irodalom
2012. 05. 14.
Egy izgulós vagány
Hátrasimított haj, kendő a nyakban, decens félcipő. Bach Máté mindenről nagy hévvel beszél. Amikor elakad, a szemközti gesztenyefára néz. Azt mondja, erőt gyűjt. Ha nem tudnám róla, hogy fotós, és csak a mellettünk lévő asztalnál ülve kapnék el egy-egy szót a készülő interjúból, azt hinném, költő.
PRAE.HU: Olvastál kortárs költőket a Vagány históriák fotózása előtt?
Nem igazán, inkább csak átfolyt rajtam az egész. Most kezdődött el egy komolyabb viszony köztem és a kortárs költészet között, így például Lanczkor Gábor, Szálinger Balázs, Kollár Árpád, Kemény István és Tolvaj Zoltán verseit nagyon megszerettem.
PRAE.HU: Mielőtt költőket fotóztál, mik voltak a témáid?
A Kodolányi János Főiskolán szociális munkásként végeztem, de nem csak emiatt lett fontos számomra a szociofotó. Egyik családi örökségem az emberek iránti érzékenység. A felmenőim között sok a pedagógus, a dédnagyapám árvaszéki elnök is volt. Talán ezért is gondolom úgy, a fotózás egyik legfontosabb feladata, hogy felhívja a figyelmet a társadalmi problémákra. 2008-ban volt egy kiállításom a Tranzit kávézóban a budapesti hajléktalanokról Homless Passion címmel. Akkor készítettünk egy dokumentumfilmet is, amely mellé én készítettem a fotókat. Emellett volt szerencsém még a vajdasági Tanyaszínház társulatát fotózni. A színészélet igazi romantikus képével találkoztam Délvidéken. Szeretem azt a derűt, ami ezekben az emberekben megvan. Többnyire klasszikus darabokat visznek el mindenféle kis falvakba. Mondanom sem kell, nem az anyagiakért.
PRAE.HU: Kiknek a munkássága volt rád hatással?
A legnagyobb példaképem Erős János, aki sajnos már nincs köztünk. Ő volt az, akitől kezdőként megkaptam az első, nagyon fontos lelki fröccsöket. A mai napig sokat gondolok rá. Rengeteget tanultam Eifert Jánostól, Korniss Pétertől is, bár őket személyesen sajnos nem ismerem, illetve Koncz Györgytől, aki mellett ténylegesen belerázódtam a fotóriporteri életbe, látásmódba. Ő a klasszikus farmerdzsekis fotóriporter, aki ugrásra készen várja a témát bármelyik pillanatban. Ez is valahol az adrenalinról szól. Mellettük még Dobrik Rezső, Féner Tamás, Mikhael Subotzky, Lise Sarfati, Jean Gaumy fontos számomra. Igazi áttörést azonban a Dániában töltött egyéves ösztöndíj hozott az életembe. Az első félévben rengeteg lehetőségem nyílt a kísérletezésre, a második szemeszterben pedig már az éles bevetésekre is. Így fotózhattam például boksziskolában és öregek otthonában. Rengeteg dolog megváltozott akkor a látásmódomban, a témákhoz való viszonyomban, és visszatett a helyemre. Persze a megélhetés miatt én is sok mindent elvállalok. Így voltam a Vasas fotósa, fotoriporter, rendezvényfotós. Irányadó számomra még Stalter György és felesége, Horváth M. Judit, akik évek óra dokumentálják a putrik világát. Nagy élményem fűznek engem is a délvidéki romákhoz. 2008-ban el is költöztem pár hétre beás cigányok közé.
PRAE.HU: Hogyan sikerült beépülni?
Az első terepfelmérés alatt láttam, hogy egy ház udvarán egy rozzant Simsont szerelnek páran. Odamentem, beszélgetésbe elegyedtünk, ők közben összerakták a motort, megengedték, hogy menjek vele egy kört, és mire visszajöttem, az akkori barátnőmnek köszönhetően, már bele is egyeztek, hogy odaköltözzünk hozzájuk pár napra.
PRAE.HU: Ilyen egyszerűen ment az egész?
Meg persze két üveg pálinka is sokat segített a dolgon. Az egyiket a családfőnek adtam, a másikkal az ottani kocsmában, ahol még van becsülethitel, és a csapos egy szent asszony, kínáltam körbe a helyieket. Később aztán Daróczi Jánossal készítettünk egy dokumentumfilmet az egészről.
PRAE.HU: Hogy jöttek a költők, mint újabb szociológialag érdekes csoport?
A tavalyi JAK-táborban pattant ki az egész a fejemből, amikor a nyugatos portrékat nézegetve a mai párhuzamok lehetősége kezdett foglalkoztatni. Később találtam az álomhoz társakat is, Nagy Márti, Bajtai András és Sirokai Matyi segített az egésznek a létrehozásában.
PRAE.HU: A portréfotó a fotós és az alany viszonyáról is szól. Te hogy készültél például a Vagány históriákra?
Bizonyos emberekre komolyan rákészültem, máskor teljesen ad hoc zajlott az egész. Kemény István előtt kifejezetten izgultam. Még Simon Marcit is felhívtam, tartson gyorstalpalót belőle. Aztán már a bemutatkozáskor kiderült, nála alázatosabb és türelmesebb emberrel nem nagyon találkoztam eddig. Az minden fotózás előtt roppant hasznos, ha van alkalmam meginni egy kávét a másikkal, kilesni a gesztusait, az energiáit. Hiszem, hogy a jó portréfotó először fejben dől el. Meglátok valamit a másikban, és addig nem engedem el, amíg azt viszont nem látom a gépen. Ez általában középidőben következik be, persze mindig vannak kivételek. Hogy ezt kihozzam a másikból, ahhoz elég nagy érzelmi ráhatást gyakorlok. A nőknél például fontos volt, hogy kihozzam belőlük a nőt, olyankor maximálisan férfiként viselkedtem velük, és amikor ez sikerült, az valami katartikus volt.
PRAE.HU: Sok kanonikusnak számító alak hiányzik a Vagány históriákból. Mi alapján választottátok ki az ötven nevet?
Az első huszonöt embert a József Attila Kör tagjai közül választottuk ki Nagy Mártival, a JAK titkárával. A további huszonöt név ajánlás alapján történt. Úgy gondoltuk, hogy így egy olyan szórás alakul ki, amelybe csak a fontos és ismert szerzők kerülnek be. Persze voltak, akik visszautasították az ajánlatot, mások neve pedig csak túl későn merült fel.
PRAE.HU:Mi lesz a sorsa az anyagnak?
Még nem biztos, hogy évente vagy tágabb időkerettel, de szeretném időről időre megismételni a sorozatot. Nagyon érdekes lenne így végigvinni az életpályák alakulását. Persze mindenképp szeretném kiterjeszteni a sorozatban szereplők listáját. Ezzel az anyaggal pedig majd megyünk Debrecenbe, Szabadkára, Miskolcra, de külföldi megjelenések is alakulóban vannak.
Nem igazán, inkább csak átfolyt rajtam az egész. Most kezdődött el egy komolyabb viszony köztem és a kortárs költészet között, így például Lanczkor Gábor, Szálinger Balázs, Kollár Árpád, Kemény István és Tolvaj Zoltán verseit nagyon megszerettem.
PRAE.HU: Mielőtt költőket fotóztál, mik voltak a témáid?
A Kodolányi János Főiskolán szociális munkásként végeztem, de nem csak emiatt lett fontos számomra a szociofotó. Egyik családi örökségem az emberek iránti érzékenység. A felmenőim között sok a pedagógus, a dédnagyapám árvaszéki elnök is volt. Talán ezért is gondolom úgy, a fotózás egyik legfontosabb feladata, hogy felhívja a figyelmet a társadalmi problémákra. 2008-ban volt egy kiállításom a Tranzit kávézóban a budapesti hajléktalanokról Homless Passion címmel. Akkor készítettünk egy dokumentumfilmet is, amely mellé én készítettem a fotókat. Emellett volt szerencsém még a vajdasági Tanyaszínház társulatát fotózni. A színészélet igazi romantikus képével találkoztam Délvidéken. Szeretem azt a derűt, ami ezekben az emberekben megvan. Többnyire klasszikus darabokat visznek el mindenféle kis falvakba. Mondanom sem kell, nem az anyagiakért.
PRAE.HU: Kiknek a munkássága volt rád hatással?
A legnagyobb példaképem Erős János, aki sajnos már nincs köztünk. Ő volt az, akitől kezdőként megkaptam az első, nagyon fontos lelki fröccsöket. A mai napig sokat gondolok rá. Rengeteget tanultam Eifert Jánostól, Korniss Pétertől is, bár őket személyesen sajnos nem ismerem, illetve Koncz Györgytől, aki mellett ténylegesen belerázódtam a fotóriporteri életbe, látásmódba. Ő a klasszikus farmerdzsekis fotóriporter, aki ugrásra készen várja a témát bármelyik pillanatban. Ez is valahol az adrenalinról szól. Mellettük még Dobrik Rezső, Féner Tamás, Mikhael Subotzky, Lise Sarfati, Jean Gaumy fontos számomra. Igazi áttörést azonban a Dániában töltött egyéves ösztöndíj hozott az életembe. Az első félévben rengeteg lehetőségem nyílt a kísérletezésre, a második szemeszterben pedig már az éles bevetésekre is. Így fotózhattam például boksziskolában és öregek otthonában. Rengeteg dolog megváltozott akkor a látásmódomban, a témákhoz való viszonyomban, és visszatett a helyemre. Persze a megélhetés miatt én is sok mindent elvállalok. Így voltam a Vasas fotósa, fotoriporter, rendezvényfotós. Irányadó számomra még Stalter György és felesége, Horváth M. Judit, akik évek óra dokumentálják a putrik világát. Nagy élményem fűznek engem is a délvidéki romákhoz. 2008-ban el is költöztem pár hétre beás cigányok közé.
PRAE.HU: Hogyan sikerült beépülni?
Az első terepfelmérés alatt láttam, hogy egy ház udvarán egy rozzant Simsont szerelnek páran. Odamentem, beszélgetésbe elegyedtünk, ők közben összerakták a motort, megengedték, hogy menjek vele egy kört, és mire visszajöttem, az akkori barátnőmnek köszönhetően, már bele is egyeztek, hogy odaköltözzünk hozzájuk pár napra.
PRAE.HU: Ilyen egyszerűen ment az egész?
Meg persze két üveg pálinka is sokat segített a dolgon. Az egyiket a családfőnek adtam, a másikkal az ottani kocsmában, ahol még van becsülethitel, és a csapos egy szent asszony, kínáltam körbe a helyieket. Később aztán Daróczi Jánossal készítettünk egy dokumentumfilmet az egészről.
PRAE.HU: Hogy jöttek a költők, mint újabb szociológialag érdekes csoport?
A tavalyi JAK-táborban pattant ki az egész a fejemből, amikor a nyugatos portrékat nézegetve a mai párhuzamok lehetősége kezdett foglalkoztatni. Később találtam az álomhoz társakat is, Nagy Márti, Bajtai András és Sirokai Matyi segített az egésznek a létrehozásában.
PRAE.HU: A portréfotó a fotós és az alany viszonyáról is szól. Te hogy készültél például a Vagány históriákra?
Bizonyos emberekre komolyan rákészültem, máskor teljesen ad hoc zajlott az egész. Kemény István előtt kifejezetten izgultam. Még Simon Marcit is felhívtam, tartson gyorstalpalót belőle. Aztán már a bemutatkozáskor kiderült, nála alázatosabb és türelmesebb emberrel nem nagyon találkoztam eddig. Az minden fotózás előtt roppant hasznos, ha van alkalmam meginni egy kávét a másikkal, kilesni a gesztusait, az energiáit. Hiszem, hogy a jó portréfotó először fejben dől el. Meglátok valamit a másikban, és addig nem engedem el, amíg azt viszont nem látom a gépen. Ez általában középidőben következik be, persze mindig vannak kivételek. Hogy ezt kihozzam a másikból, ahhoz elég nagy érzelmi ráhatást gyakorlok. A nőknél például fontos volt, hogy kihozzam belőlük a nőt, olyankor maximálisan férfiként viselkedtem velük, és amikor ez sikerült, az valami katartikus volt.
PRAE.HU: Sok kanonikusnak számító alak hiányzik a Vagány históriákból. Mi alapján választottátok ki az ötven nevet?
Az első huszonöt embert a József Attila Kör tagjai közül választottuk ki Nagy Mártival, a JAK titkárával. A további huszonöt név ajánlás alapján történt. Úgy gondoltuk, hogy így egy olyan szórás alakul ki, amelybe csak a fontos és ismert szerzők kerülnek be. Persze voltak, akik visszautasították az ajánlatot, mások neve pedig csak túl későn merült fel.
PRAE.HU:Mi lesz a sorsa az anyagnak?
Még nem biztos, hogy évente vagy tágabb időkerettel, de szeretném időről időre megismételni a sorozatot. Nagyon érdekes lenne így végigvinni az életpályák alakulását. Persze mindenképp szeretném kiterjeszteni a sorozatban szereplők listáját. Ezzel az anyaggal pedig majd megyünk Debrecenbe, Szabadkára, Miskolcra, de külföldi megjelenések is alakulóban vannak.
További írások a rovatból
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról
A BÁZIS harmadik, "Hálózati organizmusok" című líraantológiájának bemutatója a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon