színház
2013. 03. 02.
Hány perc a múlt?
Zerline, a szobalány története
Hetven percet egyedül kitölteni a színpadon erőt és tehetséget próbáló kihívást jelent. Ezt Fekete Gizi félreérthetetlenné teszi Zerline szerepében, aki mint egy minden lében kanál vénlány lép a színre, és reménytelneül megtört asszonyként távozik onnan. A Zerline, a szobalány történetét Szegeden Sándor János rendezte.
A Zerline, a szobalány történetét először Klaus Michael Grüber dolgozta át színművé Hermann Broch Bűntelenek című regényének egy fejezetéből. Számos európai színpadot járt meg ez a sajátos prózai (majdnem) monodráma, de Magyarországon csak a közelmúltban került sor az ősbemutatóra.
Molnár Zsuzsa jelmez- és díszlettervező a szövegvilághoz illő szűkös, de otthonos, múlt századi szobabelsőt teremt a szegedi Korzó Zeneház színpadán, azaz egy albérlő szobájában. Zerline itt hívatlan vendég, aki a tárgyak kelletlen ide-oda rakosgatásával ad értelmet a jelenlétének, ezáltal ragadja meg a lehetőséget, hogy valaki, bármily érdektelenül is, de végighallgassa őt. Az összezsúfolt bútorok között Zerline kényelmesen mozog; elnyújtózik a fotelben, vagy zavartan szöszmötöl, összehajtja, majd magára teríti a pokrócot, vállfára simítja a gyűrt zakót, bogozni kezdi az emlékek kusza szálait. Érezhető a tudatos koncepció; ahogy fizikailag, mentálisan is csak rendezkedik, de nem rak rendet szakadatlan történetmondása alatt.
Sajnos érződik, mennyire fárasztó Zerlinét játszani, ennek ellenére érdemes megnézni a darabot. Végre nem a buta és kihasználható megesett lány kap hangot, hanem a helyzetét kezdetektől fogva nagyon is világosan látó és értékelő nő, aki társadalmi helyzetéből adódóan legfeljebb megfigyelheti, nyomon követheti a nagypolgári élet folyását és velejáróit, tudva, hogy mindehhez hasonlóban sosem lesz része. Abban a luxusban, amit számára egy közönséges kézcsók, felvállalt szerelmi viszony, de legfőképp az anyaság jelent. Ennek az évtizedeken keresztül hurcolt keserűségnek, lemondásnak a megragadásában válik igazán sikeressé Fekete Gizi alakítása. Monológja ezen részeinél, arcára sejtelmes színpadi fények összpontosulnak, visszafogottan rezignált előadásmódja megindító, de nem túldramazitált, épp annyira, hogy a nézőben nyomot hagyjon.
Hermann Broch: Zerline, a szobalány története
Fordította: Györffy Miklós
Zerline, a szobalány: Fekete Gizi
A. úr, az albérlő: Barnák László
Díszlet- és jelmeztervező: Molnár Zsuzsa
Ügyelő-rendezőasszisztens : Kaj Ádám
Rendező: Sándor János
Bemutató: 2012. december. 14.
Szegedi Nemzeti Színház
Molnár Zsuzsa jelmez- és díszlettervező a szövegvilághoz illő szűkös, de otthonos, múlt századi szobabelsőt teremt a szegedi Korzó Zeneház színpadán, azaz egy albérlő szobájában. Zerline itt hívatlan vendég, aki a tárgyak kelletlen ide-oda rakosgatásával ad értelmet a jelenlétének, ezáltal ragadja meg a lehetőséget, hogy valaki, bármily érdektelenül is, de végighallgassa őt. Az összezsúfolt bútorok között Zerline kényelmesen mozog; elnyújtózik a fotelben, vagy zavartan szöszmötöl, összehajtja, majd magára teríti a pokrócot, vállfára simítja a gyűrt zakót, bogozni kezdi az emlékek kusza szálait. Érezhető a tudatos koncepció; ahogy fizikailag, mentálisan is csak rendezkedik, de nem rak rendet szakadatlan történetmondása alatt.
Kissé művinek hat a tanulatlan cselédlány tökéletesen felépített, választékos monológja, amelyben túlnyomórészt az emberi érzelmeket és magatartásformákat elemzi. Képmutatásról, szerelemről, vágyról értekezik, de a személyes bosszúvágyon felülemelkedő igazságosság példázatát domborítja ki mindezek közül a legszenvedélyesebb átéléssel.
Sajnos érződik, mennyire fárasztó Zerlinét játszani, ennek ellenére érdemes megnézni a darabot. Végre nem a buta és kihasználható megesett lány kap hangot, hanem a helyzetét kezdetektől fogva nagyon is világosan látó és értékelő nő, aki társadalmi helyzetéből adódóan legfeljebb megfigyelheti, nyomon követheti a nagypolgári élet folyását és velejáróit, tudva, hogy mindehhez hasonlóban sosem lesz része. Abban a luxusban, amit számára egy közönséges kézcsók, felvállalt szerelmi viszony, de legfőképp az anyaság jelent. Ennek az évtizedeken keresztül hurcolt keserűségnek, lemondásnak a megragadásában válik igazán sikeressé Fekete Gizi alakítása. Monológja ezen részeinél, arcára sejtelmes színpadi fények összpontosulnak, visszafogottan rezignált előadásmódja megindító, de nem túldramazitált, épp annyira, hogy a nézőben nyomot hagyjon.
Hermann Broch: Zerline, a szobalány története
Fordította: Györffy Miklós
Zerline, a szobalány: Fekete Gizi
A. úr, az albérlő: Barnák László
Díszlet- és jelmeztervező: Molnár Zsuzsa
Ügyelő-rendezőasszisztens : Kaj Ádám
Rendező: Sándor János
Bemutató: 2012. december. 14.
Szegedi Nemzeti Színház
További írások a rovatból
Az ember, aki elvesztette az időt című előadás a Vígszínházban
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban
Más művészeti ágakról
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről