bezár
 

art&design

2012. 12. 12.
Hol a nadrág, fiúk?
Nackte Männer
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ádám és Éva a Paradicsomban még gondok és ruha nélkül járt, a kiűzetésük után a helyzet azonban drasztikusan megváltozott. A művészet történetében bőven időszámításunk elé nyúlik vissza az az időszak, amikor a meztelen emberi test látványa természetességgel és szellemi ideákkal állt összefüggésben. Ha csak a görögöktől kezdve is figyeljük, a meztelen férfitest látványa egyáltalán nem szokatlan dolog, az európai eredetű kultúrákban időről időre azonban a női ábrázolások kerültek előtérbe. A reneszánsz óta ez a helyzet egyre dinamikusabban változik és dologiasodik el a szellem a mindent meghatározó test javára.

prae.hu

Korábban a női alakok ábrázolására is férfi modellt használtak mivel a női aktmodellek alkalmazása csupán az 1500-as évektől vált általánossá. Habár az emberi test végtelen forrása a művészeteknek, az obszcenitást okosan kerülő erotika mellett a férfiaktok esetében sokkal komolyabb szerepet kap a humor és az irónia, amit a női testek még nem mindig tudnak megengedni maguknak. Itt többségében férfiak alkották a képeket férfiakról, de a női aktok esetén többségében szintén férfi tekintetről beszélhetünk.
Ilse Haider: Mr. BigA bécsi MuseumsQuartierben a Leopold Múzeum ad helyet egy olyan tárlatnak, amely egy izgalmas rendezés és pikáns válogatás keretei között mutatja be a férfi aktok történetét az 1800-as évektől egészen napjainkig. A téma összetettsége eddig kevésbé került előtérbe, hiszen az emancipálódás és a művészeti szintér homogenizálódása során az azelőtt háttérbe szoruló női látásmód és női szerepek kerültek feldolgozásra (a szomszédos MUMOK-ban Gender Check címen nagyszabású kiállítást mutattak be 2009 végén, vagy akár a Leopold Múzeumban megnyitott Test, arc, lélek – Női képek a 16-tól a 21. századig című, 2006-ban rendezett tárlatra is gondolhatunk).

Az özvegy Elisabeth Leopold, a ma már nyugdíjkorhatáron túl lévő múzeumalapító társkurátorként állította össze a most bemutatott darabokat. Ízlése azonban nem ragadt a múlt században. Már a múzeum előtt egy hatalmas, a jó idővel éppenséggel nem magyarázhatóan lengén – értsd: sehogy sem – öltözött férfi heverésző, többszörösére nagyított fekvő aktja terül el, a látogatók nagy örömére, akik szívesen pózolnak a méretes férfitest előtt. Ilse Haider Mr. Big című installációja jó felütéssel kezd, és kellően kedvcsináló a kiállítás egészéhez. Az októberben nyílt tárlatot pedig Pierre et Gilles Viva la France című képével szerkesztett plakát reklámozza. A francia páros többségében fotográfiákat "retusál" vagy díszít a maga kedve szerint pop, homoszexuális, de akár pornográf vagy vallási képek, hangulatok közül is válogatva. Most a francia futballválogatott három játékosa tiszteleg kendőzetlen nyugalommal szinte semmiben. A jócskán giccses kép azonban a három különböző bőrszínt, fajunk három különböző csoportját – fekete, fehér és arab – mutatja be, így a tolerancia és a nyitottság hirdetésévé is válik.
Bertel Thorvaldsen A pásztorfiú kutyájával című munkát adaptáltaAz alkotópárok még felbukkannak a múzeumban, például az együtt élés és az együtt alkotás egy mintapéldája Gilbert&Geroge, akik életük végéig nem csak munka-, hanem szerelmi viszonyban is álltak egymással. Mellettük Elmgreen és Dragset, kiknek humora az építészet és a design mellett társadalmi kérdésekkel is kapcsolatba kerül. A kiállításon többek között Bertel Thorvaldsen a klasszicizmus egyik nagy szobrászának Pásztorfiú kutyájával című szobrára húznak – vagyis faragnak – atlétát, de hasonló öltöztetés áldozatává válik több más szobra is a művésznek.

Tematikában szintén érdekes, többnyire azonban inkább könnyed témák közül válogatnak a tárlaton, ilyen például a közös fürdőzés élménye vagy az 1900-as évek Bécse. Anton Kolig vagy Richard Gerstl mellett természetesen az osztrák művészek sorából elmaradhatatlan a korábban sokkoló, ma már klasszikussá vált Egon Schiele (tárlata szintén látogatható a múzeumban). Megjelenik Edward Munch, Paul Cézanne, elmaradhatatlanul helyet kap Andy Warhol, Robert Mapplethorpe, Bruce Nauman, Thomas Ruff.
Richard Gerstl munkájaA Gerilla Girls tagjai lázadtak is anno, mert művészeti eseménnyé, képpé vált kutatásiak szerint a múzeumok modern részlegében csupán 5%-ban női alkotók viszont 85%-ban női aktok láthatóak. A női művészek száma elenyészőbb volt a 90-es években, de valószínűleg még most is alacsonyabb a részvételük a férfiakénál. Most a lázadásra azonban nincsen szükség, hiszen a téma egyértelmű, a női művészek látásmódja pedig egy terem erejéig szintén részét képezi a bemutatásnak. Így megjelennek a női művészek és az általuk közvetített férfiak képei is. Női művész 1900 előtt nemigen festett férfi aktot, a most válogatott képek is többnyire egyéb eszközökhöz nyúlnak, ez azonban már inkább a kor adottsága, napjainkat jellemző kultúrtörténeti folyamat. Bár a Maria Lassnig festményein megjelenő majomszerű alakok kellő távolságot teremtenek egy esetleges férfi – de még akár emberi – ideától is. Lousie Bourgosie Fillette (Sweter Version) című darabját a magam részéről a kiállítás emblémájaként szerepeltetném, hiszen így vagy úgy, mi más is lehetne kifejezőbb, mint egy épp most horogra akadt férfi nemi szerv, aminek árnyéka egy darab hús monstrumát sejteti.
Maria Lassnig munkájaMűanyag próbababáktól a márványszobrokig vezet a kiállítás, amely esztétikai és intellektuális elsatnyulás érzékeltetésére is képes, nem mindig és minden esetben az idő előrehaladásának megfelelően. Mi tesz egy férfit férfivá, hogyan definiáljuk a férfiszépséget, definiáljuk-e egyáltalán, és ha igen, miben különbözik ez a nőitől? Kérdések sora merülhet fel, és ezek még csak a legalapvetőbb témákat érintették, társadalmi, jogi vonatkozásoktól eltekintve. A megrendezésnek és az összeválogatásnak ilyen léptékű, a nagyközönség bevonását célzó megvalósításának éppen itt volt az ideje. Legyen szép lassan legalább annyi férfi akt, amennyi női, ha már egyszer azt mondjuk egyenlőség!

A
Nackte Männer című kiállítás a bécsi Leopold Múzeumban tekinthető meg 2012. október 19 és 2013. január 28. között.
nyomtat

Szerzők

-- Szarvas Andrea --


További írások a rovatból

Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
art&design

A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról
art&design

Isabela Muñoz Omega című kiállítása a Mai Manó Házban
art&design

Mátrai Erik AIR című kiállításáról

Más művészeti ágakról

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Oksana Karpovych: Lehallgatva című filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés