bezár
 

zene

2007. 04. 01.
Tavasz, nyár, ősz, tél – és megint ősz
Az Akademie für Alte Musik koncertje a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben 2007. március 24-én - Rebel: Elements, Vivaldi: A négy évszak
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Tavasz, nyár, ősz, tél – és megint ősz Az Akademie für Alte Musik (Berlin) egy sosem hallott, és egy unalomig ismert barokk cikluson mutatta be régizene-koncepcióját. A koncerten megtapasztalhattuk a historikus előadásmód jellegzetes tünetegyüttesét: antikvárius filologizmus keveredett extrém interpretációval. A négy évszakot ugyan sikerült felismerni, ám Berlinben maradt a produkció fele.
A koncert első félidejében Jean-Féry Rebel Les Éléments (Az elemek) című szvitjét játszotta a berlini ensemble. A Lully-tanítvány francia udvari muzsikus darabját zenetörténeti csemegének hirdette a műsorfüzet, ám a Káosz című, valóban kaotikus formálású és hangzású tételét leszámítva kellemes, azaz második vonalas barokk zenét hallhattunk. A négy őselem (föld, víz, tűz, levegő) "ábrázolása" mellett szokásos karakterdarabokból és stilizált táncokból állt a szvit. A Fülemüle-tételben madárhang-sípokkal megszólaltatott trillákkal szórakoztattak a zenészek, akik közül az ütős kápráztatott el vizuálisan is virtuóz csörgődob-játékával.

prae.hu

A Rebel-mű leginkább az Akademie für Alte Musik hangképének és előadói koncepciójának feltérképezésére szolgáltatott alkalmat, a vélhetően fajsúlyosabb Vivaldi-interpretáció előtt. Például kiderült, hogy a historikus fafúvós hangszerek mellé jobbára modern vonósokat párosít az együttes. A "káosz"-érzetet erősítette, hogy némelyik hegedűs barokk vonóval játszott. Hangszer-ügyben tehát középutasnak tekinthető az Akademie; ami pedig az előadásmódot illeti, a Rebel-szvitet imponáló összhangban (természetesen karmester nélkül), igen gyors tempókat véve, de már-már "darálós" szigorral szólaltatták meg a muzsikusok. A concertáló fafúvósok közül a fagott-szólót emelném ki: a sicilianót üdítően romantikus előadásban hallhattuk.

A szünet után A négy évszak azonnal választ adott a program kezdete óta bennem motoszkáló kérdésre: mit kezdenek vajon az untig ismert, ám az utóbbi évtizedekben többször is radikálisan újraértelmezett hegedűversenyekkel? Az Il Giardino Armonico 1993-as CD-je óta – mely a Nicolaus Harnoncourt által propagált koncepciót (a Vivaldi-partitúrában olvasható szonett-sorok és előadói utasítások minél pontosabb megvalósítását naturalisztikus és barokkosan bizarr elemekkel) fejelte meg – egy régizene-együttes obligát feladatai közé tartozik újat mondani a Négy évszak-ügyben. (Már akik nem elégszenek meg a Rebel-éhez hasonló, kevéssé ismert művek repertoárra tűzésével, amelyek esetében az összehasonlítás jóval nehezebb.) Ha az Il Giardinót "Harnoncourt legvadabb gyermekei"-nek nevezte a kritika, nem tudom, milyen jelzőkkel és fokozással írhatnám le az Akademie für Alte Musik interpretációját.

A barokk hangfestés, program-imitáció és a végletes gesztusok extrém palettáját mutatta be a német együttes. Az első félidőben hallott, igen hajszolt tempók és hatásos pianissimók mellett tulajdonképpen az említett Il Giardino Armonico-interpretáció tovább exponált változatát hallhattuk. Még keményebb, még fémesebb, még hidegebb hangzásvilággal operált az Akademie für Alte Musik: orgona és fagott nélkül, pusztán pengetős continuo (két csembaló, theorba vagy mandolin) adta a kíséretet. Kötések és frazírozás, improvizált díszítések tekintetében szintén a mértékadó felvétel felsrófolt és gyakran már eltúlzott megvalósítását véltem felismerni. Az 1993-as lemez gegjeit, így például a Tavasz lassú tételében kutyaugatást imitáló, érdes brácsakíséretet itt több hangszeren, és térben elosztva hallhattuk: feltételezem, hogy az Akademie olvasatában egész kutyafalka veszi körül az alvó pásztort. A Tél Largo-ját (szintén Harnoncourt óta) természetesen "gyors" tételként játszották, a hószállingózást kemény esőcseppekre cserélő Giardino Armonico-hangzást pedig az eltolt off-beat-ekkel és szinkópásan hangúlyozott continuo-kísérettel egyenesen dzsesszessé transzponálták a berliniek!

A négy tétel közül mégis az Ősz-t kell kiemelnem: itt vehettük észre ugyanis a legtöbb valóban egyéni megoldást. A lassú tételben a szabad, csupán számozott basszusban rögzített continuo-szólót nem csembaló, hanem theorba (basszuslant) játszotta; a harmadik, vadászat-tételben pedig a kemény vonós-pizzicatókat az Akademie für Alte Musik zenészei húrtépős, ún. "talpas pizzicato"-val szólaltatták meg – ezt a formáját kotta szerint csak Bartók zenéjénél alkalmazzák! A visszhangszerűen, pianoban válaszoló témát bravúrosan, a közönségnek hátat forditva játszották a zenészek.

Midori SeilerAmi az est szólistáját, Midori Seilert (Végh Sándornál kezdett tanulni Salzburgban!) illeti, játékában a görcsössé váló, összekapott futamok és az ízléstelenség határát súroló dús díszítések, maníros frazeálás váltakoztak – sajnos néhány technikai zörej és intonációs bizonytalanság kiséretében, amelyeket semmiképpen sem lehetett az Ősz (egyébként szintén az Il Giardino Armonico szólístájától, Enrico Onofritól ismert) részegeket festő glissandóival összekeverni. Ugyanakkor a lassú tételekre jellemző, gyakran mély fekvésbe írt kitartott hangok különösen tetszettek – ezeket takarékos vibrátóval, ám annál kifejezőbben játszotta a művésznő - kár, hogy a nevét sem olvashattuk a műsorfüzetben.


És még nagyobb kár, hogy nem volt sokkal-sokkal bátrabb a Budapesti Tavaszi Fesztivál, mivel az Akademie für Alte Musik produkciójának csupán a felét láthattuk Budapesten. Az együttes ugyanis nem elégedett meg a kottatárak mélyéről kötelezően előásott, jól-rosszul újraértelmezett kanonikus mű összességében csak mérsékelten meggyőző előadásával. Radikálisan új "Négy őselem – négy évszak" című előadásukban ugyanis (melynek múlt héten volt a bemutatója Berlinben) Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola kortárs táncművész közreműködésével megmozdult a teljes zenekar. (Az előadásról sokkoló videó látható [a]http://www.radialsystem.de/rebrush/text54.php[text]itt[/a].) A tánccal együtt mindjárt érthető, és egyben megbocsátható lett volna a műsorválasztás és interpretáció esetlegessége.

S amint a berlini produkció kísérőszövege utal is rá, csak a tánccal együtt teljes az értelmezés: "hosszas vajúdás után, Midori Seiler és az Akademie für Alte Musik végül ezzel a szokatlan produkcióval tudta megfogalmazni az oly népszerű és oly sokat játszott Négy évszak saját, egyedi értelmezését". Hát még mindig nem elég nyitott a budapesti közönség ahhoz, hogy a hiánytalan interpretációt láthassuk a Tavaszi Fesztiválon?!

A berlini előadáson készült felvétel - Seiler és Garai Osnaola

nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Roskó Gábor és a Project333
Balogh Ádám lemezéről
Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről

Más művészeti ágakról

Sokszor nem halunk meg az Örkény Stúdióban
Tarnóczi Jakab idei, grazi rendezéséről
Mike Cheslik: Hundreds of Beavers
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés