bezár
 

színház

2012. 07. 20.
Az ördög tegnap a városban járt
Jekyll és Hyde Szegeden
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az elementáris ördögi gonoszság szerepét Molnár László öltötte magára, a 81 éves múltra visszatekintő Szegedi Szabadtéri Játékokat megnyitó Jekyll és Hyde című darabban. A finoman obszcén, enyhén horrorisztikus, erősen szentimentális musical dinamikus előadása elsősorban a térszerkezet alakíthatóságának alapos kiaknázása által nyújtott felejthetetlen színpadi produkciót.

Szkéné színház

A darab két sarkított pólusra osztja erkölcsiség szerint az embert, ezáltal Dr. Jekyll egyetlen belső oppozíció megtestesítője, magában hordja a vegytiszta jót és az esszenciális rosszat. Jekyll, a feddhetetlen orvos könyörtelen gyilkossá változik az általa kikísérletezett szérum hatására. Az öldöklés a személyes bosszún és féltékenységen túl erkölcsi-társadalmi igazságszolgáltatást is jelent egyúttal, hiszen áldozatai között a kísérletét gátló világi-egyházi hatalmasságok szerepelnek, akiket egytől-egyig valamilyen bűn terhel.

Másik énje, Edward Hyde fokozatosan hatalmasodik el rajta, ami a színen Molnár László színész kibontott hajában, mély tónusú hangszínében realizálódott, főként a fél monodrámának beillő vívódása alkalmával, ahol pillanatok alatt váltott két személyisége közt: ég felé emelt, majd a földhöz szegezett tekintetét, kifejező gesztusait, váltakozó fehér majd vörös fény világította meg, s ez garantálta a meggyőző alakítás jelentésének érthetőségét.

Az egyoldalúság, egyhangúság jellemző a darabra, árnyalt játékot csupán Janza Kata szerepe engedett meg, hiszen szerepe szerint Lucy prostituált, akit nemesít a szerelem, míg a vele ellentétes szerepkört betöltő, de ugyanúgy Jekyllbe szerelmes, mimózalelkű Emmát alakító Tunyogi Bernadettnek az utolsó jelenetig a vőlegénye után áhítozó, törékeny szűznek kellett maradnia.

XIX. századi London hangulatát idéző jelmezeik Tordai Hajnal munkáját dicsérik, az összehangolt, jellemzően pergő koreográfia pedig Venekei Mariannak köszönhető. Kentaur grandiózus díszletének legszembeötlőbb alkotórésze, az előzetesen varázsdobozként beharangozott mozgószínpad, ami a lenyűgöző színpadi effekteknek és változatosan felhasznált fénytechnikai eszközöknek köszönhetően szinte észrevétlenül rendeződött át a mozgalmas jelenetek alatt tárgyalóteremmé, laboratóriummá vagy Lucy hálószobájává.


A látványtechnika kivitelezésének profizmusa elvonta a figyelmet a darab kiszámíthatóságáról, melynek igazi tragikuma alulmaradt az egyéni sorsfordulat túlhangsúlyozásának következtében. A szer kifejlesztésének célja elsikkadt, s az emberben lakozó isteni és ördögi mivolt kettéválasztásának sikertelensége egyszeri kudarc maradt, aminek szájbarágásáéért a háromszor is visszatérő narrációs keret kezeskedett: Jekyll apósjelöltje és ügyvéd barátja (Krasznai Tamás és Forgács Péter játssza) párbeszédben összegezte a látottakat, miszerint nem létezik még hajszálvékony repedés sem jó és rossz között. A megoldást értelemszerűen a várost rettegésben tartó Hyde halála jelentette, az ördögé, akire Jekyll személyében senki sem ismert rá.

Stevenson kisregényét számos filmes és színpadi adaptáció követte. Magyarországon csaknem egy évtized munkája rejlett Molnár László rendezésében, ami monumentális díszlettel, óriási plexi falakkal, projektorokkal biztosított impozáns színpadképet. A hangzatos zenei kíséretben bővelkedő, kidolgozott színdarabot a közönség osztatlan sikerrel fogadta, a nagyszabású rendezvény több ezer fős befogadóképességű nézőterén szűnni nem akaró vastaps visszhangzott az előadás végét jelentő hajnali órában.



Jekyll és Hyde

Steve Cuden és Frank Wildhorn színpadi ötletéből
a szövegkönyvet és dalszövegeket
Leslie Bricusse írta

Zenéjét szerezte: FRANK WILDHORN

Zenekari hangszerelés: KIM SCHARNBERG

Hangszerelés: JASON HOWLAND

MAGYAR VÁLTOZAT
VENYIGE SÁNDOR
VALLA ATTILA

Jekyll és Hyde:MOLNÁR LÁSZLÓ
Lucy:JANZA KATA
Emma: TUNYOGI BERNADETT
John Utterson:FORGÁCS PÉTERSir Danvers Carew: KRASZNAI TAMÁS
Simon Stride: NAGY BALÁZS
Nellie: BORBÁS ERIKA
Lord Savage/Spider: MOHÁCSI ATTILA
Lady Beaconsfield: LÁZIN BEATRIX
Lord Basingstoke/Bisset:BODROGI ATTILA
Sir Archibald Proops:VINCE GÁBOR PÉTER
Glossop generális:SZIKRA JÓZSEF
Poole:BEDE FAZEKAS CSABA
Mike. Pap 1:MIHÁLKA GYÖRGY
Albert:PÖRNECZI ATTILA
Davie:BRÓDY NORBERT
Ned: PETŐCZ ANDRÁS
Bill:VENCZEL-KOVÁCS ZOLTÁN

További közreműködők:
Molnár Ágnes, Pető Zsófia, Réthy Zsazsa, Márkus Judit, Domokos Éva, Papp Annamária, Sík Frida, Csikó Teodóra, Farkas Nikolett, Sashalmi Ágnes, Fejszés Attila, Cselepák Balázs, Forró Attila, Marek Gábor, Takács Zoltán

A Győri Nemzeti Színház Tánckara és Zenekara

Világítástervező: SURÁNYI CSABA
Zenei munkatárs: JAKAB ANITA
Vezető hangmérnök: FEHÉR ADRIENN
Zenei rendező: BARANYA TAMÁS
Music supervisor: KÉRINGER LÁSZLÓ
TURCSÁN ANDRÁS
Karmester: RÁCZ MÁRTON
Zenei vezető: SILLÓ ISTVÁN
Jelmeztervező: TORDAI HAJNAL
Díszlettervező: KENTAUR
Koreográfus: VENEKEI MARIANN
Rendező: MOLNÁR LÁSZLÓ

2012. július 7.
Szeged

Szegedi Szabadtéri Játékok

nyomtat

Szerzők

-- Tóth Tünde --


További írások a rovatból

Az imposztor című előadás a Pesti Színházban
A Mesautó a Veres1 Színházban
Kritika a Das Rheingold és a Die Walküre előadásairól a Wagner-Napokon
színház

Podlovics Laura: Nem félünk a sötétben / Budapest Bábszínház, Kísérleti Stúdió

Más művészeti ágakról

Tudósítás a „Szaporodnak a jelek” című Esterházy-konferencia második napjáról
Adam Elliot: Egy csiga emlékiratai
art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása
Fekete István Lutrájáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés