zene
2007. 03. 18.
Eksztatikus hakni
Courtney Pine az A38 Hajón. 2007 március 13. 21 óra
A dallamvilág rendkívül változatos: olykor délszláv beütést (leginkább Boban Markovicnak tulajdonítanám), olykor pedig a "Sunny" örökzöld dallamát ismerem fel. Courtney Pine szövegelése a számok között hasonló saláta: hecceli, reakcióra bírja és aktivizálja a tömeget. Ki hitte volna, hogy ennyi ember beszél angolul kis hazámban?
Meglepve tapasztalom, hogy időben engednek be a hajó gyomrába, és odabent is szép tömeg fogad. Mire - a megszokott egyórás helyett csupán - jó félórás késéssel kezd a zenekar, tömve a koncertterem. Hirtelen megértem egy régi tapasztalatom racionáléját: ahogy a zenekar zenélni kezd, mindenkinek eszébe jut valami halaszthatatlan mondanivaló. Képzeljétek el ezt tömegméretekben és zárt teremben, erősített "háttérzajjal"! Ezt nevezem kávéház-hatásnak.
Courtney Pine-ék pedig rendesen "a húrok közé csapnak": rendkívül tempósan kezdenek, és a végletekig fokozzák a feszültséget. Éppen ennek köszönhető a kávéház-hatás: a tömegnek nem jut eszébe, hogy táncolnia, és szerencsére az sem, hogy énekelnie kell a zenére.
A szakszofon hangterjedelme viszonylag korlátozott, és szigorúan egyszólamú hangszer. Kétlem, hogy néhány különös hangon túl valami egészen új dolgot ki lehetne belőle csikarni: a lényeg a varázslatban van. Ahogy Courtney Pine mondta a szinpadon: a zene ugyan a szellemhez is szól, legfőképpen azonban a testhez.
Többnyire sztenderdeket játszanak (pl. Take five - kissé 4/4-elt improvizatív résszel): rövid felvezetés után improvizáció. Minden szám, minden hangszeres szóló fokozza a feszültséget - a csúcspont után, többnyire rövid (néhol funkciótlan) levezetéssel érnek véget. A feszültség kézzel foghatóan nő a számok között.
A dallamvilág rendkívül változatos: olykor délszláv beütést (leginkább Boban Markovicsnak tulajdonítanám), olykor pedig a Sunny örökzöld dallamát ismerem fel. Courtney Pine szövegelése a számok között hasonló saláta: hecceli, reakcióra bírja és aktivizálja a tömeget. Ki hitte volna, hogy ennyi ember beszél kis hazámban angolul?
Végül a szokásos visszatapsolások után a zenészek levonulnak a szinpadról, és a tömeg hazafelé támolyog: leginkább free-jazznek lehetne nevezni azt, amit hallottunk. Ahhoz azonban túl egyszerűek a felvezető témák, és túl extatikusak a szólók. Mindenesetre mindenki - túlságosan is - élvezte, és legközelebb is teltházra számíthat Courtney Pine Magyarországon.
Fellépők
Courtney Pine: tenor- és szopránszaxofon
Chris Jerome: billentyűsök
Omar Puente: hegedű
Cameron Pierre: gitár
Darren Taylor: basszusgitár
Robert Fordjour: dob
Courtney Pine-ék pedig rendesen "a húrok közé csapnak": rendkívül tempósan kezdenek, és a végletekig fokozzák a feszültséget. Éppen ennek köszönhető a kávéház-hatás: a tömegnek nem jut eszébe, hogy táncolnia, és szerencsére az sem, hogy énekelnie kell a zenére.
A szakszofon hangterjedelme viszonylag korlátozott, és szigorúan egyszólamú hangszer. Kétlem, hogy néhány különös hangon túl valami egészen új dolgot ki lehetne belőle csikarni: a lényeg a varázslatban van. Ahogy Courtney Pine mondta a szinpadon: a zene ugyan a szellemhez is szól, legfőképpen azonban a testhez.
Többnyire sztenderdeket játszanak (pl. Take five - kissé 4/4-elt improvizatív résszel): rövid felvezetés után improvizáció. Minden szám, minden hangszeres szóló fokozza a feszültséget - a csúcspont után, többnyire rövid (néhol funkciótlan) levezetéssel érnek véget. A feszültség kézzel foghatóan nő a számok között.
A dallamvilág rendkívül változatos: olykor délszláv beütést (leginkább Boban Markovicsnak tulajdonítanám), olykor pedig a Sunny örökzöld dallamát ismerem fel. Courtney Pine szövegelése a számok között hasonló saláta: hecceli, reakcióra bírja és aktivizálja a tömeget. Ki hitte volna, hogy ennyi ember beszél kis hazámban angolul?
Végül a szokásos visszatapsolások után a zenészek levonulnak a szinpadról, és a tömeg hazafelé támolyog: leginkább free-jazznek lehetne nevezni azt, amit hallottunk. Ahhoz azonban túl egyszerűek a felvezető témák, és túl extatikusak a szólók. Mindenesetre mindenki - túlságosan is - élvezte, és legközelebb is teltházra számíthat Courtney Pine Magyarországon.
Fellépők
Courtney Pine: tenor- és szopránszaxofon
Chris Jerome: billentyűsök
Omar Puente: hegedű
Cameron Pierre: gitár
Darren Taylor: basszusgitár
Robert Fordjour: dob
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról