bezár
 

film

2012. 04. 18.
Kísérletek a világ megváltoztatására – Interjú Kerékgyártó Yvonne-nal
19. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál, 2012. április 13-21., Uránia, Toldi, Kino, Örökmozgó, A38
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Rövidfilmjeit három visszatérő vonásuk avatja izgalmassá és korszerűvé: a kiskamaszok, kamaszok problémáival foglalkozik; ennek megfelelően kommunikál, vagyis az sms-ek, a chat, a Facebook, a kéznél lévő okostelefon és a meghatározó zenei világ egyszerre befolyásolják hősei önkifejezését és teszik kísérletezővé a filmnyelvet; valamint szeret bátran szembenézni különböző műfajok és forgalmazási formák kihívásaival. A Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon látható Facebook-Molotov című kisfilmje apropóján ismét Kerékgyártó Yvonne-nal beszélgetünk.  

PRAE.HU: A Youtube Girls című rövidfilmedet még egy SZFE-s vizsgavetítésen láttam. Rendkívüli módon megragadott az, ahogyan az sms-ek és a cset-ablakok segítségével rávilágítasz az új médiumok nem igazán feltárt sajátosságaira. Mit gondolsz a filmjeidben folyton előtérbe kerülő kommunikációs módok és eszközök előnyeiről és hátrányairól, veszélyeiről? Miért érdekesek ezek annyira?

prae.hu

A generációmnak már számolnia kell az Internettel mint a történetek gyakran meghatározó szereplőjével. Éjszakákat tudok Youtube-os videóblogokok nézegetésével tölteni. Ez a csatorna egy kapu a tömeg érdeklődése felé, a résztvevők pedig lehetnek felnőttek, tinik vagy egészen kicsi gyerekek a világ minden tájáról. Olyanfajta segítségkiáltás ez, amit nagyon őszintének tartok, azzal együtt, hogy az új kommunikációs eszközök világa alapvetően hazugságok tömkelegére épül.

Izgalommal olvasom a közéleti hírek kommentjeit. Elképesztő potenciált látok ezeknek az indulatában és az anonimitásban. Tervem, egyszer egy internetes fórum kisfilmmé adaptálása. Az Internet vizualizálhatóságára tényleg a Youtube Girls-ben tettük a leghatározottabb kísérletet.

 

 

Youtube Girls


A veszélyekre visszatérve, az új kommunikációs eszközök már nem csupán eszközök. Hogy egy nagyon egyszerű példát mondjak: akinek törték már fel a Facebook adatlapját, az tudja, mekkora félelmet érez, ha a virtuális profil veszélybe kerül, "azt csinálhatnak, amit akarnak". Ez csak egy azok közül a drámák közül, amiket talonban tartogat az Internet, nem egyszer élet-halál kérdésekben játszik szerepet. Ennél nem is kell jobb kiindulási pont.

PRAE.HU: A bizalomvesztés filmjeid visszatérő motívuma, a Youtube Girls-ben egy lánybarátság bomlik fel, Free Entry már látható epizódjaiban is érezhetően a barátság kerül veszélybe, a Facebook-Molotov-ban pedig a szerelem. Miért meghatározó ez a konfliktus, egy-egy bizalmi viszonyon alapuló kapcsolat veszélybe kerülése számodra? 

A tapasztalás csalódással jár, amit szerencsés esetben sikerül beépíteni az életbe. Mindig örömmel emlékszem vissza a legnagyobb csalódásaimra, egyrészt, mert túl vagyok rajtuk, másrészt, mert több lettem tőlük. Olyan jó lenne kiélvezni a csalódás pillanatát is, nem arra gondolni, hogy a másik ember mekkora szemét, hanem rácsodálkozni, hogy ’Jé, milyen érdekes oldalai vannak a természetének, amiket én eddig nem vettem figyelembe!’ A szereplőim, persze, nem ilyen türelmesek. 

PRAE.HU: Hőseid gyakran elmennek az (ön)destrukció során a végsőkig, jó példa erre a Pinkwater magát vízbe vető fiatal hőse vagy akár a Facebook-Molotov felelősségre vonása. Mit látsz abban, amikor egy fiatal hős eljut addig, hogy személyiségének, világrendjének alapjaira kérdezzen rá, szembesülnie kelljen a visszafordíthatatlan veszteséggel? Mi a szerepe a tragikumnak ezekben a hangsúlyosan lezáratlan történetekben?

A felnövés és a tinikor izgalmas, a vége felé pedig egyre kegyetlenebb időszak. Szeretném, ha a veszteség és az elmúlás visszafordíthatatlanságukkal együtt egy pozitív folyamat részei lennének, ami arról szól, hogyan építsük be a veszteséget az életbe. Nagyon érdekesek azok a karakterek, akiknek fel kell nőniük, de ezt nem hajlandók a hagyományos módon tenni. Ezeknek a karaktereknek a hite, hogy megtudják változtatni a világot és befolyásolhatják a szabályokat, példaértékű. A happy end nagyon megnyugtató, de szeretem, ha a néző hozza meg a saját befejezését. A Pinkwater írásánál figyeltünk az öngyilkosság allegóriára. Sok út van, a közhelyes, de igaz üzenet egyelőre mindig ugyanaz: Lepd meg önmagad!

 

 

Facebook-Molotov


PRAE.HU: Milyen kihívás ilyen fiatal szereplőkkel együtt dolgozni? Hogyan találod meg őket, és utána hogyan folyik a közös munka? Mennyire irányítasz te, mennyiben vannak ők maguk hatással az anyagra?

Tizen-huszonéves szereplőkkel szuper együtt dolgozni. Szeretet, kreativitás, elszánás és végtelen rugalmasság működik bennük. Jó hatással van a stábra ez a fajta energia. Nem írok mindig tinilány karaktereket, de egyszerűen nem tudok tőlük elvonatkoztatni, tele van számomra érdekes történetekkel ez az életkor.

A történet alakításánál legtöbbször valós személyre vagy egy érdekes színészre gondolok, esetleg már mindkettőre. A Facebook-Molotov esetében az ötlet megfogalmazásánál Maját láttam magam előtt (Maja Lehrer - a szerk.), az ő arca ugyanúgy kiindulási pont volt, mint Berlin. Maja nagyon sokszínű színész, akivel, remélem, még lesz alkalmam dolgozni. Ő ajánlotta Anna Katharina Schimrigket, miután megmutattam neki a forgatókönyvet. Ők az életben is barátnők Majával, és hárman még dolgoztunk a dialógon. Ha megvan a biztos ötlet és a forgatókönyv első változata, már nagyon szeretem a szereplőkkel alakítani a jeleneteket.  

PRAE.HU: Hogyan esett, hogy Berlinben forgattátok a Facebook-Molotovot? Milyen nehézségekkel vagy izgalmakkal járt, hogy idegen terepen, más nyelven kellett dolgoznod?

A filmet a város és az ott megismert emberek inspirálták. A potsdami filmes egyetemen (Hochschule für Film und Fernsehen Konrad Wolf, HFF - a szerk.) tanultam dramaturgiát és forgatókönyvírást. Az ott töltött idő alatt Neuköllnben laktam. A negyednek vadregényes hangulata van, alapvetően Berlin nagyon különleges hely. A kinti lakótársaim sokat segítettek. Együtt javítottuk ki a forgatókönyv nyelvi hibáit, dramaturgként hozzászóltak a történethez, egyikőjük kölcsön adta a biciklijét a filmhez, és a polóval, amit Maja széttép a filmben, azóta is tartozom.

 

 

Facebook-Molotov


A forgatás tét nélküli lehetőség volt a közös munkára. Szigethy Márton operatőr barátom átutazóban volt Berlinben. Régóta szerettem volna csinálni vele közösen filmet, és nem akartam Berlinből elmenni anélkül, hogy nem adom meg ezt a lehetőséget magamnak. ’Most vagy soha’ alapon mentem oda az egyetem menzáján a leendő stábtagokhoz. Voltak nyelvi akadályok, de azt hiszem, Magyarországon néha komolyabb kommunikációs akadályokba ütközöm bizonyos kelletlenségek miatt. A próbák előtt persze nagyon pontosan összeszedtem, mit akarok végigvinni. Ez a felkészülés segített. Marci volt az egyetlen a stábból, aki dolgozott azelőtt nemzetközi ko-produkcióban, de ő a forgatás hajnalán érkezett Berlinbe, úgyhogy szerintem kicsit mindenki izgult. Sajnálom, hogy Berlin messze van, és a stábból egyedül én láthatom a Titanicos vetítést. 

PRAE.HU: Milyen terveid vannak a jövőben? A nagyjátékfilm felé tájékozódsz? A rövid formával szeretnél még  akár folytatásos formában, ahogy a Free Entry-ben láthatjuk – kísérletezni?

Free Entry nem egy befejezett kísérlet, nyáron szeretnénk hozzáforgatni és befejezni, emiatt neveztem egy websorozat pályázatára. Nyárig a két főszereplő, Pusztai Luca és Barta Ági leérettségiznek. Jelentkezni fognak a Színház- és Filmművészeti Egyetem színész szakára, amit idén Máté Gábor indít. Ennek a fordulatnak is köszönhető, hogy elkezdtem a színész felvételiről dokumentumfilmet készíteni. Az első körös interjúkkal és terepfelmérésekkel már készen vagyunk. Várhatóan júliusra lesz kész az anyag. 

De most jön a kényes téma, a nagyjátékfilm. Azt gondolom, eléggé át kell értékelni magunkban a fogalmakat. Nem vagyok biztos, hogy egy nagyjátékfilm a legjobb út a közönség felé. Tagja vagyok egy új vizuális utakat kereső csoportnak, a neve Eredo/Forest. Egyelőre magunk sem tudjuk, milyen változás készül, de nyilvánvaló, hogy át kell gondolni az audiovizuális kifejezésmódokat. A történet az első, de alkotóként nem lehet figyelmen kívül hagyni a társadalmi változásokat. 


Free Entry


Persze vannak konkrétumok. A diplomafilmem egy tinivígjáték. Világvége Koktél egy egyszerűen forgatható, direkt low-budget filmterv. Több treatment változatom van, amit most frissítek.

A másik is műfaji film, a Mandragórapuszta című nagyjátékfilmtervem 2010-ben nyert NKA támogatást. A pénzből forgattunk egy trailert Blaumann Edit opertőrrel, ami ismerkedésre szolgált az anyaggal és egymással. A trailerben Petrik Andrea, Tarr Renáta, Nagypál Gábor és Kim Corbisier szerepelnek. Kim halálával nemcsak a szereposztás borult meg, át kell gondolnom azt is, mit akarok én ettől a történettől. Ehhez a filmhez van egy képregénytervem, ami remélhetően még idén megelőzné a film elkészülését.  

A Facebook-Molotov című kisfilmet a Titanicon a Brilliantlove kísérőfilmjeként még vetítik:
04.20. 21:45 KINO

A filmek operatőrei a filmekből származó screenshotokhoz:
Free Entry: Pálos Gergely
Facebook-Molotov: Szigethy Márton
Youtube Girls: Blaumann Edit

Kerékgyártó Yvonne-nal korábban a Pinkwater Filmszemlén való szereplése kapcsán beszélgettünk:
Pinkwater – rózsaszín leányálom metál zenére a Szemle kiemelt információs blokkjában a kisfilmek között


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Forgács Nóra Kinga --


További írások a rovatból

Oksana Karpovych: Lehallgatva c. filmje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Rich Peppiatt: Kneecap – Ír nemzeti hip-hopot!
Hajdu Szabolcs: Egy százalék indián
Szilágyi Zsófia: Január 2.

Más művészeti ágakról

(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Egy mozgástanulmány


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés