irodalom
2012. 06. 12.
Titkos Budapest
Budapest a diktatúrák árnyékában, Jaffa Kiadó, 2012
A XX. századi diktatúrák árnyékban meghúzódott titkos budapesti helyeket akarja megvilágítani és megjelölni Ungváry Krisztián és Tabajdi Gábor frissen megjelent könyve. Árnyékok és árnyaik, rémtettek és rémhelyek, már keresni sem kell, elég megnézni a térképen.
A könyvbemutató helyszínét a budai vár alatt húzódó Sziklakórházban találták meg a szerzők, ami valóban megfelelő keretet és felvezetést nyújtott a könyvhöz. A Sziklakórház sorsa és jelenlegi misztikussá maszkírozott – viaszt, művért, idejétmúlt műszerek tömkelegét nem sajnálva – imázsa jól mutatja a városlakók, jelesül Budapest polgárainak viszonyát a ránk maradt múlthoz, a diktatúráink nyomaihoz. Ezt, a diktatúrákkal és terrorral átszőtt múltat a szerzők a falakba zárt történetekkel kívánják bemutatni, jelen esetben a falakat, házakat előtérbe helyezve, a történeteik rövid felvillantásával. A szerzők célja, hogy a városlakók szembesüljenek a saját és városuk múltjával, vegyék észre, tudják, hogy az a ház, ami mellett nap, mint nap elhaladnak, miféle sötét dolgok vagy titkos ügyködések helyszíne volt a nem is olyan távoli múltban.
A könyv időrendben taglalja a helyszíneket: az 1918-20-as forradalom és terror kedvenc helyeit, az SS, a Gestapo és a nyilasok budapestjét, az ostrom egyes helyszíneit, a szovjetek és Rákosi megkapaszkodását a budai lejtőkön vagy a pesti belvárosban, az 1956-os forradalom fontosabb helyeit és a Kádár-rendszer öröknek tűnő, máig ható pontjait a városban.
A szimbolikus helyek mellett az elnyomó apparátus hivatalait, az irányító és vezető személyek lakhelyeit és paranoiáikat agyatlanul kielégítő szigorúan titkos rejtekhelyeit veszi sorba, rengeteg szócikkben, magyarázó térképekkel és bőséges illusztrációval.
A könyv néhol izgalmas mellékszálakkal visz tovább utcáról utcára, házról házra, néhol hátborzongató kegyetlenkedésekkel sokkol, mára mit sem sejtő vagy éppen mindent jól tudó lakók otthonaiban, pincéiben és néhol bulvárosan elégíti ki kíváncsiságunkat a letűnt párt letűnt vezetői lakhelye körül szimatolva.
A szerzők: Tabajdi Gábor és Ungváry Krisztián (fotó: Árvai András)
Az épületek tervezőit, ahol ismert volt, minden esetben feltüntették a szerzők – általában jó nevű, ismert építészek beazonosítható stílusjegyekkel. Viszont nem kapunk képet arról, hogy a lefoglalt villákat mi alapján választották ki az ismertté vált házfoglalók. Kérdésként megmarad, vajon a választásuk az ízlésüket tükrözte, ha egy Bauhaus villát, romantikus, szecessziós vagy éppen neoreneszánsz épületet választottak? Vagy egy életérzést akartak maguknak, mint Rákosi esetében Muráti Lili színésznő egykori villája vagy Eichmann esetében a világhírű Tungsram alapítójának az otthona? Vagy így alakult, közel voltak a cimborák, jó volt a kilátás? Ezekre választ nem kapunk, ahogy az egyes helyek felsorolásán kívül nem jutunk közelebb az ott lakókhoz, világukhoz. Talán ebben segít majd a könyvvel egyidőben elindult oldal, a titkosbudapest.hu.
Gesztenyefa Eichmann volt villája előtt (fotó: Árvai András)
A szerzők az épületeken kívül köztereket és köztéren álló, a korra jellemző szobrokat, emlékműveket is sorba vesznek, így például megtudhatunk érdekességeket a Felvonulási téren álló Lenin-szoborról, melynek egy momentuma, hogy a munkásőrök hajnalonként felfújt gumibelsővel gyakorolták a koszorúzást, utoljára 1989. április 22-én. Egy héttel később levágták a talapzatáról, felújításra hivatkozva – valójában elővigyázatosságból, Nagy Imre és társai újratemetése előtt.
Megtudható, hogy Prónay Pálról, aki az ostrom alatt vált a különítményei révén hírhedté, található egy köztéri szobor a Városmajorban. Az 1941-ben felavatott Tábori vadászok első világháborús emlékműve egyik alakjához ugyanis Prónay állt modellt. 1949-ben kisebb átalakításon ment keresztül a szoborcsoport: Prónay fején a csendőrsapkát lecserélték egy számukra elfogadhatóbbra, de az alak maradt, mivel nem tudták kit ábrázol.
Egy újabb emlékműeset a Magyar fájdalom szobra, amit eredetileg a Nemzeti Bank épülete előtt állítottak fel 1932-ben a magyar revizionizmus pártfogója, Rothermere lord ajándékaként. Később, 1948-ban a margitszigeti Palatinus fürdő bejáratánál helyezték el, ahol új értelmet nyert, és "napfürdőző nőként" áll ma is.
A könyvből kiderül, hogy mennyire vonzódtak a történelem szereplői a szállodákhoz: Kun Béláék, akik a Hungáriában és a Ritzben rendezkedtek be, Horthy, aki szintén egy szállodát választott első budapesti beszédéhez, a Gellértet. Később a Gestapo budai garniszállókat nézett ki szálláshelyül és irodák részére. A már említett Prónay-különítmény a Béke Hotelben székelt a Teréz körúton, egy másik különítmény a Royal szállóban, de az Astoria sem ússza meg a felsorolást.
Aki a könyvet végiglapozta, átolvasta már nem menekül attól, hogy ha éppen egy olyan környéken jár, ne nézzen fel és ne álljon meg egy pillanatra felidézve a frissen szerzett tudását. Remélhetőleg azzal a konklúzióval zárva, hogy rémségek ide, rémségek oda, ez mégiscsak a múlt, ez a város él és túlélt, akármilyen otthontalan figurák is érezték magukénak vagy próbálták a saját képükre formálni.
A könyv időrendben taglalja a helyszíneket: az 1918-20-as forradalom és terror kedvenc helyeit, az SS, a Gestapo és a nyilasok budapestjét, az ostrom egyes helyszíneit, a szovjetek és Rákosi megkapaszkodását a budai lejtőkön vagy a pesti belvárosban, az 1956-os forradalom fontosabb helyeit és a Kádár-rendszer öröknek tűnő, máig ható pontjait a városban.
A szimbolikus helyek mellett az elnyomó apparátus hivatalait, az irányító és vezető személyek lakhelyeit és paranoiáikat agyatlanul kielégítő szigorúan titkos rejtekhelyeit veszi sorba, rengeteg szócikkben, magyarázó térképekkel és bőséges illusztrációval.
A könyv néhol izgalmas mellékszálakkal visz tovább utcáról utcára, házról házra, néhol hátborzongató kegyetlenkedésekkel sokkol, mára mit sem sejtő vagy éppen mindent jól tudó lakók otthonaiban, pincéiben és néhol bulvárosan elégíti ki kíváncsiságunkat a letűnt párt letűnt vezetői lakhelye körül szimatolva.
A szerzők: Tabajdi Gábor és Ungváry Krisztián (fotó: Árvai András)
Az épületek tervezőit, ahol ismert volt, minden esetben feltüntették a szerzők – általában jó nevű, ismert építészek beazonosítható stílusjegyekkel. Viszont nem kapunk képet arról, hogy a lefoglalt villákat mi alapján választották ki az ismertté vált házfoglalók. Kérdésként megmarad, vajon a választásuk az ízlésüket tükrözte, ha egy Bauhaus villát, romantikus, szecessziós vagy éppen neoreneszánsz épületet választottak? Vagy egy életérzést akartak maguknak, mint Rákosi esetében Muráti Lili színésznő egykori villája vagy Eichmann esetében a világhírű Tungsram alapítójának az otthona? Vagy így alakult, közel voltak a cimborák, jó volt a kilátás? Ezekre választ nem kapunk, ahogy az egyes helyek felsorolásán kívül nem jutunk közelebb az ott lakókhoz, világukhoz. Talán ebben segít majd a könyvvel egyidőben elindult oldal, a titkosbudapest.hu.
Gesztenyefa Eichmann volt villája előtt (fotó: Árvai András)
A szerzők az épületeken kívül köztereket és köztéren álló, a korra jellemző szobrokat, emlékműveket is sorba vesznek, így például megtudhatunk érdekességeket a Felvonulási téren álló Lenin-szoborról, melynek egy momentuma, hogy a munkásőrök hajnalonként felfújt gumibelsővel gyakorolták a koszorúzást, utoljára 1989. április 22-én. Egy héttel később levágták a talapzatáról, felújításra hivatkozva – valójában elővigyázatosságból, Nagy Imre és társai újratemetése előtt.
Megtudható, hogy Prónay Pálról, aki az ostrom alatt vált a különítményei révén hírhedté, található egy köztéri szobor a Városmajorban. Az 1941-ben felavatott Tábori vadászok első világháborús emlékműve egyik alakjához ugyanis Prónay állt modellt. 1949-ben kisebb átalakításon ment keresztül a szoborcsoport: Prónay fején a csendőrsapkát lecserélték egy számukra elfogadhatóbbra, de az alak maradt, mivel nem tudták kit ábrázol.
Egy újabb emlékműeset a Magyar fájdalom szobra, amit eredetileg a Nemzeti Bank épülete előtt állítottak fel 1932-ben a magyar revizionizmus pártfogója, Rothermere lord ajándékaként. Később, 1948-ban a margitszigeti Palatinus fürdő bejáratánál helyezték el, ahol új értelmet nyert, és "napfürdőző nőként" áll ma is.
ÁVH-villa, a kép forrása:titkosbudapest.hu
Rákosi bunker, a kép forrása:titkosbudapest.hu
Rákosi bunker, a kép forrása:titkosbudapest.hu
Szovjet kolónia, a kép forrása:titkosbudapest.hu
Szovjet kolónia, a kép forrása:titkosbudapest.hu
A könyvből kiderül, hogy mennyire vonzódtak a történelem szereplői a szállodákhoz: Kun Béláék, akik a Hungáriában és a Ritzben rendezkedtek be, Horthy, aki szintén egy szállodát választott első budapesti beszédéhez, a Gellértet. Később a Gestapo budai garniszállókat nézett ki szálláshelyül és irodák részére. A már említett Prónay-különítmény a Béke Hotelben székelt a Teréz körúton, egy másik különítmény a Royal szállóban, de az Astoria sem ússza meg a felsorolást.
Aki a könyvet végiglapozta, átolvasta már nem menekül attól, hogy ha éppen egy olyan környéken jár, ne nézzen fel és ne álljon meg egy pillanatra felidézve a frissen szerzett tudását. Remélhetőleg azzal a konklúzióval zárva, hogy rémségek ide, rémségek oda, ez mégiscsak a múlt, ez a város él és túlélt, akármilyen otthontalan figurák is érezték magukénak vagy próbálták a saját képükre formálni.
További írások a rovatból
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Bemutatták a Sir Gawain és a zöld lovag legújabb fordítását
Más művészeti ágakról
Oksana Karpovych: Lehallgatva c. filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon