bezár
 

gyerek

2011. 12. 17.
A kritikusok egyre őszintébben fogalmaznak
Varga Betti válaszai a prae.hu gyerekirodalommal kapcsolatos körkérdésére
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Varga Betti egy gyerekkultúráról szóló blog, a Gyerekszemle szerzője. Bejegyzéseiben rendszeresen foglalkozik külföldi és magyar gyerekkönyvekkel. Az ő válaszaival zárul a karácsony előtti gyerekirodalmi körkérdés.

PRAE.HU: Az idei gyerek- és ifjúsági könyvtermésből melyik kötetnek adnád az év könyve díjat, és mivel indokolod ezt a döntésed?

Nem találkoztam olyan gyerekkönyvvel idén, melyre azt mondhatnám, hogy számomra kétségkívül az év könyve, mert az mind a szöveg, mind az illusztrációk tekintetében nagyon erős volna. Inkább két kötetet emelnék ki, melyek újszerűségének nagyon örültem. Nagy hatással voltak rám Herbszt László illusztrációi A csodálatos szemüvegben – tetszett a színviláguk, illetve az, hogy egyszerre voltak félelmetesek, gonoszak, megnyugtatóak és humorosak. Ezenkívül egészen fellelkesített Nyulász Péter Helkája – fontosnak tartom, hogy a kortárs magyar gyerekirodalom is felelevenítse és átértelmezze a hagyományokat, a legendákat, hogy megmutassa a gyerekeknek, milyen izgalmas is a kultúránk. Balatoniként különösen kedves nekem ez a könyv.

PRAE.HU: Volt-e olyan gyerekkönyv idén, amelyiknek citrom-díjat adnál? Ha igen, miért?

A citrom-díjat az év nagy tévedésének, a Lapozható DIA meséknek ítélném. A sorozat mögött láthatóan nincs koncepció, még csak nem is a nagy klasszikus vagy a legszebb tekercsekkel indított a Diafilmgyártó Kft. A didergő királlyal például az utóbbi évek egyik legcsúnyább mesekönyve született meg. A könyvek grafikai és tipográfiai szempontból sem szépek, a diafilmtekercsek szövegei sem állják meg a helyüket egy mesekönyvben. Az elavult diafilm-illusztrációk minden maradék varázsukat elvesztették a nyomtatás során.

PRAE.HU: Mit gondolsz, hogy sikerült a Mesebeszéd című gyerekirodalmi szimpózium? Közeledik az év vége, az összegzések ideje, hogyan értékelnéd 2011-et gyerekirodalmi szempontból?

Azt gondolom, a két kérdés valahol elválaszthatatlan. A Mesebeszéd tulajdonképpen egy tünete annak, hogy valami nagyon fontos (és talán megkésett) mozgás beindult a magyar gyerekirodalomban. Most már van annyi jó szöveg, hogy ne pusztán annak örüljünk, hogy megjelenik valami, ami a bóvlinál egy kicsit is jobb: mind a kritikusnak, mind az olvasónak erős az igénye arra, hogy valódi irodalmat olvasson, ha egy mai gyerekkönyvhöz nyúl. A kritikusok egyre őszintébben fogalmaznak, és a fórumok is lépéseket tesznek annak érdekében, hogy szakmai véleményeket közöljenek. Néhány éve még hallhattunk olyan érvet, hogy azért nem lehet lehúzni egy gyerekkönyvet, mert a kiadó nem ad több recenziós példányt. Ez mára szerencsére kikopott, és mint kiderült, a kiadók sem sértődékenyek. Manapság nem csak a futottak még kategória szerzői, illusztrátorai, kiadói kapnak kritikus megjegyzéseket, hanem a „szent tehenek” is. A felismerés, hogy ez szükséges, régóta megszületett – de a Mesebeszéden a szerkesztők és a kritikusok ezt nyíltan ki is mondták.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Boczán Bea --


További írások a rovatból

Tili és Tiló kalandjai, avagy színpadon a meseregény
Artur Gębka Apa üvege című könyvéről

Más művészeti ágakról

Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Az irodalmi és művészeti folyóiratkultúra kapcsán
Recenzió az elmúlt három év elsőköteteiről
A februári Valójában senki zenés színházi előadással egybekötött beszélgetésről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés