bezár
 

film

2007. 02. 14.
Az ártalmasság kora?
Horváth Lili Vakáció című kisjátékfilmje, a 38. Magyar filmszemle versenyfilmje, a zsűri által elismerő oklevéllel jutalmazott alkotás
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az ártalmasság kora? Történet a nyárról, amikor rájövünk, hogy nincs többé bocsánat, ha rosszalkodtunk. Amikor először jelentkezett egyszerre a gyomorszáji hányinger és az altest izgalom kábulata. A nyárról, melyet jobb volna elfelejteni, de nem lehet. Örökre küzdünk eltemetett emlékével…
Pontosan meg tudjuk mondani, melyik volt az életünk utolsó makulátlanul boldog nyara. Érett fejjel rájövünk, azért lehetett ez a nyár vegytisztán BOLDOG, mert mindvégig sértetlenül őriztük meg az ártatlanságunkat. Lelkünk szerkezete ugyanolyan maradt a vakáció végére, mint amilyen annak kezdetén volt. A felnőttek játszották a saját szerepüket, vigyáztak ránk, mi pedig rosszalkodtunk, összetörtünk ezt-azt, de semminek és senkinek nem történt komoly baja, minden csorbát kiköszörült az őszinte megbánás és a varázsszó, a „bocsánat”…

prae.hu

Alighanem ez volt gyermekkorunk utolsó nyara. Erre már egy évvel később rájöttünk. Azon a következő nyáron, mikor elkövettük első jóvátehetetlen bűneinket, és először jelentkezett a gyomortáji fájdalom és a hányinger, amit a lelkifurdalás okozott. Amikor rájöttünk, hogy a „bocsánat” csak a gyerekmesék varázsszava, felnőttkorban a megbocsátás legtöbbször az idő romboló munkájának a műve, és néha nincs más lehetőség, mint lelépni, és soha nem kerülni megint elő, talán gyengeségből, talán tényleg a másik védelmében – mert legtöbbször ez utóbbival nyugtatjuk magunkat. Azon a nyáron, mikor az első altesti örömök valahogyan nagyon mocskosnak tűntek az érzéseink vélt tisztaságához mérve, mégis cefetül nagyra voltunk magunkkal, hogy végre átéltük őket. Azon a nyáron, mikor mindezt lehetetlen lett volna elmondani bárkinek is, és egy sarokban szűkölve sírtuk vissza a múlt nyarat, amelyikről egyszerűen haza lehetett utazni. Azon a nyáron, mikor pontosan tudtuk, hogy ha innen haza megyünk, az már nem segít, a dolgok soha többé nem lesznek a régiek. Felnőtt korunk első nyarán.

1 Meggyőződésem, hogy ennek a defloráló nyárnak az eseményei élesebben égnek az emlékezetünkbe, mint gyermekkorunk utolsó nyarának képei. Másodpercre pontosan fel tudná idézni bárki, hogyan történt mindaz, ami ezen a nyáron történt, ám élete végéig nem érti meg senki, mindez hogy történhetett. Csak szégyenkezve lehetne mesélni róla. Legtöbbünk meg sem teszi soha – vannak emlékek, amiket nem mondunk el soha senkinek, amiket legszívesebben magunkban sem idézünk fel túlzott gyakorisággal, ha mégis előbukkannak ezek, örökre zavarba jövünk, hiszen egyszerre tör ránk a büszkeség és a szégyen érzete. Így képződik meg a gyermekkor és a felnőttkor határán az idő Bermuda-háromszöge…

A művészeti alkotások azonban olyan felderítő-repülőgépek, amelyek előszeretettel végzik küldetésüket a lélek tiltott zónáiban. Olyan regényekre kell itt gondolnunk, mint Verne Kétévi vakációja, vagy Goldingtól a Legyek ura. És olyan filmek juthatnak eszünkbe, mint kamaszkorom egyik kedvenc mozija, a Kamaszkorom legszebb nyara (Summer of ’42), Robert Mulligan rendezése 1971-ből. Ezeknek a felederítő-repülőknek a körét gazdagítja most már Horváth Lili Vakáció című rövidfilmje, egy eredeti forgatókönyv alapján forgott kisjátékfilm, amely finoman és szinte észrevétlenül tárja fel és elemzi egy kamaszfiú felnőttkorának első nyarát.

2 A film a maga 26 percével és kerek történetével valódi kisjátékfilm. Leó, a kamaszfiú édesanyjával, két húgával és terhes nagynénjével, ám az édesapja nélkül, furcsa csonkacsaládban tölti a szünidő napjait a család nyaralójában. A várakozás feszültsége érezhető: a két nő és a kamaszfiú vár a férfire, a férfi azonban nem jön. A két nő nem beszél egymással, a gesztusokból és a rövid tőmondatokban történő elutasítások sorából a néző rakhatja ki a konfliktusrendszer mozaikját, és oszthatja ki a szerepeket, a megcsalt feleség, a teherbe ejtett szerető és az elhanyagolt, férfi-mintát nélkülöző, most kényszerűen mégis a két kétségbe esett nő egyetlen támaszává váló fiú szerepét.

3 Leó megpróbál felnőttként viselkedni a felnőtt nők helyett. Megpróbál vigyázni az anyjára, akin lassanként elhatalmasodik az agresszív düh és a tehetetlenség érzése, ezért az alkoholizmusba látszik menekülni. A fiú ezt persze, a stabil és élő érzelmi kapcsolat nélkül ügyetlenül, faragatlanul teszi, végképp elbizonytalanítja őt, hogy az anya támadásként értelmezi közeledését. Leó megpróbálja legalább tétova gesztusokkal kifejezni a terhes lány és a hamarosan megszülető gyermek iránti homályosan felismert, ösztönös szeretetét is, mert valahol mélyen érzi, nincs az jól, hogy egy leendő anyát ennyire nem szeretnek, egy kisbabát ennyire nem várnak. A gesztusai azonban gyerekes sutaságról árulkodnak, célt tévesztenek. Leó mindemellett megpróbálja legalább nagyjából átlátni a helyzetet. Közben igyekszik rövid, lélegzetvételnyi időszakokra elmenekülni a két nőtől, kiszabadulni a ház fojtó atmoszférájából. Mindenféle minta nélkül, az érzelmek artikulált kifejezésére való készségek totális hiányában megteszi az első lépéseit a felnőtt világban.

4 Megéli a saját első, felemás, soha ki nem bontakozó szerelmét a helyi kocsmában dolgozó, tavaly nyárról ismert Sziszivel, és elköveti első, félresikerült, megalázó nemi aktusát. Leó sérül, csalódik, elveszíti a kapaszkodóit, és nem vigyáz rá senki. Míg anyja és a nagynénje egyetlen őszinte pillanatban egymásra találnak, ő elszigetelődik, és magányos, néma árnyékkamasszá válik…

Horváth Lili filmje rendkívül érzékeny és intelligens tudósítás a sérelmekkel és konfliktusokkal terhelt, széteső családban élő kamasz első felnőtt nyaráról, ártatlanságának elvesztéséről - jelentés a Bermuda-háromszögből. A film egyszerűen és egynemű eszközökkel mutatja be a szituációt, minden direkt kinyilatkoztatást tudatosan mellőz, gesztusokból, gondosan megtervezett páros jelenetekből, hétköznapi cselekvésekből, hosszú csendekből, arcok képeiből építi fel észrevétlenül a szereplők jellemét, bontja ki a szerepek lélektanát. Az egyszerű és jól megírt történet nem annyira lineáris-kauzális eseménysor, mint inkább egy keresztmetszete vagy apró szelete az időnek, amelyből visszafelé tekintve és előre haladva a nézőnek kell összeállítania magát a sztorit, a film jelzéseit érzékelve és értelmezve. A képsorban túlsúlyban vannak a szűk félközeli plánok, ezek elterelik a figyelmet a helyszínekről, kiemelik a személyközi kapcsolatok, érzelmi viszonyok fontosságát, megteremtik a zárt, erős atmoszférájú mikrovilágot, amiben elfedve és reflektálatlanul esnek meg a sorsfordító események, elfojtva játszódnak le a belső drámák, és amelyben a finom érzelmi átrendeződés stációi sem nyilvánvalóak. A kisfilm nagy erénye, hogy nem küzd ritmusproblémákkal, egyedül talán éppen a legnehezebb és szakmailag legnagyobb kihívást jelentő snitt, a kocsmajelenet hosszú fahrttal felvett, gondosan koreografált, sok statisztát mozgató jelenete akasztja meg a film amúgy egyenletesen pergő idejét. Ennyi belefér. A színészvezetés egyszerre árulkodik rendezői és forgatókönyvírói hozzáértésről. Az egyes jelenetek egymástól elszigeteltek, hogy véletlenül se kerekedjen simán futó, a nézőt passzív befogadói pozícióba kényszerítő sztori, legyen asszociációs tér és idő nézői oldalon a motivációk megfejtésére és a cselekedetek megindoklására. A kiválasztott szituációk azonban tudatos, megfontolt szerkesztésről tanúskodnak, kidolgozottságuk pedig irányt mutat a bennük játszó színészeknek. A tudatosság és az arányérzék mégsem analizáló, okoskodó filmhez vezet, hanem inkább lírai-impresszív ábrázoláshoz.

Horváth Lili filmje ráadásul ügyesen kelti fel és tartja fenn az utolsó képekig a néző érdeklődését és figyelmét, és jelentős érzelmi hatást vált ki, nem azonosulásra késztet, hanem – mintegy a nézőre is kisugárzó empátiával – a tulajdon Bermuda-háromszög felidézésére, és a tulajdon élethelyzetek belátóbb, tudatosabb megfontolására. Teszi mindezt könnyedén és magától értetődően. Nyomot hagy az ember lelkében.

VAKÁCIÓ (26’)

Szereplők: Bence Balázs, Fullajtár Andrea, Wéber Kata, Érsek-Obádovics Mercédesz, Kocsis Gergely
Rendező: Horváth Lili
Operatőr: Maly Róbert
Vágó: Szabó Dániel
Forgatókönyv konzultáns: Bereményi Géza
Gyártásvezető: Sárközy Réka
Jelmez: Sztevanovity Sandra
Hangmérnök: Zányi Tamás
Gyártó: Színház- és Filmművészeti Egyetem
Osztályvezető tanár: Gothár Péter


nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Coralie Fargeat: A szer
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből

Más művészeti ágakról

Einstürzende Neubauten az Akváriumban
irodalom

Kritika Élő Csenge Enikő Apám országa című kötetéről
Elisa Shua Dusapin Tél Szokcsóban című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés