bezár
 

irodalom

2012. 06. 08.
L. Simon László esszékötete
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
L. Simon László utóbbi években megjelent, elsősorban képzőművészeti tárgyú írásaiból válogat a Szubjektív ikonosztáz című esszékötet; a Ráció Kiadó által az Ünnepi Könyvhétre megjelentetett, számos képpel illusztrált kiadványt a szerző szombaton dedikálja a budapesti Vörösmarty téren.

prae.hu

"A Szubjektív ikonosztáz az elmúlt esztendők írásaiból nyújt egy csokornyi válogatást. Bekerült egy-két 2006-os, de még mindig aktuális írás, mellettük azonban olyanok is, amelyeket az utóbbi két hónapban írtam vagy írtam át. A kötet tehát friss és aktuális, számos nem publikált szöveget is tartalmaz" - mondta el az MTI-nek pénteken a Nemzeti Kulturális Alap, valamint az Országgyűlés Kulturális és sajtóbizottságának elnökeként is ismert szerző.

L. Simon László hozzáfűzte, a Szubjektív ikonosztázban az alkalmi jellegen túlmutató írások olvashatók, melyek többnyire esszéisztikus formában íródtak, így a kötet a szélesebb közönség figyelmére is számot tarthat. Mint kiemelte, a 380 oldalas könyvhöz Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója írt "értő" előszót.

Az első fejezetben olyan írások kaptak helyet, amelyek a kommunista diktatúra időszakára reflektáló műveket foglalnak össze. Többek között a vörös csillag problematikájával foglalkozik a vajdasági Szombathy Bálint, Erőss Istvánnak pedig azokkal a műveivel találkozhat az olvasó, amelyek a szocializmus időszakának panelépítészetét hozzák izgalmas módon párhuzamba ugyanezen korszak nagy számban elterjedt urnatemetőinek a panelek világát felidéző vizuális valóságával.

Az Édesfagyökéren élő esztétikusoknak című részben olyan írások találhatók, amelyek valamilyen módon az avantgárd művészethez kapcsolhatók: L. Simon László itt többek között Kozma Lajos építészetéről, Tamkó Sirató Károly vagy Kassák Lajos művészetéről értekezik.

A harmadik fejezetben csak fotográfiáról szóló írások olvashatók, például az Ady Endre összes fényképét összegyűjtő E. Csorba Csilla-kötetről, majd a műfaj szélesebb dimenzióiról: a Magyar Fotográfiai Múzeum anyagáról, egy-egy fotóművészről (Gelencsér Ferenc és Péter Ágnes), illetve dinasztiáról (a székelyudvarhelyi Kováts család).

L. Simon László kiemelte a lengyel Lódz Kaliska művészcsoport kiállításáról szóló írást, amely messze túlmutat a fotográfián, és a feminista és kortárs genderirányzatok művészeti kritikája is megjelenik benne.

"A kötet címadó fejezetében egy-egy olyan alkotóról, íróról van szó, akik hozzám közel állnak, baráti vagy szakmai viszony fűz hozzájuk: Baktay Patríciától Bátai Sándoron át egészen a legfrissebb, Hegedűs 2 Lászlóról szóló írásig" - mondta el.

A Kóda címet kapta a kötet zárófejezete. L. Simon László beszámolója szerint itt nem elemző írások olvashatók, hanem egy-egy műhöz vagy műegyütteshez írt, líraibb hangvételű munkák, amelyeket inkább a szépirodalom körébe lehet sorolni; a műalkotások írói-irodalmi megközelítései. "Nagy Árpád Pika és Palkó Tibor, két kiváló, Munkácsy-díjas festőművész barátom, az ő műveikhez kapcsolódóan három-három írás is olvasható. Ez egy művész-baráti kísérlet, amelyet évek óta folytatunk, Palkó Tiborral megjelent már egy közös művészkönyvünk is" - idézte fel a szerző.

L. Simon László szombaton 11, majd 14 órakor dedikálja esszékötetét a Könyvtárellátó, illetve a Ráció Kiadó standjánál.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Havas Juli Papírbabák, avagy lehet-e két hazád? című kötetének bemutatójáról
Bemutatták Nyerges Gábor Ádám Vasgyúrók című kötetét
irodalom

Hegymegi Flóra és Horváth Florencia beszélgetése a Kötetlenül sorozat keretében

Más művészeti ágakról

színház

Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Luke Korem és Simon Verhoeven Milli Vanilli – Az évszázad botránya című filmjeiről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés