bezár
 

art&design

2012. 01. 20.
Figuratív absztrakció vagy absztrakt figurativitás?
Kalas Zsuzsa: Látható láthatatlan
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Lehetséges-e festmény formájában megörökíteni a látványt, amelyet szemünk is csak a pillanat töredékéig képes érzékelni? Valóban képes-e szemünk az égen látható színek leheletnyi tónuskülönbségeinek megkülönböztetésére? Léteznek-e egyáltalán ezek a tónuskülönbségek, vagy csupán képzeletünk játszik velünk? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ Kalas Zsuzsa az Óbudai Társaskör Galériájában nyílt Látható láthatatlan (avagy megfigyelések a képzelet és a valóság határáról) című kiállításán megtekinthető festményeivel.
„Rögeszmém, hogy a látvány egyszínű” – fogalmaz Kalas Zsuzsa a kiállítás anyagát jelentő Ég című sorozata kapcsán. A tárlaton szereplő 21 darab 60x60 centiméteres vásznon az égen látható derengések jelennek meg. Ennek ábrázolásához az égen megfigyelhető színek (értelemszerűen nem csak a kék szín) árnyalatainak pontos kikeverését, és az olajfesték számtalan rétegének egymásra helyezését alkalmazza a festőnő, aki szerint – a fent idézett mondat értelmében – a látvány megfogalmazása megvalósítható egyetlen szín többé vagy kevésbé eltérő árnyalatinak megfestésével. Ezt a tézist kevésbé redukcionizmusként, sokkal inkább a színnek és a színárnyalatoknak való tiszteletadásként lehet értelmezni.

Kalas Zsuzsa, Ég, 2010

Kalas Zsuzsa képeit tekintve az olyan – ellentmondásnak nem nevezhető – egymás mellett megférő ellentétek sora, mint a látható-láthatatlan vagy az egyszínűség-sokszínűség kiegészíthető még a figuratív-nonfiguratív ellentétpárral. A festmények tulajdonképpeni figurativitását a párák formái adják. Ezek a tünékeny, egyszeri és nem megismétlődő képződmények jelentik a „látható láthatatlant”. Az ábrázolt jelenségek jellegéből adódóan ez a figurativitás elsőre nem szembeötlő, így könnyen absztrakt képeknek nézhetjük a festményeket. Annak ellenére azonban, hogy a képek tünékeny jelenségeket ábrázolnak, tárgyuk mégis fizikailag létező, vizuálisan érzékelhető, tehát a festmények a valóság reprezentációi, a valóság ábrázolása révén pedig a figuratív, természetelvű művészet körébe sorolhatók.

prae.hu

Kalas Zsuzsa, Ég, 2010

A kiállítás címe (Látható láthatatlan) egyben arra is következtetni enged, hogy a művész célja a leheletnyi tónuskülönbségek ábrázolásával egyfajta „határfeszegetés”, a művészet lehetőségeire való rákérdezés, a „már nem látható”, de „még megfesthető” határvonalak feltárása. Ez a problémafelvetés már a második világháború utáni művészeket – például Ad Reinhardtot – is foglalkoztatta, akik a monokromitást tekintették egyfajta megismerési útnak, Yves Klein pedig levitációval szignált monokróm, kék képeit az ég portréinak nevezte. A hagyományos monokróm képekkel ellentétben azonban Kalas Zsuzsa munkái nem egy-egy zárt rendszert jelentenek. A cél itt nem az anyag általi elanyagtalanítás, hanem a festő rendelkezésére álló anyag által egy egészen más eredetű anyag közvetítése, megjelenítése. A 21 darab kiállított olajfestmény – és az azokhoz készült, a kiállításon megtekinthető 47 darab 10x15 centiméter nagyságú vázlat – nem külön-külön szemlélendő. Az egyes festmények önmagukban is arra ösztönzik a látogatót, hogy tekintete és képzelete lépjen túl a vászon területén, határ csak a – ha nem is a csillagos, de az – ég.

Kalas Zsuzsa, Ég, 2010

A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán – Maurer Dóra osztályában – 2008-ban végzett, azelőtt pszichológusként is praktizált Kalas Zsuzsa kiállítása jellemzően olyan tárlat, melynek üzenete a személyes látogatás során jut el a befogadóhoz. A 21 darab olaj, vászon kép jól érvényesül az Óbudai Társaskör galériahelyiségében. Ahogyan az égen látható színárnyalatokat a pillanatnyi fényviszonyok határozzák meg, úgy azok leképezései, a kész festmények is más-más hatást érhetnek el a megvilágítástól és a kiállítótér fényviszonyaitól függően. A kiállított képek ízig-vérig festmények a számtalan festékrétegnek, illetve a textúra és faktúra közelről megfigyelhető finom játékának köszönhetően – melyhez a kiállító helyiségben érezhető enyhe festékillat csak pozitív módon járul hozzá.

 

Kalas Zsuzsa festőművész Látható láthatatlan című kiállítása 2012. január 11-től 2012. február 5-ig látható az Óbudai Társaskör Galériában (Budapest III. Kiskorona u. 7.) megtekinthető hétfő kivételével naponta 14 és 18 óra között.

nyomtat

Szerzők

-- Barkóczi Flóra --


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása
Bill Viola, a videóművészet úttörőjének tárlata Budapesten

Más művészeti ágakról

Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
irodalom

Sajtótájékoztató az Esterházy alkotóház alakulásáról
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Kritika Horváth Viktor A Júdás-terv című regényéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés