színház
2012. 12. 28.
Diktatúra, autokrácia, egyeduralom
A harmadik hullám a Bárkán
Diktatúra, autokrácia, egyeduralom - szinonim fogalmak egy olyan társadalmi berendezkedésre, mely a XXI. századi Magyarországon, a facebook korában nem alakulhatna ki újra. Így gondolják eleinte A harmadik hullám diákjai, a Tasnádi-Vidovszky író-rendező páros azonban bebizonyítja az ellenkezőjét a Bárka Színház előadásában.
Sötétkék kendő, hullámzó kézmozdulat, fehér ing és szürke nadrág. Vigyázzállás, kollektív tudat, mozdulatlan fegyelem és önfeladó tisztelet. Ezek a jellemzők szervezik A harmadik hullám diákjait autonóm egyéniségekből egy diktatórikusan irányított csoport együttmozgó tagjaivá. Az egyének közötti természetes differencia megszűnik, az önös érdeket felülírja a Hullám érdeke, a csapongó gondolatokat egy közös eszme szabályozza. A kirekesztés szükséges szelekció, a demokrácia a fejetlenség megfelelője. De hogy jutottak idáig?
Tasnádi a mai Magyarországra helyezte a történetet, akarva-akaratlanul is kiolvashatóak belőle aktuálpolitikai utalások. Olyan kérdéseket feszeget, mint például hogy ki a nacionalista, a nemzeti öntudat egyenlő-e a fasizmussal, ha nem itthon képzeled el az életed, hazaáruló vagy-e és egyáltalán: felül emelkedhet-e egy csoport egy másikon, pusztán pár ember kritériumrendszere alapján? Választ természetesen nem kapunk a kérdésekre, de nem is ez volt Vidovszkyék célja, sem az, hogy a fennálló politikai hatalmat kritizálják avagy méltassák. Problémafelvetés, figyelemfelkeltés és mindez, mivel ifjúsági színházról van szó, közérthető, néhol már-már didaktikus, XXI. századi köntösben.
A tanulókat játszó színészek természetesen mozognak a színpadon, nyelvük a sajátjuk, mindenféle felesleges rétegnyelvi elem erőltetett felhasználása nélkül. Tökéletesen modelleznek egy osztályközösséget, már-már túlságosan is élesen tipikusak a karakterek: a lázadó, a szépfiú, az ártatlan és a kötelező lúzer, a kirekesztett, akinek végre barátja lesz a Hullám. A jellemábrázolások elnagyoltak, apró villanásokat kapunk csak egy-egy szereplőből, pont annyit, hogy egyértelmű legyen a különbözőségük. Így lesz igazán érdekes, ugyanakkor hátborzongató is, hogy egymástól ennyire eltérő személyiségű és társadalmi hátterű embert hogyan szervez eggyé, ugyanolyanná egyetlen személy azzal, hogy a valahova tartozás illúzióját nyújtja.
Tasnádi István: A harmadik hullám
Todd Strasser A hullám című regénye nyomán, Ron Jones tanulmányának felhasználásával
Szereplők:
Szorcsik Kriszta
Dévai Balázs
Kardos Róbert
Varga Anikó
Horváth Zoltán m.v.
Kőszegi Mária m.v.
Tóth János Gergely m.v.
Jerger Balázs e.h.
Marofka Mátyás e.h.
Kulcsár Balázs m.v.
Sipos Viktória m.v.
Herman Flóra m.v.
Árvai Péter m.v.
Császár Réka m.v.
Tolnai Klári
Kovács Márton Koppány
Bordi Gábor
Király Krisztina
Nagy Bianka
Somogyi Anna
Szendi Flóra Dóra
Jelmeztervező: Szabó Gergely
Díszlettervező: Heike Vollmer (DE)
Zeneszerző: Monori András
Rendezőasszisztens: Gábos Kata
Mozgás rendező: Gyevi-Bíró Eszter
Rendező: Vidovszky György
Bemutató: 2012. november 10.
Bárka Színház
Tasnádi a mai Magyarországra helyezte a történetet, akarva-akaratlanul is kiolvashatóak belőle aktuálpolitikai utalások. Olyan kérdéseket feszeget, mint például hogy ki a nacionalista, a nemzeti öntudat egyenlő-e a fasizmussal, ha nem itthon képzeled el az életed, hazaáruló vagy-e és egyáltalán: felül emelkedhet-e egy csoport egy másikon, pusztán pár ember kritériumrendszere alapján? Választ természetesen nem kapunk a kérdésekre, de nem is ez volt Vidovszkyék célja, sem az, hogy a fennálló politikai hatalmat kritizálják avagy méltassák. Problémafelvetés, figyelemfelkeltés és mindez, mivel ifjúsági színházról van szó, közérthető, néhol már-már didaktikus, XXI. századi köntösben.
A tanulókat játszó színészek természetesen mozognak a színpadon, nyelvük a sajátjuk, mindenféle felesleges rétegnyelvi elem erőltetett felhasználása nélkül. Tökéletesen modelleznek egy osztályközösséget, már-már túlságosan is élesen tipikusak a karakterek: a lázadó, a szépfiú, az ártatlan és a kötelező lúzer, a kirekesztett, akinek végre barátja lesz a Hullám. A jellemábrázolások elnagyoltak, apró villanásokat kapunk csak egy-egy szereplőből, pont annyit, hogy egyértelmű legyen a különbözőségük. Így lesz igazán érdekes, ugyanakkor hátborzongató is, hogy egymástól ennyire eltérő személyiségű és társadalmi hátterű embert hogyan szervez eggyé, ugyanolyanná egyetlen személy azzal, hogy a valahova tartozás illúzióját nyújtja.
Tasnádi István: A harmadik hullám
Todd Strasser A hullám című regénye nyomán, Ron Jones tanulmányának felhasználásával
Szereplők:
Szorcsik Kriszta
Dévai Balázs
Kardos Róbert
Varga Anikó
Horváth Zoltán m.v.
Kőszegi Mária m.v.
Tóth János Gergely m.v.
Jerger Balázs e.h.
Marofka Mátyás e.h.
Kulcsár Balázs m.v.
Sipos Viktória m.v.
Herman Flóra m.v.
Árvai Péter m.v.
Császár Réka m.v.
Tolnai Klári
Kovács Márton Koppány
Bordi Gábor
Király Krisztina
Nagy Bianka
Somogyi Anna
Szendi Flóra Dóra
Jelmeztervező: Szabó Gergely
Díszlettervező: Heike Vollmer (DE)
Zeneszerző: Monori András
Rendezőasszisztens: Gábos Kata
Mozgás rendező: Gyevi-Bíró Eszter
Rendező: Vidovszky György
Bemutató: 2012. november 10.
Bárka Színház
További írások a rovatból
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban
Más művészeti ágakról
Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
A fák bűvös birodalma – Boszorkányos erdei küldetés a Vajdahunyadvárban
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?