bezár
 

220VOLT

2013. 03. 18.
Rock 'n' más '60 – Vámosi János vs Johnny Kidd & The Pirates
A Macskaköves Úton
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kertész Imrének igaza lett: ez a sláger a korban sokkal jobban szolgálja a pesti prolimítoszt, mint bármely régiekre hajazó munkásmars. A Járom az utam a kibontakozó jampikultusz részévé válik, ezt fütyölik a gyári fiúk a kemény meló után, amikor kimennek lógni egyet a haverokkal a gyéren megvilágított térre a langyos angyalföldi estében...
Kertész Imre, miközben a Sorstalanságon dolgozik, elfogadja a József Attila Színház felkérését, és beszáll egy zenés vígjáték megírásába, hogy legyen miből fenntartania magát, és munkakerüléssel se vádolhassák. Ő maga így mesél erről egy riportban: "…fölkeresett Fodor Imre, a József Attila Színház igazgatója, hogy kell neki tőlem egy vígjáték. … Megcsináltuk a Bekopog a szerelem címűt... Abban volt az a nevezetes sláger, hogy 'Járom az utam a macskaköves úton'. Ennek a története nagyon jellegzetes: azt mondta nekem a Fodor Imre, hogy no, itt, ezen a helyen kell nekem egy munkásinduló. Ilyenre gondoltál? – kérdezte Horváth Jenő, és azonnal elkezdett játszani valamit. Azt mondja: Ez az, ez az! No mármost a szövegíró Zsüti volt, vagyis G. Dénes György. És a G. Dénes György attól, hogy neki egy munkásindulót kell írnia fönn a Svábhegyen, a Golf Szállóban – jött a vonalasnál vonalasabb szövegekkel, mondtam neki, ne őrülj meg, drága Zsütikém, nem '51-ben élünk, próbálj valami lazábbat. Írt valamit, hogy győzünk, meg munkásököl vasököl, mire én, hogy azt nem fogja a közönség igazán élvezni, gondolj arra a számra, volt egy ilyen Stan Kenton-szám a háború után, hogy Fütyülve járom én az éjszakát, erre gondolj, mondtam neki, és erre megírta ezt az izét, ami nagy sláger lett. Közben, mondom, komoran hazamentem és írtam a Sorstalanságot. Ezekből az operettekből a hatvanas években meg lehetett élni. Ez mindenképpen jó volt, még az igazolványomba is be lehetett írni." 

A dalt a premieren Erdődy Kálmán énekelte, aztán persze a langyoshangú Vámosi, majd hamarosan az egész ország – és innentől a Macskaköves Úton halad tovább a diadalmas kommunista ifjúság. Kertész Imrének igaza lett: ez a sláger a korban sokkal jobban szolgálja a pesti prolimítoszt, mint bármely régiekre hajazó munkásmars. A Járom az utam a kibontakozó jampikultusz részévé válik, ezt fütyölik a gyári fiúk a kemény meló után, amikor kimennek lógni egyet a haverokkal a gyéren megvilágított térre a langyos angyalföldi estében... "mert én itt születtem, ez a hazám" – dúdolhatná együtt a dal alanyával akár egy modern József Attila is.

"Bár sok a hibám, itt mindenki szeret" - Vámosiék Keleti Éva fotóján 


JÁROM AZ UTAM
Zene: Horváth Jenő
Szöveg: G. Dénes György
Előadó: Vámosi János
(a premieren: Erdődy Kálmán)

Járom az utam, macskaköves úton,
A léptem kopog esős éjszakán,
Az ütött-kopott utcák nevét tudom,
Mert én ott születtem, ez a hazám.

Itt kísért anyám iskolába, szegény,
Ott volt a szeme mindig kisfián,
Itt minden emlék múltam hozza felém,
Mert én itt születtem, ez a hazám.

Tudom, a Nap az másutt szebben ragyog,
Sok itt a füst, a korom és a köd,
De itthon mégis Angyalföldön vagyok,
A Váci út és Lehel út között.

Járom az utam, macskaköves úton,
Sok régi barát köszönt énreám,
Itt minden öreg haver nevét tudom,
Mert én itt születtem, ez a hazám.

Ha nem tudok aludni éjjel,
És nem jön az álom felém,
Veszem a kalapom, s a kaput becsukom,
S fütyülve indulok én.
(fütty)
Mert én itt születtem, ez a hazám

Megállok én egy neonlámpa alatt,
Egy egész élet emlékeivel,
Azt, ami még az életemből maradt,
Szép csendben, békén már itt töltöm el.

Én örökifjú angyalföldi gyerek,
Járom az utam, s füttyre áll a szám,
Bár sok a hibám, itt mindenki szeret,
Mert én itt születtem, ez a hazám.



Ez a karakteres nóta "Johnny Kölök és a Kalózok" előadásában, Joe Moretti erős riffjével (amit állítólag a húrokon egy öngyújtót húzogatva csalt elő a gitárjából) nemcsak a shake korszakát nyitja meg. Kerek egy hétig vezetik vele a brit listát – de hatásuk egy évtized múlva, a nagy rockkorszakban jelentkezik igazán: 1970-es albumán a Who feldolgozza a dalt, a banda egykori basszgitárosát meg az alakuló Deep Purple-ben látjuk viszont. A "Kalózok" a hiányzó láncszem az alternatív rockhoz, zenében, előadásmódban, de még megjelenésben is: jóval a különc rockerek eszement jelmezei előtt színpadias hippi-öltözékben lépnek fel, és Kidd fél szemén az emblematikus kötéssel. Aztán eltűnnek: őket is benyeli a "Kiflicsárd", hogy majd abban a kései korban támadjanak fel, amit zenéjük megjósolt: az ezredfordulón, amikor Johnny Kidd már három évtizede halott, és slágerét Iggy Pop énekli fel 1999-es szólólemezére.


Johnny Kidd & The Pirates, a hiányzó láncszem az alternatív rockhoz

SHAKIN’ ALL OVER

Zene és szöveg: Johnny Kidd 
Előadó: Johnny Kidd & The Pirates

When you move in right up close to me,
that's when I get the shakes all over me
Quivers down the backbone
got the shakes down the knee bone
Yeah, the tremors in the thigh bone
Shakin' all over

Just the way that you say goodnight to me
brings that feelin' on inside of me
Quivers down the backbone
I got the chills down the thigh bone
Yeah, the tremors in the back bone
Shakin' all over 

Quivers down the backbone
Yeah, the shakes in the knee bone 
I got the tremors in the thigh bone 
Shakin' all over 

Well, you make me shake and I like it, baby 
You make me shake and I like it, baby 
Well, shake, shake 
Well, shake, shake

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Falcsik Mari --


További írások a rovatból

220VOLT

Nem karácsonyi történet (életrajzi töredékek)
220VOLT

Szívás > Paplak (életrajzi töredékek)

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés