bezár
 

gyerek

2012. 12. 03.
Tükörben a gyerekirodalom
Tükröm-tükröm... Gyerekirodalmi konferencia és workshop 2012. november 22-23.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az egyre élénkebb és egyre szakmaibb gyerekirodalmi találkozók egyike volt a Tükröm-tükröm… A műfajok lélektana címmel nemrég megtartott konferencia. Az eseményt a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és Ifjúsági Irodalom Kutatócsoportja (GYIIK), a Mesemúzeum és Meseműhely, valamint a Fiatal Írók Szövetsége (FISZ) rendezte, a Református Pedagógiai Intézet (RPI) és a Kaméleon Olvasóklub szakmai támogatásával.
A tudósító sajnos nem tudott minden előadáson ott lenni, a csütörtöki programból Horváth Csaba előadását hallgatta meg. A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója a Mese és regény – a felnövés eltérő narratívái címmel tartott érdekes párhuzamokat felmutató előadást a mese és regény műfajának poétikai összehasonlításával. Több irodalomelméleti tudományos munkát citálva jutott többek között arra az elméleti összegzésre, hogy a mese a világba való "belenőhetés" reményét juttatja kifejezésre, a regény ellenben a felnövés problematikájáról szól. A 20. századi regények, illetve az előadó által konkrétan elemzett két Háy János-szöveg szerint azonban a regény immár nem a felnövés problematikáját elemzi, hanem a felnövés lehetetlenségét mutatja. (Az elemzett két Háy-mű A bogyósgyümölcskertész fia című novellafüzér illetve A gyerek című regény volt.) Míg az előbbi mutat azért némi reményt a felnövésre mint olyanra, az utóbbi már a legkevésbé sem. Horváth Csaba a két szöveg összehasonlítását igyekezett a tudományos kritériumoknak megfelelően irodalomelméletileg megalapozni. Előadása a mese műfajstruktúrájának elméletéhez adott hozzá nem kevés továbbgondolnivalót.

Pénteken a konferencia résztvevői és minden érdeklődő a Mesemúzeumban találkozhatott ismét; a deklaráltan "vitatkozós-munkás-műhelyes" napra ugyan már jóval kevesebben mentek el – annál családiasabb volt a hangulat. Én leginkább a Kényes kérdések, avagy az olvasás népszerűsítése a digitális korban címmel jelölt beszélgetésre voltam kíváncsi. A vendégek Simon Krisztina könyvtárpedagógus, Pompor Zoltán kritikus, Tsík Sándor és Pásztor Csörgei Andrea szerkesztők voltak, a beszélgetést Mészáros Márton moderálta.



Pásztor Csörgei Andrea, Simon Krisztina, Tsík Sándor


Mészáros egy módszertanilag általa is vitatott szociológiai felmérés (készítője: Péterfi Rita) eredményét adta át a beszélgetés résztvevőinek, amely táblázatokat közölt a 18 évnél idősebb korosztály olvasási szokásairól. A táblázatot sajnos a közönség nem láthatta, néhány fontos számadat azonban hangsúlyos szerepet kapott. A 18 évesnél idősebbek körében a legnépszerűbb szabadidős tevékenységek között a 7–8. helyen szerepelt az olvasás, megelőzve például a "zenés szórakoztatóhelyre járás"-t. (Ekkor vetődött fel, hogy nem reprezentatív felmérésről van szó, és valóban, mint a moderátor megjegyezte, neki ezért is vannak módszertani problémái a felméréssel kapcsolatban).

Mint Simon Krisztina, a Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet könyvtáros szaktanácsadója megjegyezte: nyilvánvaló, hogy az olvasási rátát növelni kellene, ehhez pedig szükséges lenne, hogy a felsőbb évfolyamokban se menjen el kedvük a gyerekeknek az olvasástól. Jelenleg általános a tapasztalat, hogy az alsó tagozatosok még lelkesen járnak könyvtárba és ott még sokkal gyakoribbak a csoportos, illetve osztály szintű könyvtárlátogatások is, felső tagozaton viszont mintha elvágták volna: jóval kevesebb az egyéni látogató, és sajnos ritkábbak a tanárok által szervezett könyvtárlátogatások is. Ez az a korosztály, amelyet mind nehezebb megfogni jó könyvekkel. A könyvtáros megállapítása sajnos régi tapasztalatokon alapul, és a problémakört a szakma is régóta tárgyalja, elemzi.



Mészáros Márton


Muszáj itt idéznem egy másik beszélgetésből, amely tavaly decemberben hangzott el, a FISZ első Mesebeszéd-szimpóziumán. Ott Varga Betti és Fenyő D. György irodalmárok úgy vélték: felsőbb évfolyamokon azért kevesebb az olvasni szerető gyerek, mert a szülők elengedik a gyermekük kezét, kevesebb lesz az igény az esti olvasásra, könyves együttlétekre. További gond, hogy az órákon irodalom helyett az irodalom tudománya jelenik meg a maga ködös fogalmaival és bonyolult, régimódi forrásszövegekkel.

Simon Krisztina szerint nincsenek jó könyvek 10–14 évesek számára, de Pompor Zoltán cáfolta, szerinte vannak, csak nem tudunk róluk, illetve nem tudnak róla a szülők, diákok, tanárok, könyvtárosok. Nagyon jó kezdeményezés a Gyermekirodalmi adatbázis, továbbá jó tankönyvek az Irodalmi ikerkönyvek (5–8. évfolyamon ajánlott olvasmányok külön fiúk és lányok számára).

A könyvtáros hozzátette: mindezek nagyon jók, mégis kevesen használják őket. A könyvtárukban volt több kezdeményezés az olvasás népszerűsítésére, ezek között az egyik igen nagy sikernek örvendett: amikor gyerekek ajánlottak könyveket gyerekeknek.

Tsík Sándor (Csimota Kiadó) szintén azt hangsúlyozta, hogy nem az a probléma, hogy nincs jó könyv ennek a korosztálynak, szerinte éppen az a gond, hogy túl sok. Sanya számára (aki a Csimota Kiadó által koordinált, több kiadót magában foglaló Rainbow Könyvközösséget is képviselte) az jelenti a valódi problémát, hogy ki kell válogatni a jó címeket a piacon levő nagy mennyiségű ijfúsági könyvből, továbbá, hogy megfelelő módon kell tájékoztatni a szülőket a minőségi gyerek- és ifjúsági irodalomról.

Pompor Zoltán megjegyezte: az lenne jó, ha mindenkihez személyre szabott ajánlattal kopogtathatnának: szülőhöz, könyvtároshoz, pedagógushoz kellene eljuttatni olyan könyvajánlókat, amelyek az érintetteket célzottan tájékoztatják a gyerekirodalom legfrissebb terméseiről.



Pompor Zoltán


Simon Krisztina hozzátette: ahhoz, hogy minél korábbi életszakaszban megszerettessék a gyerekekkel a könyveket, a könyvtárában több kezdeményezés is volt: óvodásokat invitáltak játékos könyvtár-megismerő programokra. De, tette hozzá a könyvtáros, aki óvodás vagy iskolás gyermekét elviszi ilyen kulturális programra, már eleve előnyös helyzetből indul. Leginkább azokat kellene valamilyen módon megszólítani, akik nincsenek közel kulturális közeghez, hátrányos helyzetűek, mert a családban nincsenek könyvek vagy olvasó emberek, akikről a gyerekek mintát vehetnének.

A közönség soraiból felvetődött a Márai-program, de a kérdésre, hogy milyen szinten áll most, nem kaptunk egyértelmű választ. Mindenesetre abban megegyeztek a kerekasztal-beszélgetés résztvevői, hogy a Márai-programban pályázható össztámogatás, amely a közművelődési intézményeket segítené, sajnos nem elég; Simon Krisztina szerint célszerűbb lenne, ha az általános iskolai könyvtárakat (is) támogatnák. A középiskolai és közművelődési könyvtár-támogatási projektek virágzanak, de az általános iskolák könyvtárfejlesztése akadozik.

Ekkor, mint deus-ex-machina, tört ki a közönség soraiból a keserű vélemény: ez az egész gyerekirodalmi szakma belterjessé vált, aki nem gyerekirodalmi szakember, csak "hétköznapi" orvos, mérnök, közgazdász, egyszerűen nem tud tájékozódni a gyerekkönyvek világában. Miért várja el a szakma, kérdezte, hogy utánanézzenek a laikusok a különböző online oldalakon a friss kiadványoknak, miért várja el a szakma, hogy a nem szakmabeliek behatóan tanulmányozzák a kritikákat és azok alapján hozzák meg a döntést. Miért nem tudnak a jó könyvek a nagykereskedelmi láncokban megjelenni?

A beszélgetés résztvevői számára némileg sokkoló lehetett ez a karakteres vélemény, de Pásztor Csörgei Andrea a szakma becsületét védendő, gyorsan megemlítette a Rainbow Könyvközösség kezdeményezését, a Kaméleon Olvasóklubot, amely az olvasást hivatott népszerűsíteni. Hozzátette: nagyon nehéz elérni már az iskolákat is, aprómunka ez. Hermann Zoltán (a közönség soraiból) hozzátette: a rendszerváltás után, a központi könyvterjesztő hálózatok és nagy kiadók megszűnésével az olvasóknak hozzá kellett ahhoz szokniuk, hogy több forrásból tájékozódjanak. A kicsi, három-négyfős kiadók számára lehetetlen olyan promóciós tervet kigazdálkodni, amely garantálja, hogy a könyv híre tömegekhez ér el. Tsík Sanya hozzátette: a hipermarketek beszállítóinak diszpécsere egy személyben dönt arról, hogy egy könyv bekerül-e a hálózatukba vagy sem, ráadásul garantálni kell a 2000 példány beszállítását adott határidőre. (Megjegyzés: egy átlagos gyerekkönyv összpéldányszáma 2-3000 darab könyvet jelent csak). A metróhirdetés pedig annyiba kerül, amennyibe egy új könyv kerülne. Így ha arról van szó, a kis kiadó inkább új könyvet ad ki, mintsem hirdetésre költsön milliókat. Hermann Zoltán hozzátette: a Márai-program 200 milliójánál sokkal több pénzre lenne szükség a könyvtárak támogatására.  Paulovkin Boglárka illusztrátor is felszólalt: de ha nincs szakmai összefogás, akkor hiába várjuk az állami milliókat.

Kimondva, ki nem mondva nyilván a szakma belső konfliktusaira gondolt, amelyről én azt gondolom, hogy egyrészt minden szakmának megvannak a maga klikkjei és pártoskodói, másrészt a közös cél végeredményben egy és ugyanaz: hogy a minőségi gyermek- és ifjúsági könyvek minél több emberhez juthassanak el.



Simon Krisztina


A kívülálló felszólaló később elárulta: ő maga magyar–népművelő szakos tanár, és mindezen sérelmeit jogosnak érzi. A tudósító számára nem marad más, mint hogy feltegye a kérdést a szakma (írók, illusztrátorok, kiadók, kritikusok satöbbi) felé: valóban belterjes és köldöknéző közösség-e vagy figyel arra is, hogy olvasói még jobban tudjanak tájékozódni könyveikről? (Amelyekről tudván tudjuk, hogy mennyire jók, mégis valahogy olyan kevés fogy belőlük.)

Érdemes lenne megvárni a valós választ a tükörtől.

A konferencián elhangzott további előadások szövegeit hamarosan közöljük.


Fotók: Nemeh Diána

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Besze Barbara --


További írások a rovatból

gyerek

Jubileumi kiállítás a Deák17-ben
Schein Gábor Apa átváltozott című könyvéről (Pagony, 2024, Budapest)

Más művészeti ágakról

Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
irodalom

Bemutatkoztak Kiss Tibor Noé műhelyének tagjai
art&design

A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés