gyerek
2013. 03. 06.
Vedd birtokba az irodalmat!
Kisvackor díjátadó és családi hétvége
Alsó tagozatos gyerekek pályázhattak könyv- vagy papírszínház tervvel a Kisvackor díjra az Aranyvackoréval megegyező, mítoszok és legendák témakörben. A kezdeményezés keretet ad arra, hogy a gyerekek megtapasztalják az alkotás örömét, és azt, hogy az ő ötleteik legalább annyira fontosak, mint akiknek a történeteit hallgatják az irodalomórákon.
Fontos küldetése van a Kisvackor pályázatnak, amelyet 2011 után idén másodszor rendeztek meg, és amelynek február 23-án volt a díjátadója a Kortárs Gyerekirodalmi Napok keretében a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A pályázat nem csupán közelebb hozza az irodalmat a gyerekekhez, hanem megteremti annak a lehetőségét, hogy átélhessék az alkotás örömét, és hogy megtapasztalhassák, hogy az irodalmat nem dohos tankönyvek bebiflázandó figurái, hanem ugyanolyan emberek csinálják, mint ők maguk.
A pályázatra általános iskolák alsó tagozatos diákjai nyújthattak be munkákat az Aranyvackor pályázatéval megegyező, mítoszok és legendák témában. Lehetett önálló történettel és illusztrációval, illetve meglévő történethez kapcsolódó képtervekkel jelentkezni. Ez utóbbi volt a gyakoribb, de azért voltak, akik meglévő mese átírásával és önálló történettel próbálkoztak. Személyes kedvencem a harmadik díjat nyert Miért nem tudnak járni a növények? című mese volt, amelyet a debreceni Petőfi Sándor Általános iskola diákjai írtak és illusztráltak. Mitikus mese és kép egyszerű, de annál sokrétűbb egységet alkotott munkájukban.
Kiváló példa az irodalom bátor birtokbavételére az első helyezett Takács Boglárka A rettegő görög vitéz című meséje, amely Zalán Tibor A rettentő görög vitézét parodizálta. Az első osztályos kislány saját ötlete volt a mese humoros átirata, amelyhez aztán rajzokat is készített az osztálytársaival. A gyerekek jelmezbe bújva el is játszották a történetet a díjátadón, utána személyesen Zalán Tibortól vehették át a jutalmat. Őket is megmosolyogtatta a szerző, amikor udvariasan felajánlotta visszavonulását, miután elismerte, fiatalabb pályatársa jobb művet alkotott az övénél.
A díjak minden esetben mesekönyvek voltak. A zsűri igyekezett kortárs meséket adni ajándékba, amelyeknek újszerű az illusztrációja is. "Szeretnénk, ha a gyerekek minél jobban megismernék a meseirodalom újdonságait, új tendenciáit", mondta Edinger Kata zsűritag, a Meseutca lapigazgatója. A pályázatra egyébként 15 iskolából 25 munkát küldtek be, idén főként budapesti intézményekből. A három díjazott művön kívül a zsűri (Nánási Yvette, az MGYKE igazgatója, Paulovkin Boglárka, illusztrátor, Széni Kata és Edinger Kata, a Meseutca munkatársai) további tíz különdíjat adott át. "Célunk nem is annyira a verseny erősítése volt, hanem hogy minél többen kapjanak kedvet ehhez a pályázathoz. Ezért tartjuk fontosnak a pozitív visszajelzést, a különdíjakat" - tette még hozzá Edinger Kata.
A díjátadóhoz kapcsolódóan került sor a Kortárs Gyerekirodalmi Napok családi délelőttjére is a Petőfi Irodalmi Múzeumban, kézműves foglalkozások, kiállítás és a Katáng együttes koncertje várta a gyerekeket. A díjazottaknak maga a program is ajándék volt, festhettek, rajzolhattak, gyapjúzhattak és énekelhettek egész délelőtt.
Minden pozitívuma mellett azonban meg kell említeni e nagyszerű kezdeményezés és a hozzá kapcsolódó családi rendezvény számomra problémás pontját, nevezetesen azt, hogy nem sikerült kellő mértékben meghirdetni a pályázatot és a családi napot. Milyen jó lenne, ha a legközelebbi versenyen már az ország minden sarkából, a legkisebb faluból is küldenének a gyerekek meséket, rajzokat, ha minél több helyen hatna ösztönzőleg a pedagógusokra ez a lehetőség. Ha a gyerekek éreznék, hogy az irodalom nem a tankönyveké, hanem a miénk és a gyerekeinké.
A díjazottaknak ezúton is még egyszer gratulálunk!
Első helyezett:
Takács Boglárka: A rettegő görög vitéz — Lemhányi Dezső Általános Iskola, Budapest
Második helyezett:
A múlt titkai — Városligeti Kéttannyelvű Általános Iskola, Budapest
Harmadik helyezett:
Miért nem tudnak járni a növények? — Petőfi Sándor Általános Iskola, Debrecen
A pályázatra általános iskolák alsó tagozatos diákjai nyújthattak be munkákat az Aranyvackor pályázatéval megegyező, mítoszok és legendák témában. Lehetett önálló történettel és illusztrációval, illetve meglévő történethez kapcsolódó képtervekkel jelentkezni. Ez utóbbi volt a gyakoribb, de azért voltak, akik meglévő mese átírásával és önálló történettel próbálkoztak. Személyes kedvencem a harmadik díjat nyert Miért nem tudnak járni a növények? című mese volt, amelyet a debreceni Petőfi Sándor Általános iskola diákjai írtak és illusztráltak. Mitikus mese és kép egyszerű, de annál sokrétűbb egységet alkotott munkájukban.
Kiváló példa az irodalom bátor birtokbavételére az első helyezett Takács Boglárka A rettegő görög vitéz című meséje, amely Zalán Tibor A rettentő görög vitézét parodizálta. Az első osztályos kislány saját ötlete volt a mese humoros átirata, amelyhez aztán rajzokat is készített az osztálytársaival. A gyerekek jelmezbe bújva el is játszották a történetet a díjátadón, utána személyesen Zalán Tibortól vehették át a jutalmat. Őket is megmosolyogtatta a szerző, amikor udvariasan felajánlotta visszavonulását, miután elismerte, fiatalabb pályatársa jobb művet alkotott az övénél.
A díjak minden esetben mesekönyvek voltak. A zsűri igyekezett kortárs meséket adni ajándékba, amelyeknek újszerű az illusztrációja is. "Szeretnénk, ha a gyerekek minél jobban megismernék a meseirodalom újdonságait, új tendenciáit", mondta Edinger Kata zsűritag, a Meseutca lapigazgatója. A pályázatra egyébként 15 iskolából 25 munkát küldtek be, idén főként budapesti intézményekből. A három díjazott művön kívül a zsűri (Nánási Yvette, az MGYKE igazgatója, Paulovkin Boglárka, illusztrátor, Széni Kata és Edinger Kata, a Meseutca munkatársai) további tíz különdíjat adott át. "Célunk nem is annyira a verseny erősítése volt, hanem hogy minél többen kapjanak kedvet ehhez a pályázathoz. Ezért tartjuk fontosnak a pozitív visszajelzést, a különdíjakat" - tette még hozzá Edinger Kata.
A díjátadóhoz kapcsolódóan került sor a Kortárs Gyerekirodalmi Napok családi délelőttjére is a Petőfi Irodalmi Múzeumban, kézműves foglalkozások, kiállítás és a Katáng együttes koncertje várta a gyerekeket. A díjazottaknak maga a program is ajándék volt, festhettek, rajzolhattak, gyapjúzhattak és énekelhettek egész délelőtt.
Minden pozitívuma mellett azonban meg kell említeni e nagyszerű kezdeményezés és a hozzá kapcsolódó családi rendezvény számomra problémás pontját, nevezetesen azt, hogy nem sikerült kellő mértékben meghirdetni a pályázatot és a családi napot. Milyen jó lenne, ha a legközelebbi versenyen már az ország minden sarkából, a legkisebb faluból is küldenének a gyerekek meséket, rajzokat, ha minél több helyen hatna ösztönzőleg a pedagógusokra ez a lehetőség. Ha a gyerekek éreznék, hogy az irodalom nem a tankönyveké, hanem a miénk és a gyerekeinké.
A díjazottaknak ezúton is még egyszer gratulálunk!
Első helyezett:
Takács Boglárka: A rettegő görög vitéz — Lemhányi Dezső Általános Iskola, Budapest
Második helyezett:
A múlt titkai — Városligeti Kéttannyelvű Általános Iskola, Budapest
Harmadik helyezett:
Miért nem tudnak járni a növények? — Petőfi Sándor Általános Iskola, Debrecen
Fotók: Edinger Katalin (az utolsó képet Nagy Róbert készítette).
További írások a rovatból
Rókus és Rézi művészeti pályázat és játszóház
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon