bezár
 

zene

2007. 01. 11.
Erkel reloaded
Verdi: Nabucco, Erkel színház, 2006. december - 2007. május
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Erkel reloaded Másodlagos frissességű Verdi: Nabucco felújítással próbált nézőket toborozni decemberben az Erkel színház. Öreg épület, avítt rendezés, ám friss előadók. Néhány szó a megszorítások jegyében fogant műsorpolitikáról, avagy miért menjünk mégis az Erkelbe Nabuccót nézni?
Az Erkel színházzal foglalkozó [a]http://prae.hu/prae/articles.php?aid=208[text]előző írásomban[/a] egy figyelemreméltó 2004-es alternatív előadást idéztem meg, és azt állítottam, hogy azzal (is) lehet sikeres az Erkel, ha legnagyobb bajából, a lepukkantságból kovácsol erényt, és megpróbál alternatív játszóhelyként működni – akár a várva várt felújítás közben is. Ehhez képest a 2006. decemberi Nabucco-bemutatóval (jobban mondva: felújítással) a lélegeztetőgépen tartás mellett tették le a garast az operaházi vezetők. Az előadást a decemberi féltucatnyi alkalom után májusban játsszák legközelebb – költségvetés és akcióterv azonban a hírek szerint csak februárig van. Érdemes-e szurkolni a folytatásért?

prae.hu

Elöljáróban szeretném leszögezni: az operások kitettek magukért, a produkció jó. Jó, de nem jeles és még kevésbé kitűnő. A bevált recept megtette a magáét, a raktárból előhúzott díszletek és jelmezek, a (Nabuccóban is) rutinos előadóművészek egy jó előadással igyekeztek az Erkelnek bizalmat szavazó közönség kedvében járni.

Hogy mi hiányzott az igazi élményhez? A felújítás. És nem csak a tényleg gyalázatosan lepusztult épület érdemelne rendes felújítást, a kiszolgálószemélyzet és az Erkel-marketing ("akciós jegyek") némi ráncfelvarrást – mindenekelőtt a produkció tűnt avíttnak. Az opera nyelvén szólva a felújítás persze nem más, mint egy régi rendezés leporolása. A '80-as évekből származó kellékek különösen annak fényében tűntek elgondolkodtatónak, hogy a májusi előadásokat átvevő Kesselyák Gergely 2004-ben és 2005-ben saját rendezésében és nagy sikerrel vezényelhette a Nabuccót Szegeden. Kesselyák monumentális változatára azonban nem volt pénz – azaz a mostani felújítás inkább kényszer, mint érdem volt.

Az újdonság a háttérképekre szorítkozott. A misztikus-ezoterikus hangulatú, sziklarajz-stílusú mintákkal festett hatalmas vásznak furcsa ellentétet alkottak a hagyományos kosztümökkel és a bántóan puritán (de nem minimalista) színpadépítménnyel. Bár éppen e háttérfestményeket illették többen kritikával, mégis, a kiváltott hatás egyértelműen jelzi azt az irányt, amit – véleményem szerint – a "felújítás" alkalmával bátrabban követhettek volna. Ugyanis a Nabuccót a múlt ködébe vesző történelmi témája és vallásos vonatkozásai (jeruzsálemi templom lerombolása, babiloni fogság, Jahve vs. Baál) ellenére már megkomponálása idején aktualizálták.

Ha nem is a Katarina Wagner rendezte – egyébként szintén 2004-es, radikálisan modernizált és átpolitizált – Lohengrin-produkcióhoz hasonló, ám mégis, a mostaninál modernebb olvasatot kívánna meg a Nabucco. S ehhez elsősorban nem pénz kell, hanem bátor és átgondolt műsorpolitika. Megvallom őszintén, hogy én nem osztom azt a nézetet, amely szerint Budapestnek is kell egy "Tesco gazdaságos" Volksoper – megbízhatóan konfliktusmentes és jó színvonalú, ám levetett előadásokkal a tanuló/nyugdíjas közönség számára. De valóban újszerű, sőt akár botrányszagú előadások – meggyőződésem szerint – olyanokat is megmozgatnának, akik a négyes metróval szeretnének érkezni az Erkel színházba…

Dirigens, zenekar: kiválóak, jelenleg az Operaház legerősebbjei. Énekkar: nem fértek el a színpadon – hangerőben sem. Szólisták: fájóan közhelyes színpadi mozgások és gesztusok, Abigél szerepében a már Szegeden emlékezeteset alakító és - a sokkal több reflektorfényt kapó Lukács Gyöngyi árnyékába szorult - Rálik Szilvia éneklése emelendő ki. A májusi előadásokon őt hallhatjuk majd, és – ha már a rendezés miatt nem is, de – miatta legalább érdemes befizetni az akciós Erkel-jegyre!


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Végh Dániel --


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Borbély László zongoraművész és Zeneakadémista tanítványainak koncertje
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről
A Pécsi Jazz Napok négy koncertjéről

Más művészeti ágakról

Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
Az Elérhetetlen című kötet bemutatójáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés