bezár
 

színház

2012. 12. 17.
Rekviem egy kabukiszínészért
Viszlát, Nakamura Kanzaburó!
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
December 5-e szomorú nap volt a magyar színházi világnak, Hollósi Frigyes halálára sokan gondolunk fájdalommal. Alig pár órával korábban egy nagyszerű kabukiszínész, Nakamura Kanzaburó is itt hagyott bennünket.

Nakamura Kanzaburó, napjaink kabuki világának egyik legmeghatározóbb alakja, otthonosan mozgott a férfi és női szerepek megformálásában egyaránt. Fáradhatatlanul dolgozott a tradíciók megtartásán, ezzel együtt mindig csempészett egy csipetnyi újdonságot is előadásaiba. Volt, hogy egy éppen aktuális dalt figurázott ki a színpadon, de az ő nevéhez fűződik a modern kabuki-előadások megalkotása is, melyek bár klasszikus darabok, dinamikájukban, dramaturgiájukban, zenéjükben a mai rohanó világhoz idomulnak. Ezekkel beutazta a világot, még olyan is volt, hogy angolul adott elő, New York és Párizs közönsége tapsolt a nagyszerű színésznek és társainak. Ezzel együtt a japán nézőknek is üzent, a porosnak vélt darabokra, melyeket sokszor csak nagyszüleink nézik, mágnesként vonzotta az ifjú generációt. A kabuki három-négyszáz éve modern volt, a ma emberét szórakoztatta, most is ugyanez a cél – hangsúlyozta sokszor Kanzaburó.

Szkéné színház

A kabuki tradicionálisan szabados értelmezése mellett számos más műfajban is lehetett őt látni. Szerepelt filmben, történelmi sorozatban, de még a népszerű szilveszteri énekverseny bemondójaként is láthatta őt a közönség. Így nemcsak a kabuki közönsége kísérhette figyelemmel a pályáját, hanem egész Japán.


Pár nappal Kanzaburó halála után a japán televízió máris különböző programokkal emlékezett meg a színészóriásról. Japánban ugyanis tisztában vannak a birtokukban lévő kincsekkel, és méltó módon meg is tudnak róla emlékezni. Vasárnap délután egy háromórás válogatás keretében idézték fel a színész pályáját Szajónara, Kanzaburó-szan (Viszlát, Kanzaburó!) címmel. Színésztársak, írók meséltek róla, és rég nem látott felvételek is kerültek elő az archívumból. Láthattuk, ahogy a fiatal színész a nagyapjáról készült felvételt nézi, és az alapján készül a saját előadására, majd hogy évtizedekkel később hogyan adja mindezt tovább saját fiainak. És láthattuk azt is, hogy a száműzött Sunkan történetét valóban egy szigetre álmodta meg, és adta elő a tengerparton, ahogyan az a valóságban megtörténhetett.


A műsorban pályatársak is beszéltek róla, sokan idősebbek is Kanzaburónál. Impozáns a névsor, napjaink meghatározó alakjai. Mindegyikük szeretettel emlékezett vissza közös előadásaikra. "Hihetetlen energiája volt – mesélte egyikük. – Mire egy jelenetet elpróbálunk harmincsszor vagy negyvenszer, általában megelégeljük, és úgy vagyunk vele, hogy biztos menni fog a színpadon. Kanzaburónak azonban ez nem volt elég. Képes volt hetvenszer, nyolcvanszor, kilencvenszer is elpróbálni ugyanazt. Addig csinálta, ameddig nem volt teljesen megelégedve."

"Hát, elment – így egy másik –, de biztosan jól érzi magát odaát. Micsoda társasággal lehet együtt. És olyan előadásokat tartanak, amilyenekre mindig is vágyott. A betegsége sem gyötri már."

Reméljük, valóban így van.


XVIII. Nakamura Kanzaburó
1955. május 30. – 2012. december 5.



 

Nakamura Kanzaburó a híres oroszlántáncban



nyomtat

Szerzők

-- Mátrai Titanilla --


További írások a rovatból

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
avagy A spacio-temporalitás liminalitásának reprezentációja David Greig Prudenciájának Kovács D. Dániel által teremtett színpadi víziójában...
Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban

Más művészeti ágakról

Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés