irodalom
A változatos témákat, helyszíneket a steril nyelv interiorizálja, és legyen az Ábrahám és Izsák (Professio) vagy épp a Krisztus keresztjét vinni segítő Cirenei Simon (Passio) bibliai története vagy egy közelben történt haláleset (Supplicium), öngyilkossági kísérlet (Mars voluntaria), rémálom a vonaton (Somniata) vagy a kőgörgetésbe belefáradt Szüsziphosz (Desperatio): Szöllősi nyelve mindent homogenizál, minden fekete-fehér lesz, mint egy régi felvételen. Nyelve archivál.
Talán mert minden történést a tudatban leképezetté tesz:
"A magyarázkodást most elhalasztjuk, / hogy mit és hogyan kellett volna még. / Ha elképzelem, úgy egyszerűbb. / Sokkal könnyebb és ismételhető." (Miseria)
Ami pedig a tudaton kívül történik, veszélyes:
"kis idő és már kezdett is felsejleni / pár bántó, nem kívánt mozdulatod; / nyilván előre elképzeltelek... A csalódás veszélye ez. / Abban, hogy csalódás lesz, nem csalódtam."
"Hiszen nem engedhetem meg magamnak, / hogy rászabadítsam magam a külvilágra." (Inanitas)
Az önmagától való elidegenedés, a félelem és a kudarcélmény versei ezek. A belső világ is idegen, a közöny iránt is közönyt érez. Kegyetlen líra, kegyetlen a dallama, dans macabre, nem akar gyönyörködtetni, semmi trükközés, semmi szép: monokróm keserűség, illúziók nélkül, amiben a legkeserűbb tónust épp a rezignált tudomásulvétel, a belenyugvás és megszokás mondatai adják: "A szomorúságot itt nem emészti / öröm" (Expectatio). A kötet utolsó verse is ezt az irányt viszi a végsőkig: a Desperatio a hegyen fölfelé követ görgető Szüsziphosz szereplírája. Itt azonban Szüsziphosz nem bírja tovább, és engedi magára gördülni a követ:
"elengedem. Vagy ő enged el engem. / És én csak nézem, ahogy visszahull."
Szöllősi versei a kortárs költészet köldöknéző, a szakmától a szakmának szóló, elefántcsonttornyos költészetről szóló paranoid híresztelések antitézisei. Versei nem állnak ellen az egyszerű, referenciális olvasásnak, naplószerűségük, olvashatóságuk, értelmezhetőségük ideális versekké teszik az Állapotok szövegeit a kortárs költészettel most ismerkedők számára, míg az abban otthonosan mozgó olvasó friss, személyes, egyéni hangot talál a Szöllősi-lírában. Mer különbözni az uralkodó hangnemtől, meri a saját útját járni, és ebben nem ismer kompromisszumot. Egy ilyen szerző mindenképp javára válik irodalmunknak, még akkor is, ha érzésem szerint az Állapotok még nem a megtalált hang magabiztosságának, inkább egy meredeken felfelé ívelő pályának az ígéretes dokumentuma.