színház
2012. 03. 11.
Hangjátéksorozat nem csak fiataloknak – Interjú Tasnádi Istvánnal
Időfutár a Kossuthon
Tasnádi István író-dramaturg a rádió számára készít kamaszokról, kamaszoknak és szüleiknek szóló rádiósorozatot, az Időfutárt. A sorozat hétfőn, március 12-én indul, kíváncsian várjuk, milyen lesz. A szerzővel beszélgettünk.
PRAE.HU: Számos színdarab szerzője, sőt rendezője, film forgatókönyvírója. Hogyan került kapcsolatba a rádióval?
Markovits Ferenc kért fel rá. Az ő ötlete volt egy napi ifjúsági sorozat indítása a rádióban. Tetszett a kihívás, mert mostanában úgyis kamasz-problematikájú darabokkal foglalkozom, de a rádiós műfajt még nem ismerem. Érdekelt, hogy el lehet-e érni a fiatalokhoz, ha lemondunk a mostanában dömpingszerűen mindent elborító és mindent meghatározó vizualitásról. Úgyhogy nekiültünk Jeli Vikivel és Gimesi Dórával (mindketten jártasak a gyerek-, a bábdarabokban) kitalálni egy történetet, ami elég tartalmas és titokzatos, hogy több száz részen keresztül lekösse a fiatalok figyelmét.
PRAE.HU: Az Időfutárban Hanna, a szegedi lány, szüleivel Budapestre költözik. Ez a változás tűnik az események kiindulópontjának. A történet egy egésszé áll össze, vagy inkább kis különálló fejezetek sorozataként kell hallgatni azokat?
Ez egy összefüggő történet, de nem feltétlenül lineárisan elmesélve. Kissé leegyszerűsítve úgy mondhatnám, hogy "netes dramaturgia", mintha csetelés közben belinkelnénk különböző tartalmakat. Ettől pörgős és kissé szilánkos minden epizód, de nem hinném, hogy gondot jelentene egy mai tizenévesnek ezeknek a szilánkoknak az összerakása. Ugyanazt a szimultán figyelmet kell mozgósítani, mint mikor egyszerre hallgatnak zenét, és mondjuk, skype-olnak, de közben a háttérben megy a tévé is.
PRAE.HU: Fantasy-sorozatként említik a hírek a műsort. Mit is akar ez jelenteni? Talán a cím, az Időfutár is ehhez kapcsolódik? Hogyan tud XXI. századi lenni?
Talán nem a legszerencsésebb megjelölés a fantasy (bár én sem tudnék jobbat), hiszen a történet nagyon is valós és ismerős helyszíneken játszódik, legalábbis az első évadban. De előbb-utóbb elröppenünk egy másik idődimenzióba. Hogy hova és egyáltalán merrefelé, az maradjon egyelőre titok. Mai vagy "XXI. századi" talán a már említett szerkezet, a nyelvhasználat és a rendezés felfogása miatt tud lenni – legalábbis reményeink szerint. A rendező, Salamon András rengeteg zenei váltással, effekttel vagy atmoszférával ritmizálja és teszi még átélhetőbbé a történetet. És persze ott van Tövisházi Ambrus igényes, de azért elég slágeres zenéje.
PRAE.HU: Mi a célja az Időfutárnak?
Naponta tizenkét percre szeretnénk lekötni ennek a korosztálynak a figyelmét valami értelmes dologgal. Ugyanis hogyha hajlandók részt venni ebben a kincskeresésben, az európai kultúrtörténet, művészettörténet és technikatörténet csomó érdekességével megismerkedhetnek. Szeretnénk megmutatni néhány, mára talán kicsit elfeledett régi magyar feltalálót és polihisztort, akiknek munkássága kihat a mai életünkre is. És ezt persze úgy, hogy nem halnak bele az unalomba, mert az ismeret bele van ágyazva egy fordulatos cselekménybe. Hogy ez sikerül-e, persze nagy kérdés. De ez az ambíciónk. Átélhetővé tenni számukra az idő folytonosságát és mélységét.
PRAE.HU: A célközönség nyilván a kamasz korosztály. Más korú hallgatókra is számítanak?
Szeretnénk eljutni a szülők korosztályához is. Talán érdekes lehet számukra, hogy hogyan látják őket a gyerekeik.
PRAE.HU: Gyabronka József, Molnár Piroska mellett sok más művészt vonultat fel a sorozat. Hogyan válogatták össze a szereplőket?
A "gyerekszereplőket" (így a két főszereplőt Herman Flórát és Nagy Katicát) egy többfordulós szereplőválogatás során találtuk. Csaknem 600 fiatal közül került ki az a 15-20 tehetség, aki szerepel a sorozatban. A felnőtt szerepekre egyszerűen felkértük a színészeket, és legnagyobb örömünkre mind igent mondott! A női mezőny különösen erős: Lázár Kati, Molnár Piroska, Fullajtár Andrea, Péterfy Bori, Láng Annamari, Pokorny Lia és mások… Igazán inspiráló a számukra szerepet írni!
PRAE.HU: Hogyan tud együttműködni a színészekkel és a rendezővel, Salamon Andrással?
Meg kellett tanulnom, hogy ez nagyon más, mint a színház, itt nincs idő elemezgetni. Nagyon szűk a stúdióidő, a színész 2-kor indul el a színházból a felvételre, és 6-kor már megy is vissza játszani. Az elején hosszas fejtegetésekbe bonyolódtam, minden jelenet értelmezését Ádámnál és Évánál kezdtem, ezzel szemben Salamon András tömör és konkrét instrukciókat ad. Valószínűleg így kell, a jó színész kevés szóból is ért...
PRAE.HU: Erről szól a fenti kép, ha nem csalódom, ahol Láng Annamáriával és Salamon Andrással beszélget. Jeli Viktóriával és Gimesi Dórával milyen a munkamegosztás?
Együtt találjuk ki az epizódok tartalmát, általában tíz részt előre, aztán elosztjuk a részeket, hogy ki melyiket írja meg. Egy tévés napi sorozatnál ez elképzelhetetlen lenne, ott mindegyik munkafázisra külön team van, de érzésem szerint ettől van annak olyan tömegtermelés jellege. Meglátjuk, mi meddig bírjuk így, hogy hárman vagyunk, de egyelőre azt választottuk, vállaljuk, hogy többet dolgozunk.
Tasnádi István: Időfutár
2012. március 12-től a Kossuth Rádión.
A sorozat elérhető a Facebookon is.
(Fotó: Időfutár)
Markovits Ferenc kért fel rá. Az ő ötlete volt egy napi ifjúsági sorozat indítása a rádióban. Tetszett a kihívás, mert mostanában úgyis kamasz-problematikájú darabokkal foglalkozom, de a rádiós műfajt még nem ismerem. Érdekelt, hogy el lehet-e érni a fiatalokhoz, ha lemondunk a mostanában dömpingszerűen mindent elborító és mindent meghatározó vizualitásról. Úgyhogy nekiültünk Jeli Vikivel és Gimesi Dórával (mindketten jártasak a gyerek-, a bábdarabokban) kitalálni egy történetet, ami elég tartalmas és titokzatos, hogy több száz részen keresztül lekösse a fiatalok figyelmét.
PRAE.HU: Az Időfutárban Hanna, a szegedi lány, szüleivel Budapestre költözik. Ez a változás tűnik az események kiindulópontjának. A történet egy egésszé áll össze, vagy inkább kis különálló fejezetek sorozataként kell hallgatni azokat?
Ez egy összefüggő történet, de nem feltétlenül lineárisan elmesélve. Kissé leegyszerűsítve úgy mondhatnám, hogy "netes dramaturgia", mintha csetelés közben belinkelnénk különböző tartalmakat. Ettől pörgős és kissé szilánkos minden epizód, de nem hinném, hogy gondot jelentene egy mai tizenévesnek ezeknek a szilánkoknak az összerakása. Ugyanazt a szimultán figyelmet kell mozgósítani, mint mikor egyszerre hallgatnak zenét, és mondjuk, skype-olnak, de közben a háttérben megy a tévé is.
PRAE.HU: Fantasy-sorozatként említik a hírek a műsort. Mit is akar ez jelenteni? Talán a cím, az Időfutár is ehhez kapcsolódik? Hogyan tud XXI. századi lenni?
Talán nem a legszerencsésebb megjelölés a fantasy (bár én sem tudnék jobbat), hiszen a történet nagyon is valós és ismerős helyszíneken játszódik, legalábbis az első évadban. De előbb-utóbb elröppenünk egy másik idődimenzióba. Hogy hova és egyáltalán merrefelé, az maradjon egyelőre titok. Mai vagy "XXI. századi" talán a már említett szerkezet, a nyelvhasználat és a rendezés felfogása miatt tud lenni – legalábbis reményeink szerint. A rendező, Salamon András rengeteg zenei váltással, effekttel vagy atmoszférával ritmizálja és teszi még átélhetőbbé a történetet. És persze ott van Tövisházi Ambrus igényes, de azért elég slágeres zenéje.
PRAE.HU: Mi a célja az Időfutárnak?
Naponta tizenkét percre szeretnénk lekötni ennek a korosztálynak a figyelmét valami értelmes dologgal. Ugyanis hogyha hajlandók részt venni ebben a kincskeresésben, az európai kultúrtörténet, művészettörténet és technikatörténet csomó érdekességével megismerkedhetnek. Szeretnénk megmutatni néhány, mára talán kicsit elfeledett régi magyar feltalálót és polihisztort, akiknek munkássága kihat a mai életünkre is. És ezt persze úgy, hogy nem halnak bele az unalomba, mert az ismeret bele van ágyazva egy fordulatos cselekménybe. Hogy ez sikerül-e, persze nagy kérdés. De ez az ambíciónk. Átélhetővé tenni számukra az idő folytonosságát és mélységét.
PRAE.HU: A célközönség nyilván a kamasz korosztály. Más korú hallgatókra is számítanak?
Szeretnénk eljutni a szülők korosztályához is. Talán érdekes lehet számukra, hogy hogyan látják őket a gyerekeik.
PRAE.HU: Gyabronka József, Molnár Piroska mellett sok más művészt vonultat fel a sorozat. Hogyan válogatták össze a szereplőket?
A "gyerekszereplőket" (így a két főszereplőt Herman Flórát és Nagy Katicát) egy többfordulós szereplőválogatás során találtuk. Csaknem 600 fiatal közül került ki az a 15-20 tehetség, aki szerepel a sorozatban. A felnőtt szerepekre egyszerűen felkértük a színészeket, és legnagyobb örömünkre mind igent mondott! A női mezőny különösen erős: Lázár Kati, Molnár Piroska, Fullajtár Andrea, Péterfy Bori, Láng Annamari, Pokorny Lia és mások… Igazán inspiráló a számukra szerepet írni!
PRAE.HU: Hogyan tud együttműködni a színészekkel és a rendezővel, Salamon Andrással?
Meg kellett tanulnom, hogy ez nagyon más, mint a színház, itt nincs idő elemezgetni. Nagyon szűk a stúdióidő, a színész 2-kor indul el a színházból a felvételre, és 6-kor már megy is vissza játszani. Az elején hosszas fejtegetésekbe bonyolódtam, minden jelenet értelmezését Ádámnál és Évánál kezdtem, ezzel szemben Salamon András tömör és konkrét instrukciókat ad. Valószínűleg így kell, a jó színész kevés szóból is ért...
PRAE.HU: Erről szól a fenti kép, ha nem csalódom, ahol Láng Annamáriával és Salamon Andrással beszélget. Jeli Viktóriával és Gimesi Dórával milyen a munkamegosztás?
Együtt találjuk ki az epizódok tartalmát, általában tíz részt előre, aztán elosztjuk a részeket, hogy ki melyiket írja meg. Egy tévés napi sorozatnál ez elképzelhetetlen lenne, ott mindegyik munkafázisra külön team van, de érzésem szerint ettől van annak olyan tömegtermelés jellege. Meglátjuk, mi meddig bírjuk így, hogy hárman vagyunk, de egyelőre azt választottuk, vállaljuk, hogy többet dolgozunk.
Tasnádi István: Időfutár
2012. március 12-től a Kossuth Rádión.
A sorozat elérhető a Facebookon is.
(Fotó: Időfutár)
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon