art&design
2013. 02. 15.
Olasz-magyar tradíciók átjárásokkal
Róma-Pécs menettérti
Róma és Pécs után Budapesten is megtekinthető a Róma-Pécs menettérti című kiállítás, mely február elsején nyitotta meg kapuit a Párbeszéd Házában. A 2013-as Olasz-Magyar Kulturális Évad hivatalos programja az urbinói Kaus nemzetközi rézmetsző szervezettel és az I Diagonali kulturális szervezettel együttműködve jött létre.
Két nemzet művészeinek munkáit együtt kiállítani magasztos, izgalmas vállalkozás. A máskor döntő befolyással bíró különbségek feloldódnak a művészet egyetemes nyelvében, új egységet hozva létre, új jelentést, melynek szubsztanciáját éppen az alkotások heterogenitása, egyedisége és eredetisége adja. A kortárs olasz grafikákat és magyar szobrokat felvonultató Róma-Pécs menettérti című kiállítás újabb tanújele annak, hogy él és lélegzik a multikulturalizmus, hogy jól megfér egymás mellett a szobrászat és a grafika, az újító szellemiség és a tradíciók ápolása.
A kiállítás két művészegyesület összefogásának köszönhető. A fiatal olasz grafikusokat egyesítő Stamperia del Tevere tagjai a szorosan a hagyományokra építő rézmetszés műfaját alkalmazzák, a magyar-olasz alapítású Fondéria Művészeti Egyesület alkotói pedig a bronzöntés Benvenuto Cellini által jegyzett klasszikus technikáját viszik tovább. A kortárs irányvonalak és eljárások ugyanakkor határozottan érzékenyen érintik mind a két társulat művészeit, így olyan esztétikai elgondolások és technikai megoldások valósulhatnak meg, melyek a tradícióra építve próbálják meg a kortárs művészeti gondolatiságot, irányzatokat reprezentálni.
A változatosság, a diverzitás a kiállított művek témájában, a képviselni kívánt irányvonalakban és az elkészítésük módjában is megmutatkozik. A rézkarcok mellett – mint amilyen például Stefano Luciano A misztérium benned című aprólékosan kidolgozott, komplex és sejtelmes alkotása vagy Alessia Consiglio vasúti sínek és vezetékek geometrikus formáiból felépített izgalmas kompozíciója, az Intercity – találunk dombornyomással vagy lágyalap technikával készült képeket is, ez utóbbira ékes példa az elismert grafikus, Achille Pace S.T. címet viselő munkája. Németh Pál domináns ugyanakkor kecses szobra, mely a Pókstratégia címet viseli, bronz és üveg felhasználásával készült, Támuly Zsuzsanna nyugodt derűt árasztó Közönséges cérnaszűrője pedig acél felhasználásával, horganyzott rostaszövet és hímzőfonal segítségével valósult meg.
A kurátorok (Giovanna Martinelli, Alessandro Fornaci és Németh Pál) munkájának és gondos válogatásának köszönhetően a tárlat betekintést nyújt az elmúlt évtizedek művészetébe, mind az olasz grafikák, mind pedig a magyar szobrászat tekintetében. A kiállított műtárgyak alapján körvonalazódnak a hagyományokon nyugvó, de azon túlmutatni kívánó művészi ideák, s ezek kivitelezésének lehetséges formái.
A tárlatot Dr. Hatos Pál, a Balassi Intézet főigazgatója nyitotta meg az érdeklődők, valamint a megjelent olasz és magyar művészek előtt. Beszédében többek között hangsúlyozta a nemzetközi együttműködés fontosságát, valamint, hogy hazánk művészeti platformként is tevékenyen részt tud vállalni Európa kulturális életében. Ahogyan a kortárs művészetre is a sokféleség egymás mellett élése jellemző, úgy ez igaz a tárlatra is. Mint mondta, a falakon elhelyezett olasz grafikák szinte körbeölelik a pécsi szobrászok középen elhelyezett munkáit. A megnyitó után Pozsár Eszter és Révész Richárd élvezetes jazzduóját hallgathatta végig a közönség.
A kiállítás nagyon rövid ideig, mindössze egy hónapig látogatható. Bár az Olasz-Magyar Kulturális Évad programsorozata még egy kicsit várat magára, ezt a tárlatot érdemes ráhangolódásként megtekinteni.
A Róma-Pécs menettérti című kiállítás február 28-ig tekinthető meg a budapesti Párbeszéd Házában, minden hétköznap 15.00 és 19.00 között.
A kiállítás két művészegyesület összefogásának köszönhető. A fiatal olasz grafikusokat egyesítő Stamperia del Tevere tagjai a szorosan a hagyományokra építő rézmetszés műfaját alkalmazzák, a magyar-olasz alapítású Fondéria Művészeti Egyesület alkotói pedig a bronzöntés Benvenuto Cellini által jegyzett klasszikus technikáját viszik tovább. A kortárs irányvonalak és eljárások ugyanakkor határozottan érzékenyen érintik mind a két társulat művészeit, így olyan esztétikai elgondolások és technikai megoldások valósulhatnak meg, melyek a tradícióra építve próbálják meg a kortárs művészeti gondolatiságot, irányzatokat reprezentálni.
A változatosság, a diverzitás a kiállított művek témájában, a képviselni kívánt irányvonalakban és az elkészítésük módjában is megmutatkozik. A rézkarcok mellett – mint amilyen például Stefano Luciano A misztérium benned című aprólékosan kidolgozott, komplex és sejtelmes alkotása vagy Alessia Consiglio vasúti sínek és vezetékek geometrikus formáiból felépített izgalmas kompozíciója, az Intercity – találunk dombornyomással vagy lágyalap technikával készült képeket is, ez utóbbira ékes példa az elismert grafikus, Achille Pace S.T. címet viselő munkája. Németh Pál domináns ugyanakkor kecses szobra, mely a Pókstratégia címet viseli, bronz és üveg felhasználásával készült, Támuly Zsuzsanna nyugodt derűt árasztó Közönséges cérnaszűrője pedig acél felhasználásával, horganyzott rostaszövet és hímzőfonal segítségével valósult meg.
A kurátorok (Giovanna Martinelli, Alessandro Fornaci és Németh Pál) munkájának és gondos válogatásának köszönhetően a tárlat betekintést nyújt az elmúlt évtizedek művészetébe, mind az olasz grafikák, mind pedig a magyar szobrászat tekintetében. A kiállított műtárgyak alapján körvonalazódnak a hagyományokon nyugvó, de azon túlmutatni kívánó művészi ideák, s ezek kivitelezésének lehetséges formái.
A tárlatot Dr. Hatos Pál, a Balassi Intézet főigazgatója nyitotta meg az érdeklődők, valamint a megjelent olasz és magyar művészek előtt. Beszédében többek között hangsúlyozta a nemzetközi együttműködés fontosságát, valamint, hogy hazánk művészeti platformként is tevékenyen részt tud vállalni Európa kulturális életében. Ahogyan a kortárs művészetre is a sokféleség egymás mellett élése jellemző, úgy ez igaz a tárlatra is. Mint mondta, a falakon elhelyezett olasz grafikák szinte körbeölelik a pécsi szobrászok középen elhelyezett munkáit. A megnyitó után Pozsár Eszter és Révész Richárd élvezetes jazzduóját hallgathatta végig a közönség.
A kiállítás nagyon rövid ideig, mindössze egy hónapig látogatható. Bár az Olasz-Magyar Kulturális Évad programsorozata még egy kicsit várat magára, ezt a tárlatot érdemes ráhangolódásként megtekinteni.
A Róma-Pécs menettérti című kiállítás február 28-ig tekinthető meg a budapesti Párbeszéd Házában, minden hétköznap 15.00 és 19.00 között.
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az acb Galéria Redők című tárlatáról
Más művészeti ágakról
Tudósítás a "Szaporodnak a jelek" című Esterházy-konferencia első napjáról
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés