bezár
 

zene

2013. 02. 17.
Verőköltő - érőben
Verőköltő: Későbe ér
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Bevallom őszintén, amikor először meghallottam a zenekar egyik dalát - fogalmam sincs melyiket -, egyből az ugrott be, hogy ezek a fiatalok vagy a Hiperkarmán nőttek fel, vagy Bérczesi írja a szöveget - és eddig ismeretlen fiával énekelteti fel. Nyilván nem. Az első lépésem az volt, hogy rámentem a csapat fészbúkos oldalára, hogy körbenézzek, hányadán is állunk. Aztán, képek közt csemegézve találtam olyan fotót, ahol Bérczesi Róbert is felbukkan - gondolom a zenekar egyik tagja mellett. Ironikus.

prae.hu

Miközben próbáltam kivakarni magam az előző este rám ragadt koszból, melyet az erkölcstelenség legmélyebb bugyraiban képződő mocsár tetején úszkálva szedtem össze másfél üveg olcsóvodka után a VII. kerület legótvarosabb zugaiban, beraktam a lemezt.

Először nem is nagyon figyeltem a szövegre, próbáltam borotválkozni és elkerülni a hirtelen mozdulatokat. Szúrós szemekkel figyelt a fájdalomcsillapító a szekrény tetején, de inkább hagytam, hogy nagyobb darabokra szedje maradék agyamat a Csörgőkígyó című nóta/intro torzulása.

Itt jegyezném meg, hogy igen, szerintem is jól sikerült a zenekar Kispál és a Borz Húsrágó hídverőjének át-, fel-, ki-, és újradolgozása, de nem ezt vettem alapul.

Verőköltő

A Majmok bolygója szinte hibátlan kezdéssel és lüktetéssel arra késztetett, hogy felébredjek a kómából. Gyönyörű ritmusváltás, majd szövegelés. Én értem, hogy ironizálgatunk, meg metaforizálunk, de ez a zenei alap sokkal jobb szöveget érdemelt volna! Bocs haver, komolytalan.

Azt hittem, kitartasz. Azt hittem érdemes. Kicsit Beck Zoli, kicsit korai 30y. De örülök, mert sokkal érettebb a szöveg, mint az előző két műben. Tökéletes az összhang. Zeneileg is, szövegileg is. Pörget, megfog, visz. Személyes kedvencem a lemezről: "Az ellen vétesz, akinek segíteni próbálsz, vademberré tesz ez a szükségtelen póráz." Így kéne, gyerekek! Már van rajtam nadrág.

Aztán megint beüt egy jó erős 30Y sztájl. Nagyon jó a zúzda-múrda verze és a süppedős refrén kontraszt, mellesleg. Csak tényleg el kéne engedni ezt a pécsi szálat. Ékezetes betűk: nem az a szám, amit egynél többször meghallgatsz a lemezről.

De most már tényleg, akaratlanul is elkezdtem énekelni a 30ipszi Puhatalpú lányok című szerzeményének szövegét a Naplopó zenei alapjára. Mindettől függetlenül szép, eltalált trekk. Mozgásra kényszerít. A szám végén hirtelen azt hiszem, hogy kontaktos a fülesem, megijedtem, nem hallgatok többször zenét hólapátolás közben.

Verőköltő

Itt nyomtam volna egy stop-ot, s az eddigi 5 dalból csináltam volna egy EP-t. Mégpedig azért, mert innentől kezdve ugyanaz történik, egész végig: ugyanazok az érzések fognak el, ugyanúgy nincs erőm feldolgozni az irdatlan információáradatot. Újra berúgok, újra Miles Davist hallgatok, miközben bámulom a falat és jelentéktelen dolgokon agyalok.

Újra felkelek, újra szemezek a fájdalomcsillapítóval és újra elkezd bennem lüktetni valami, hogy csinálni kéne. A maradék 5 számból, ami a lemez hivatalosan első részét képezi - mint az Áztatod, Ez a hét, Az, ami elvetélt, Transz, Csörgőkígyó, csináltam volna egy második EP-t. Valamint a lemez második részén szereplő Késő I. Behangolás, Késő II. Megaláztatás, Késő III. Fóbiák – pedig egy trilógia harmadik részeként jelenhettek volna meg. Zeneileg megfog, többször jó hallgatni, mint nem. S amikor nem, akkor is csak azért, mert már hallottam ezeket a dallamokat, hallottam ezeket a szövegeket: más hangjával, más szavakkal, ám ugyanazzal a jelentéstartalommal és üzenettel.

Tetszik az eklektikusság, tetszenek a témák, a váltások, a törések. Tetszik a vonal, amelyen a zenekar jár, és pont ezért van pofám leírni azt, hogy ennél sokkal több is lehetne. Érnie kell még az anyagnak. 

A lemez letölthető ITT, és meghallgatható a SoundCloudon is.

(Garai Rebeka fotói - a szer.)

nyomtat

Szerzők

-- Ruprech Barna --


További írások a rovatból

Bartók György szerzői estje a Fugában
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés