországról az 50-es és a 60-as évekbeli disszidensek.
A menni-maradni kérdés az est folyamán többször is előkerül: Kemény István szerint nem lehetett kihagyni a film kultikus, 1956-ban játszódó nyitójelenetét, amiben a forradalmár apa elmenekül az országból, de felesége és két fia nem hajlandó vele tartani. A történész-moderátor Horváth László Imre azonnal lecsapott az 56-os témára, amiből kiderült, hogy Kemény István családja többszörösen érintett volt 56-ban: az apja hónapokig búkjált, a két nagybácsit internálták, így az egész családja későbbi életét meghatározta október 23. A Kádár-kori gyermekévekre visszaemlékezve elmondta, hogy náluk a "kussolás" helyett inkább a kettős beszéd volt jellemző.
![HLI HLI](prae/content/articles/24989s.png)
A Kádár-kor Kemény István számára Őze Lajos, a film egyik főszereplőjének hangján szólalt meg: bevallása szerint ki lehetett volna üldözni a világból azzal a lemondással, ami Őze Lajos hangjából áradt esténként a Szabó család című rádiós szappanoperából, és az összes filmszerepéből. Horváth László Imre szerint a Megáll az idő Bodor Lászlója a tipikus, cinikus magyar karakter, aki annyira mélyen van, hogy hitelesen hagyják el a száját olyan szállóigévé lett mondatok, mint "a szar is le van szarva" vagy az, hogy "mindenkinek igaza van...", és az sem véletlen, hogy a börtönből való szabadulása után arra a kérdésre, hogy "milyen volt bent?" – azzal felel, hogy "milyen volt kint?"
Kemény István mára megbékélt Őze Lajossal, és a Megáll az idő szereplői kapcsán elmondta, hogy "őrült nagy színészek játszanak ebben a filmben, akik néha túlságosan hitelesen játszanak, de ez a zsigeri játék nem szokatlan, hiszen testközeli élményt, a saját valóságukat kellett megmutatniuk. Ma már nem biztos, hogy ezeket a szerepeket ilyen hitelesen el lehet játszani." Kemény az est végén megmutatta nekünk a utolsó jelenetet, ami ugyanúgy fekete-fehér, mint a nyitó jelenet. "Felnő a két főszereplő, akik kamaszkorukban egy kicsit éltek színesen, majd beleszürkültek abba a katyvaszba, amiben leélték az életüket."
![KI KI](prae/content/articles/24990s.png)
Gothár Péter 1968. január 1-jének hajnalán a kiábrándítás és a lemondás gesztusával, egy részeg orosz kiskatona képével fejezi be a Megáll az időt, de a nyomasztó hangulat nem ragad rá az estére és a vendégekre. A kellemes borkínálat és a tavasz ígérete az est után hazafelé a film egyik betétdalát, Paul Ankától a szívszaggató You are my destiny című slágert dúdoltatja velem.
További információk
Ápr. 3. Csobánka Zsuzsa – Belém az ujját & Mike Nichols – Közelebb
Ápr. 10. Rhédey Gábor – Saját néző & Nicolas Winding Refn – Drive
Ápr. 17. Turi Tímea – Jönnek az összes férfiak & Joe Wright – Vágy és vezeklés
Ápr. 24. Málik Roland † estje, akivel a beszélgetés lesz: Nyilas Atilla, a Báb című verseskötet szerkesztője & Luc Besson – A nagy kékség
május 1. SZÜNET
május 8. Évadzáró meglepetés
Fotók: Haraszti Ági
További írások a rovatból
Bemutatták Szvoren Edina Kérődző Kronosz című könyvét
Hegymegi Flóra és Horváth Florencia beszélgetése a Kötetlenül sorozat keretében
Más művészeti ágakról
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában