film
Még sosem voltam a RaM Colosseumban, de amikor Nagy Ervinnek tartottam meg az ajtót, akkor sejtettem, hogy jó helyen járok. (Bár, persze mindkettőnknek a hátsó bejáratot sikerült megtalálni...) Egy hatalmas, modern épületkomplexumba érkeztem, ahol már a folyosó falait is tévéképernyők borították, természetesen a Terápia előzetesei futottak rajtuk. HBO-s produkcióról van szó, ami mégiscsak egy világcég és csak profin prezentált sajtótájékoztatót engedhet meg magának. A teremhez dekoratív hostess lányok igazítottak útba, már kezdtem azon izgulni, hogy nem csíptem ki magam eléggé.
A sajtótájékoztatót díszbemutató követte
Moderátort nagyon jól választottak a szervezők, a sajtótájékoztatót Lévai Balázs vezette. Jelen volt a Terápia összes fontos alkotója: a rendezők, Enyedi Ildikó és Gigor Attila; a színészek, Mácsai Pál, Marozsán Erika, Nagy Ervin, Sztarenki Dóra, Nagy Zsolt, Szamosi Zsófia, Csákányi Eszter és Für Anikó; Tasnádi István vezető forgatókönyvíró; Hutlassa Tamás, Wayne Henry és Krigler Gábor producerek és Benda Gergely, az HBO Magyarország vezetője.
Jó pszichológus lenne-e a való életben Mácsai Pál, a sorozat főszereplője? Valószínűleg igen, hiszen, amint megtudtunk, édesapja már kamaszkorában a kezébe adta az Álomfejtést, barátaival pedig szívesen analizálta iszonyatos elfojtásokkal küszködő gimnáziumi tanárait. Mácsai a sorozatban egy elismert pszichológust alakít, aki látszólag kiegyensúlyozott és boldog, de valójában ő maga is terápiára jár egy régi tanárához. A színész szerint rendkívül fontos volt, hogy alkatilag is azonos legyen a szerepével, hogy létezni tudjon a helyzetekben, így a Terápia forgatása nemcsak szakmailag, színészként jelentett kihívást, hanem lelkileg is. Für Anikó azt is hozzátette, hogy ő a valódi életben nem lenne pszichológus-feleség, hiszen a sorozatban ő az, aki világosan látja, hogy "lyukas a suszter cipője".
Sajtótájékoztató: Szamosi Zsófia, Sztarenki Dóra, Für Anikó
A sorozat érdekessége, hogy teljességgel a színészi játékra épít: két ember (a párterápia esetében három) beszélget, egymással szemben ülve a kanapén. A színészek közül többen is reflektáltak ennek a feladatnak a rendkívüli nehézségére és egyben a kihívásban rejlő szépségre. Csákányi Eszter, aki a szupervizor pszichológus szerepét játssza, egyenesen azt állította, hogy a forgatókönyv elolvasása után bármit megtett volna, hogy övé legyen ez a szerep, annyira nehéz és gyönyörű feladatnak találta a másik pszichológussal való empatikus, baráti viszony eljátszását, végig egyetlen székben ülve.
A színészek közül mindenki hihetetlenül lelkes volt, Nagy Ervin élete legjobb munkájának nevezte a forgatást, míg Für Anikó és Marozsán Erika igazi jutalomjátéknak. Marozsán egy vonzó, magabiztos nőt játszik, aki szerelmes a pszichológusába. Elmondta, hogy miközben minden nagyon leszabályozott volt a forgatáson, és az egyedüli helyszínként szolgáló kanapé szinte klausztrofóbiás helyzetet teremtett, ha mégis sikerült játék közben áttörni a gátakat, akkor az óriási érzelmi szárnyalást eredményezett. Az első filmes Sztarenki Dórának pedig, aki egy 16 éves, sündisznóként magába zárkózó tornászlányt alakít, ebben a szigorú keretek közé szorított filmezésben sokat segített, hogy táncosként ismerte már a fegyelmet.
Sajtótájékoztató: Nagy Zsolt, Szamosi Zsófia
Nagy Zsolt, aki a párterápián résztvevő házaspár egyik felét alakítja, szintén kiemelte a színészi feladat izgalmasságát, hiszen végre itt volt egy olyan film, ahol nincs se robbantás, se üldözés, se gyilkosság, csak ült ott, miközben elkezdődött egy mese, és neki, mint egy jó játékmesternek, pontosan tudnia kellett, hogy mit mikorra kell időzítenie. A forgatás során mindenkinek végig koncentrálnia kellett, nem voltak üresjáratok, kőkemény munka folyt. Ugyanis, ahogy a párja, az elfoglalt üzletasszonyt játszó Szamosi Zsófia hozzátette, itt nem volt a színészi játékon kívül semmi más, például egy bevágott szép kép, ami elterelhetné a figyelmet. Ha a játék érdektelen, az egész film nem fog működni.
A Terápia a Társas játék után az HBO második saját gyártású sorozata, aminek az alapja az izraeli Be Tipul című eredeti. Benda Gergely, az HBO Magyarország vezetője elmondta, hogy szemléletváltásra törekszenek a csatornánál, és így igyekeznek explozív tartalmakat megjeleníteni. Fontosnak tartja, hogy az HBO-n képernyőre kerüljenek hazai produkciók, hazai színészekkel, abban bízva, hogy így az itthoni közönség számára érdekesebbé válik ezáltal a műsor. Krigler Gábor producer szerint azért volt jó választás az izraeli sorozat, mert nagyon jól lefordítható más kultúrák nyelvére. A meglévő formátumra elsősorban a gyártás gyorsasága miatt volt szükség, de már dolgoznak saját ötleteken is. Mácsai Pál hangsúlyozta, hogy a licenc megvásárlása nem jelenti azt, hogy kópiáról lenne szó, nem másolták le az eredetit, legyen szó akár a díszletekről, akár az alakításokról. Wayne Henry is kiemelte, hogy a Terápiát a nagyszerű magyar színészek teszik egyedivé.
Tasnádi István vezető forgatókönyvíró elmondta, hogy a sorozat "magyarításában" szabad kezet kaptak, de csak egy szálban tértek el radikálisan az eredetitől. Ez Máté, vagyis Nagy Ervin szála. Máté karaktere az izraeli sorozatban egy vadászpilóta volt, aki tévedésből egy iskolára dob le egy bombát, és így akaratlanul több gyerek halálát okozza. Ez a történet magyar viszonylatban teljességgel elképzelhetetlen lenne. A szereplőhöz kapcsolódó fő motivációkat és az alapvető indulatokat azonban meg akarták tartani, így lett Mátéból egy gyógyszergyár igazgatója, aki a válság miatt, cége érdekében elbocsát 87 alkalmazottat. Az egyik elbocsátott dolgozó képtelen feldolgozni a történteket, és mielőtt önmagával végezne, kiírtja az egész családját. Halála előtt volt munkáltatóját teszi meg felelősnek, így Máténak ezzel a közvetett bűnnel kell megküzdenie a Terápia során.
Sajtótájékoztató: Nagy Ervin, Marozsán Erika, Lévai Balázs
Benda Gergely elmondta, hogy a Terápia esetében elsősorban arra voltak kíváncsiak, ledöntheti-e ez a sorozat a pszichológiával kapcsolatos előítéleteket és sztereotípiákat Magyarországon. Azonban nem a pszichológiát mint szakmát jelenítik meg, hanem elsősorban az emberre koncentrálnak, akiről egyfajta hagymaként hámozódnak le a rétegek a beszélgetések során. Az emberi lélek mélyére leásó történetmesélés lesz a lényeg, így a "két ember beszélget egymással szemben ülve a kanapén" szituáció nem csökkenti, hanem növeli a néző élményét.
A sorozatot Enyedi Ildikó és Gigor Attila "vállvetve" rendezték, három szálat a rendezőnő és kettőt Gigor. De Nagy Ervin véletlenül azt a titkot is elárulta, hogy természetesen össze fognak érni ezek a szálak, annak ellenére, hogy mint önálló sztorik is működnek. Enyedi szerint a próbák során a legbonyolultabb feladat a spontaneitás precíz kidolgozása volt. Ugyanis hiteles kell, hogy legyen a néző számára, hogy amit lát, az "itt és most" történik előtte a képernyőn. Ezt nem lehetett improvizációval megoldani, mindent nagyon pontosan fel kellett építeni. Nagy Ervin hangsúlyozta, hogy bár tökéletesre csiszolt, izgalmas forgatókönyvet kaptak, ezt közösen terítették ki "a boncasztalra", és a rendezők igényessége és hajthatatlansága teremtett mikromilliméterre pontos látleletet a szereplőkről. Gigor szerint a kihívás abban rejlett, hogy minden színészt eljuttassanak arra a pontra, amikor többé nem játsszák, hanem élik a szerepüket, mert onnantól kezdve náluk, a rendezőknél is jobban tudták, hogy mi a dolguk.
Sajtótájékoztató: Mácsai Pál, Csákányi Eszter, Gigor Attila, Enyedi Ildikó
Hutlassa Tamás szintén kiemelte a színészi feladat nehézségét. Míg általában a forgatókönyv kiindulópontként szolgál a színészek számára, itt, mint egy kottát, hajszálpontos szöveget kellett követniük. Nagy Ervin is hangsúlyozta, hogy bár két ember beszélgetéséről van szó, a forgatáson ezt nem lehetett egyszerű ansnittezéssel megoldani és nyugodtan a büfében szendvicsezni, míg a másik szerepelő dolgozik, hiszen a szoros egymásrautaltság miatt a másik játékán ugyanúgy meglátszott, ha ő maga rossz. Szamosi Zsófia elmondta, hogy az átlagosnál hosszabb snitteket vettek fel, nem lehetett szétszabdalni a jeleneteket, hiszen a szereplők nagy íveket járnak be egy-egy szituáción belül. Az "egyben felvett 12 oldal" csúcsteljesítménye Mácsai Pálé, akinek főszereplőként rekord mennyiségű szöveget kellett megtanulnia. Egy epizódhoz három naponként, körülbelül 20 oldal szöveget tanult meg, és nagyjából 40 monológot kellett élettel megtöltenie.
A sajtótájékoztatót nagy szavak zárták. Csákányi Eszter a sorozattal visszanyerte a hitét a filmezésben, Nagy Ervin szerint pedig az a bizalom, amit kaptak az HBO-tól, bizonyíték arra, hogy Magyarországot egy komoly filmes kultúrával rendelkező országként tartják számon. Mivel a sorozat alcíme Mindenki rejteget valamit, zárásképpen, egy játék keretében megtudhattunk néhány valódi titkot a szereplőkről. Így például, hogy Mácsai Pál minden reggel 150 felüléssel és 150 fekvőtámasszal indít, Marozsán Erika nagymamája szeretett esővízben fürdeni a kertben, Nagy Zsolt fél a kutyáktól, míg Nagy Ervin egy kocsmai verekedésen nyert egy kutyát Gábor Áron leszármazottjától, Gigor Attila pedig szereti a fröccsöt.
Aki azonban az általuk játszott-rendezett karakterek titkaira is kíváncsi, az kapcsolja be október 22-én a tévét, mert kódolatlanul megnézheti az HBO-n a Terápia első részét.
Sajtótájékoztató: Terápia
Információk a kódolatlan napról: ITT olvashatók a prae.hu-n.
A képekért köszönet: HBO