bezár
 

gyerek

2013. 01. 27.
Üzenet a szíved felett – A Ludwig Múzeum családi délelőttje
Családi Délelőtt a Lumúban, 2012. 01. 19.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Ludwig Múzeum nemrégiben nyitotta meg új gyűjteményi kiállítását Az égbolt másik fele címmel. A tárlathoz kapcsolódva január 19-én az intézmény múzeumpedagógiai részlege alkotó gyermekfoglalkozást szervezett, ahol nemcsak a gyermekek kézügyessége és vizuális kultúrája, hanem a szociális érzékenységük is nagymértékben fejlődhetett.

A foglalkozás fókuszában az üzenetküldés állt. A kicsiknek azon kellett elgondolkodniuk, hogy szoktak-e üzenetet küldeni és ha igen, azt milyen formában teszik. Gondolatébresztésnek Varró Dániel Miért üres a postaláda mostanába’ című versét hallgatták meg, amely a levélküldés virtualizációjára reflektál. E rövid, csattanós művet követően egy rövid beszélgetés során a gyerekek kifejthették véleményüket a különböző üzenetküldési módokról. Szóba került a hagyományos levelezés, az sms-ezés és még az e-mail is. Meglepő, hogy már az egészen kicsik is teljesen otthonosan használják a virtuális világ új fogalmait, teljesen hétköznapi dologként kezelik az új típusú üzeneteket.



A beszélgetést követően mindenki elé egy üres levelezőlap került, melyet tartalommal kellett megtölteniük. A gyerekek feladata volt, hogy a lap üres oldalára egy olyan képet rajzoljanak, amelyet szívesen elküldenének egy barátjuknak vagy rokonuknak. A nagyobbak a levél belső oldalát meg is címezhették és egy rövid üzenettel egészíthették ki. A rajzolás során a foglakozást vezetők a szimbólumokról és azok használatáról beszéltek a gyerekeknek: a szív, a nap és más egyszerű alakzatok mellett modern társadalmunk ikonjai, a smiley-k is előkerültek. Habár sok szó esett az efféle alakzatokról, a gyerekek a levelezőlapot mégis inkább tájakkal és jelenetekkel töltötték meg. A legtöbben a téli szürkeség elől menekülve kerti grillezést, nyaralást, virággal borított zöld rétet rajzoltak az üres felületre, mindezeket sok élénk színnel elevenítve meg.



A képeslapok elkészülte után a kiállítótérbe vezették a gyerekeket, ahol a különböző üzenetküldési lehetőségeket járták körbe két gyűjteményi műtárgy segítségével. Elsőként Joseph Beuys 1967-es Pecsétes levele előtt időztek el. A szociális plasztika most a hagyományos üzenetküldés példájaként jelent meg a foglalkozáson. A művész életének néhány részlete és a mű anyagának kapcsán az ősi üzenési módok is szóba kerültek. A gyerekek színes fantáziáját és kreatív gondolkodását igazolta, hogy a legtöbben a királyok idejére, a hősök korába helyezték volna el e műalkotást. Az achaikus levelezés jellemzőinek megbeszélése után a kicsiket egy másik műtárgy elé vezették: Roy Lichtenstein Vicki képe előtt ültek le. Itt a képregényeknél is megjelenő kommunikációs formák tisztázása jelentette a feladatot. A gyerekek e nyomdai műfajra jellemző pöttyös felülettel és a gondolatbuborékok fontosságával ismerkedtek meg.



A gyerekfoglalkoztatóba visszatérve a kicsik saját szövegbuborékot készíthettek maguknak színes filcekből, amiket a végén kitűző formájában a szívük fölé tűzhettek. Ez a feladat igényelte a legtöbb kézügyességet a gyerekektől: a filcből először ki kellett vágniuk a sablonokat, majd azokat összevarrni és végül vattával megtölteni. A nagyobbak könnyen megbirkóztak a feladattal, a kisebbeknek pedig szüleik segítettek egy-egy bonyolultabb művelet kivitelezésében.



Ha a szülők úgy érezték, hogy gyerekük már elég idős ahhoz, hogy egyedül is boldoguljon, a kézműveskedés ideje alatt részt vehettek egy tárlatvezetésen, ahol megismerhették a múzeum legújabb gyűjteményes kiállítását. Megtudtuk, hogy az ilyen programokon a szülő-gyerek kapcsolatot illetően általában egy egészséges egyensúly alakul ki, hiszen a felnőttek pontosan tudják azt, hogy mennyi segítséget igényelnek gyermekeik: a nagyobbakat egyedül hagyják, mert tudják, hogy csak hátráltatnák őket kreativitásukban, viszont a kisebbekkel ott maradnak, hogy ha bármiben elakadnak, akkor szabadon segíthessék őket.



Fontosak az ilyen családi napok a gyermekek számára, hiszen ezek a foglalkozások nemcsak a szabadidő hasznos eltöltését szolgálják, hanem kreatív fejlődési lehetőséget is biztosítanak számukra. Különösen előnyös, ha az ilyen napok múzeumi környezetben zajlanak, hiszen így lehetőség nyílik arra, hogy a gyermekek már egészen fiatalon megismerkedjenek a kiállítóterekkel, megtanulják, hogyan kell ott viselkedni, milyen szabályoknak kell megfelelni. Sőt, mivel ez a tér egy idő után otthonossá válik számukra, így valószínűsíthető, hogy felnőttként is fognak kiállításokra járni. Ez különösen fontos egy kortárs múzeum esetében, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hogy jelenleg sok felnőtt egyáltalán nem tud mit kezdeni ezekkel az alkotásokkal.

Azok a gyerekek, akik fiatalon találkoznak kortárs művekkel, nyitottabbá válnak ezek értelmezésére és befogadására, így mindenképp érdemes őket már korán megismertetni ezekkel a kiállítóterekkel egy-egy gyermekfoglalkozás keretében.
 

Fotó: Bach Máté

 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

A 2024-es Aranyvackor pályázat díjátadójáról
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről

Más művészeti ágakról

Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés