bezár
 

film

2012. 07. 12.
Az egyiptomi Coming Out és a szaunatörténeti kutatások
Mikael Buch: Szauna Párizsban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egy kényes francia és egy délceg északi fiú agyonbonyolított love story-ját kíséri végig Mikael Buch elsőfilmes munkája, mégpedig úgy, hogy közben a rendező sem felejt el nevetni saját történetén. A Szauna Párizsban szellemesen abszurd modorban bővíti a queer-mozik évtizedek óta szélesedő gyűjteményét, és szemtelenül beszél ki egy másik népszerű tabutémát, a zsidóság kulturális hagyományait.

Mikael Buch főszereplője, Ruben (Nicolas Maury) egy homoszexuális zsidó fiú, aki harmonikusan éldegél szerelme, Teemu (Jarkko Niemi) finn kisvárosi tündérvilágában, ahova azért utazott, hogy összehasonlító szaunatörténetből szerezzen diplomát. A film kezdetén postásként találkozunk vele, aki boldogan hozza-viszi a városka küldeményeit, és kellemesen elvan élete párja tóparti kunyhójában. Még bele sem élheti magát a néző a mesébe, máris vége szakad a színes házacskák között zajló, meleg fantáziának, hiszen egy félreértés miatt – amiben jelentős szerepet játszik egy szívroham és sok-sok euró – Teemu kidobja szerelmét az idillből, és hazaküldi őt Párizsba.



A finn nyelvű intró után Ruben harsány francia családja körébe menekül, ahol halmozott koncentrációban éri őt minden addig mellőzött otthoni titok és bonyodalom. És hogy mindez ne szegje (jó)kedvét a nézőnek, a Rubent érő inzultusokat és kriminális kalandokat követően természetesen boldog befejezés dukál, ám addig is akad egy-két flúgos geg, ami feloldja a sztori közben termelődött feszültséget. A meleg pár romantikus újraegyesüléséig Rubennek és Teemunek is becsúszik egy-egy kaland, aminél a szemérmesebbek, netalán a homofóbok majd jól csukják be a szemüket, mert Mikael Buch nem kertel a melegek közötti szexábrázolás terén sem, és bár nem lépi át a műfaji határokat, azért megmutat egyet s mást. Súlyosbítja a téma komikusan sokkoló hatását, hogy Rubent egy idős, megszállott férfi cipeli ágyába, Teemut pedig régi ismerősével hozza össze a sors, amikor éppen Rubent siratja, alkoholmámoros állapotban.


A rendező előszeretettel teszi gúny tárgyává a társadalmi tabutémákat, így ebben a filmben nincsenek ki nem mondott dolgok, csak jönnek-jönnek a szellemesen gúnyolódó és egyre kaotikusabbá váló helyzetek egymás után. Nem elég, hogy Ruben egész személyisége és viselkedéskultúrája bájos homoszexualitás-paródia, Buch még néhány abszurd jelenetet is beépít filmjébe. A homoszexuális önirónia foglalata a "Coming Out of Egypt" szójátékkal címkézett pészah party, ahol Rubent szinte leteperi idős hódolója, a család baráti körébe tartozó Maurice Goldberg (Jean-Luc Bideau). Nemcsak a "buzik", hanem a zsidók is megkapják a magukét Buch-tól, csintalankodó szándékát egy szürreális reklámvízió demonstrálja, amiben a Ruben édesanyját alakító Almodóvar-színésznő, Carmen Maura a "zsidósító sprayt" próbálja népszerűsíteni. Ruben családja se ússza meg a karikatúra-szerű ismertetést, hiszen a matriarcha típusú anyuka mellett megjelenik a hűtlenkedő apuka (Jean-Francois Stevenin), a nehéz természetű fiútestvér (Clement Sibony) és a boldogtalan házasságban élő nővér (Amira Casar) sztereotípiája.


Mikael Buch első nagyjátékfilmjének forgatókönyve Christophe Honoré mentorálása alatt készült el, akivel egy tévedéseken alapuló, kitérőkkel és időhúzásokkal teli sztorit írt a rendező. A Szauna Párizsban abszurd, szókimondó humorának köszönhetően élvezhető, egyébként végtelenül unalmas lenne a sok üresjárat miatt, pedig a maga 96 percével nem sorolható a hosszú filmek táborába. A film elején felvezetett vintage- és retródizájn, ami több helyen felbukkan a szürrealitásokat sem nélkülöző történetben, szintén a segítő kellékek közé tartozik, mert a színpompás, mesterkélt díszletezés az idézőjeles értelmezést támogatja.

Fanyar humor, jótékony giccs és fullasztóan kellemetlen szituációk izzasztják össze a Szauna Párizsban szereplőit, legyenek akár a francia fővárosban vagy a hűvös északon. És bár a szaunákhoz semmi köze a történetnek, mert ez amúgy is csak a magyar fordítás leleménye, hideg-meleg helyzetekben nem lesz hiány.

Szauna Párizsban / Let my people go!

Színes, feliratos, francia vígjáték, 96 perc, 2011
Rendező: Mikael Buch
Forgatókönyvíró: Mikael Buch, Christophe Honoré
Szereplők: Nicolas Maury, Carmen Maura, Jean-François Stévenin, Amira Casar, Clément Sibony, Jarkko Niemi, Jean-Luc Bideau


Bemutató dátuma: 2012. július 12.
Forgalmazó: Cirko Film

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Bükki Linda --


További írások a rovatból

A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián

Más művészeti ágakról

Falcsik Mari My Rocks – 21 történet – 21 angolszász rockdal című kötetének bemutatójáról
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről
A Tabuk és gyerekirodalom című kerekasztal-beszélgetésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés