bezár
 

film

2013. 02. 21.
Megtört noir
Allen Hughes: Megtört város
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Russell Crowe, Mark Wahlberg és Catherine Zeta-Jones főszereplésével készült Megtört város a legizgalmasabb stílusú afro-amerikai filmesek közt számon tartott Hughes-fivérek (kilenc perccel) fiatalabb tagja, Allen szóló rendezői bemutatkozása, melyből viszont mindaz hiányzik, amit a tesók filmjeiben szeretni lehetett.

prae.hu

A Hughes-tesók a Veszélyes elemek című debütálásukkal hívták fel magukra a figyelmet, mindössze húsz évesen. Az egyszerre okos, vicces és zenés klippeket idézően harsány, stílusos gettódráma remek fogadtatásban részesült, közönségsiker lett, majd kultfilmmé vált, a Wayans-tesók paródiát szenteltek neki (Ne légy barom, míg iszod a dzsúszod a gettóban). További egy, kevésbé sikeres afro filmmel folytatták (Halott pénz), majd dokumentumfilmet rendeztek az amerikai stricik világáról (American Pimp), mely egy kiváló South Park epizódot is megihletett (a hamvas Butters tanulja ki a szakmát és kezd lányokat futtatni a Butters bulái című részben). A Hasfelmetsző Jackről szóló A pokolból és a Mad Max-sztori biblikus verziójaként jellemezhető Éli könyve egyaránt faék egyszerűségű történetre épülnek, de roppant stílusos a rendezésük, elég utóbbi Oldboy-idéző akciójelenetére gondolni.1
A Megtört város főhőse egy fehér New York-i zsaru, Billy Taggart (Wahlberg), aki (a néző számára legalábbis) tisztázatlan, de önbíráskodásra utaló körülmények között lelő egy fekete férfit, akit korábban nemi erőszakkal és gyilkossággal vádoltak, de semmit nem sikerült rábizonyítani. A fekete közösség vizsgálatot akar, a polgármester, Nicholas Hostetler (Crowe) azonban az afro rendőrfőnök, Carl Fairbanks (Jeffrey Wright) ellenkezésével mit sem törődve gálánsan közbenjár Taggart ügyében, azzal a feltétellel, hogy vissza kell vonulnia. Hét évvel később Taggart magánnyomozóként tengeti napjait, majd a választások előtti hetekben titokzatos hívást kap a polgármestertől. Az ajánlat visszautasíthatatlan: Hostetler feleségét (Zeta-Jones) kell rajtakapnia a szeretőjével, aki – mint Taggart kideríti – Hostetler kihívójának, Jack Valliantnek (Barry Pepper) a főtanácsosa és egyben közeli barátja.2
Hughes filmje elsősorban a neo-noir, valamint a politikai krimi/thriller zsánerekbe illik. A helyszín egy mocskos metropolisz, a nyitány viszont meglepő: a néző nem tudhatja, hányadán áll Taggarttel. Már a neve is olyan redneck: a vicces dagadt kopót hívták Taggartnek a Beverly Hills-i zsaruban. Bár számos önbíráskodó hőssel találkozunk már a filmtörténetben, Taggart nem egy Piszkos Harry, és nem is Travis Bickle a Taxisofőrből. Látszik rajta, hogy nem ura a helyzetnek, szinte mindegy is, hogy önvédelemből ölt, vagy hidegvérrel gyilkolt. Barátnőjével és az alkohollal való viszonya egyaránt problémás, és az ellenszenves polgármester ajánlatára is lecsap, annak ellenére, hogy nem lát benne se értelmet, se erkölcsöt. Taggart magánkopóként tipikus noir-hős, egy Sam Spade (A máltai sólyom), annyi változtatással, hogy ő már azelőtt elvesztette a fonalat, hogy megismertük. A zsáner követelményeinek megfelelően számos frappáns dumát, ravasz poént kapunk, ez viszont kevésbé illik a film másik műfajához, a politikai thrillerhez.3
Ami az izgalmakat és a fordulatokat illeti, a Megtört város történéseit már az első tíz perc után előre lehet látni. Biztosak lehetünk benne, hogy Taggart önbíráskodásának/önvédelmének lesz még szerepe a továbbiakban, ahogy a polgármester sem krisztusi önzetlenségből volt olyan segítőkész az ügy elsimításában. Hostetler a film elejétől a végéig világnagy seggtitánként viselkedik, a többi karakter viszont mind makulátlan jellem, legyen szó a feleségéről, Taggart barát- és dögös szőke titkárnőjéről, a rendőrfőnökről vagy Valliantról és stábjáról. Nem meglepő, hogy számos karakternek van egy-két csontváz a szekrényében (illetve ők maguk vannak a szekrényben, ha értitek, mire gondolok), ahogy az sem, hogy a romlott burzsuj Hostetler mindig rosszban sántikál, Taggart jelleme pedig csak fejlődhet.



Az alkotók egy-két jelenet erejéig képesek megtáltosodni, de a jó ötleteket maga alá temeti a teljesen érdektelen, ponyvaregényeket és TV-filmeket idéző történet. Persze a noir mindig is B-filmes beütésű zsáner volt, melyben olykor nem a sztori, hanem a forma volt az érdekes. A Megtört városból azonban hiányzik a Hughes-stílus, mely olyan lehengerlővé tette például a Veszélyes elemeket. Vannak azért erősségei is a filmnek, a színészgárda például elsőrangú, Crowe tökéletesen passzol a szerepébe, a mellékszerepekben csupa szimpatikus arc vonul fel, valamint Trent Reznor alkotótársa, Atticus Ross (A közösségi háló, A tetovált lány) zenéjének vannak jó pillatanatai. A filmben van egy aranyos fricska a független filmes színtér felé, de Allen jobban tenné, ha visszatérne gyökereihez, mert a Megtört város bizony lelketlen iparosmeló.

Megtört város (Broken City)
Színes, feliratos, amerikai filmdráma, 109 perc, 2013.
Rendező: Allen Hughes
Forgatókönyvíró: Brian Tucker
Operatőr: Ben Seresin
Producer: Randall Emmett, George Furla, Allen Hughes, Stephen Levinson, Teddy Schwarzman, Mark Wahlberg
Vágó: Cindy Mollo
Szereplők: Mark Wahlberg (Billy Taggart), Russell Crowe (Nicholas Hostetler polgármester), Catherine Zeta-Jones (Cathleen Hostetler)
Bemutató dátuma: 2013. február 7.
Forgalmazó: Pro Video Film & Distribution Kft.
Korhatár:



nyomtat

Szerzők

-- Csiger Ádám --


További írások a rovatból

A konyha és A brutalista című filmekről
James Mangold: Sehol se otthon
A Zenica felett az ég és A fekete kert a 11. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Révész György: Éjfélkor

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Bogdán Viki mesekönyve diszlexiás gyerekeknek
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés