színház
PRAE.HU: Fontos részét képezi a Kutatók Éjszakájának, hogy bemutassák Halász Péter dokumentumszínházát, a Hatalom, Pénz, Hírnév, Szépség, Szeretet előadás-sorozatot. Egész éjszakán át láthatunk filminstallációt, illetve előadást is hallhatunk róla. Miért éppen Halász Péter képviseli ilyen átfogóan a Színház- és Filmművészeti Egyetemet?
Az egyetem a magyar neo-avantgárd művészet pedagógiai hagyományait kutatja egy TÁMOP-pályázat segítségével. A projekt egyik jelentős, a neo-avantgárd színházzal foglalkozó része Halász Péter egyik alkotásának, az egy hónapos színielőadásnak a feldolgozása. Halász Péter az SzFE oktatója is volt, Székely Gábor előző osztályában tanított rendezést, színházcsinálást. Életműve pedagógiai szempontból teljesen feldolgozatlan, nem mintha színháztörténészként elégedetten hátradőlhetnénk.
PRAE.HU: Mi a célja a Színművészetinek a Kutatók Éjszakájával? Mit várhatunk ettől?
Halász Péter egyhónapos színháza 99 DVD-nyi anyagot jelent. Az 1994-es őszön minden nap több órát forgattak az esti előadásra készülve, s ennek a gigantikus mennyiségű anyagnak már a kezelése is komoly feladat. A Kutatók Éjszakája rendezvénysorozaton megmutatjuk, milyen technikákkal lehet feldolgozni a rendelkezésünkre álló felvételeket, miképpen lehet megőrizni, egyáltalán megfogalmazni a városi legendákból lassan kikopó alkotók művészetről és tanításról szóló gondolatait.
PRAE.HU: Kinek szól a rendezvény, és milyen közönségre számítasz, hogy eljön?
A rendezvényt elsősorban azoknak szánjuk, akik a kutatásban a kihívást, a megértésben rejlő munkát és az örömöt egyszerre látják. Megmutatjuk egyrészt, miként jött létre a Hatalom... előadás, megmutatjuk, Halász Péter mindezt miként dokumentálta, elemezzük az archiválás és a művészi koncepció viszonyát. Sosem látott, nyilvánosságra sosem került felvételeket vetítünk, ezért azt gondolom, hogy azoknak is felkeltjük az érdeklődését, akik a történeti kutatásokban eddig nem sok izgalmat találtak.
PRAE.HU: Ezek az előadások mennyire szólnak inkább a hallgatóságnak, s mennyire segítik maguknak a kutatóknak, tehát az előadóknak a munkáját? Tekinthető ez a megmutatkozás a saját tudományos pályájuk egy állomásának is?
A rendezvénysorozat Halász színházi projektjére koncentrál, leginkább a kutatás technikájának, metodikájának és tárgyának megismertetését szeretnénk elérni. A vetítések, a kiállított szövegkönyvek mind ezt a célt szolgálják. Az előadások azonban bemutatják az SzFE-n folyó tudományos munka más irányait is. Például Hogyan készül egy kortárs opera? – erről Tallér Zsófia és Marton László beszél, Hogyan írjunk gyerekdarabot – ezt Szabó Bori és Gimesi Dóri prezentálja. Báron György Eisenstein Patyomkinját elemzi, Stőhr Lóránt a neo-avantgárd filmeken az "elszakadás útját".
Kutatók Éjszakája
Klubhelyiség:
18:00-22:00
Installáció: Halász Péter
Nádasdy-terem:
18:30-19:00
Hogyan készül a kortárs opera? - Tallér Zsófia előadása
19:00-19:30
A vertikális mező és a robbantásos montázstechnika Eisenstein Patyomkin páncélos c. filmjében - Báron György előadása
19:30-20:00
Elszakadási pályák - a neoavantgárd film útjai - Stőhr Lóránt előadása
20:00-20:30
HP-process - Boronkay Soma és Mátrai Diána Eszter előadása
20:30-21:15
Mesejáték emberre és bábra - gyerekszínházi dramaturgiák: az első jelenet - Szabó Borbála és Gimesi Dóra előadása
2012. szeptember 28. 18.00-22.00
Színház- és Filmművészeti Egyetem
Budapest, Vas utca 2/C