art&design
PRAE.HU: A fesztivál egyik díszvendégeként a Vylyan Pincében mutatod be Haydn Hordói című performanszodat Szemző Tibor közreműködésével. Mit tervezel?
Egy multimédia-előadást fogok bemutatni. Két előzőleg készített videó és egy élő felvétel egyidejű vetítése előtt és között különböző dolgokkal leszek elfoglalva. Szemző Tibor élő zenei előadása lényeges része lesz a műsornak. A videók Palotai Klára munkái.
PRAE.HU: A "hordó" és a "hordóemberek" gyakori elemei munkáidnak, így nem véletlen, hogy az Ördögkatlanon immár hagyományossá vált Művészi Hordók sorozatba téged kértek fel. Miért fontos számodra a hordó mint motívum?
A hordó egy olyan tárgy, amivel már 30 éve folyamatosan "foglalkozom". Július 31-én Pécsen nyílik Hordók Szabadságon című kiállításom, ahol a hordó tematikájú munkaimból lehet egy válogatást megtekinteni. Nagyon sokat dolgozok fával, ezért vetődött fel bennem a hordó gondolata. Az első kérdéseket továbbiak követték, például: hogy készül egy ilyen tárgy? Mire használják? Hogyan és milyen műfajokban tűnt fel különböző kultúrákban? Milyen hangszereket készítettek az emberek hordókból? Milyen viccekben szerepel a hordó? Hogyan használják filmekben? Kinek a festészetében tűnik fel? Satöbbi...
PRAE.HU: Haydnról kevesen tudják, hogy kádár, vagyis hordókészítő családba született. Innen jött az ötlet, hogy ebben a művedben vele foglakozz, vagy van valamilyen személyes élményed is Haydn-nal kapcsolatban?
Érdekel Haydn életrajza. Próbálom elképzelni a Haydn-család életét, amikor is mind a tizenkét Haydn-gyerek együtt zenélt a lanton játszó Haydn-papa irányításával. A fiatal zeneszerző öt évesen állítólag egy deszkából kifűrészelt hegedűt ütögetett olyan ügyesen és meggyőzően, hogy felfigyeltek rá. A Sánta Ördög című vígoperájáról szóló anekdoták is érdekesek számomra, e "művét" 18 éves korában írta, később betiltották. A halott Haydn koponyájával kapcsolatos szürrealista történetek előrevetítik a Holocaustot. A későbbi fajelmélet "tudományos előzménye" volt a híres emberek koponyáinak "gyűjtése" és kiállítása.
PRAE.HU: Sokszor dolgozol fával, szobrászati munkáid kivitelezése precíz, mégis barkácsjellegű hatással bírnak. Szükséges ennek a kettősségnek a megtartása?
Szerintem a precizitás és a barkácsolás nem zárja ki egymást. A barkácsolás fontos része volt az életünknek, szegények voltunk, és az alapvető háztartási eszközök hiánycikkek voltak. Mindenféle eszközöket kreáltunk, és kijavítottuk az elrontott, eltörött tárgyakat. Most sok mindent kidobunk, még a működő tárgyakat is, akkoriban 40-50 éve nem nagyon volt mit kihajítani.
PRAE.HU: Olvastam egyszer, hogy műveid "szlengbe kódolt hieroglifák". Ezek szerint áttételes gondolkodást vársz a nézőtől, egyfajta fordítói magatartást, amin keresztül eljuthat a csattanóig? Azért kérdezem, mert ilyesmi a vicc működési mechanizmusa is, ami szintén nem áll távol a munkáidtól…
A humor valóban lényeges része a munkáimnak. Számomra a létezés élményei sokszor nehezek és drámaiak, mint gondolom, mindenki más számára is. Az élet sokszor abszurd és értelmezhetetlen. Gyakran a vicc és a humor segít a helyzetem megértésében, a feszültségeim feloldásában.
PRAE.HU: New Yorkban élsz a nyolcvanas évek óta, de aktívan jelen vagy a magyar művészeti közegben is. Mennyire inspirál téged egy olyan hazai művészeti fesztivál, mint az Ördögkatlan? Végig "lent leszel"?
Nagy megtiszteltetés számomra a meghívás erre az eseményre. Kíváncsi vagyok a többi művészre és a látogatókra. "Végig lent leszek", és talán "Fent is".