bezár
 

art&design

2011. 12. 17.
Nagymesterek bulvárra hangolva
Elisabeth Lunday: Híres művészek titkos élete, HVG Könyvek, 2011.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Művészettörténeti segédkönyvnek ajánlható Elisabeth Lunday Híres művészek titkos élete című műve, amely három évvel első amerikai megjelenése után végre Bojtár Péter és Bosnyák Edit fordításában nálunk is olvasható. A HVG Könyvek sorozat új kötete 35 festő életét hozza közelebb, bulváros történeteken keresztül népszerűsítve a vizuális művészetet.

Jan van Eycktől Andy Warholig hét évszázad halhatatlan alakjait idézi Elisabeth Lunday, gyakran hihetetlen, elképesztő történeteket illesztve nevükhöz. Az élvezetes stílusban író szerző kevésbé ismert sztorikat említ, ezeket középiskolában nem hallani a művészettörténet órákon. Hogy is lehetne színesíteni privát sztorikkal a tananyagot, hiszen a heti egy óra még arra sem elég, hogy áttekintsük a szépművészetek stílustörténetét.

A könyvben olvasott bizarr esetek felelevenítése intellektuális zsúrokon piros pontot ér, mert könnyen emészthető, ugyanakkor enigmatikus. A kiszemelt kékharisnyák meglepődve hallgatják, és előbb-utóbb hozzánk bújnak dorombolva. Legalábbis van rá esély, mondjuk akkor, ha elmeséljük, Rossetti miért exhumáltatta feleségét. Ugyanis szüksége volt a halott kedvese hajába helyezett papírfecnikre, amikre verseit írta. Mindezt azért, hogy e költeményeket megjelentethesse. Vagy Georgia O’Keeffe, akit annál is inkább érdemes a „becserkészésnél” szóba hozni, mert a 20. századi Amerika legismertebb női művésze volt. Biszexuális, aki élete utolsó négy évtizedét az új-mexikói sivatagban töltötte, és egy híján száz évet élt. Virágfestményei puncikra emlékeztetnek. A gyakran meztelenül festő Georgia művészetét az absztrakció és a realizmus kettőssége járja át.
Michelangelo úgy vélte, a mosdás árt az egészségének, penetráns testszagot árasztott
A könyv bulváros történetei sikert ígérnek – sokat játékfilmekből is ismerhetünk, olyan kiválóságokkal, mint Salma Hayek (Frida Khalo), Ed Harris (Pollock) vagy Anthony Hopkins (Picasso). A szerző mielőtt a történetet taglalná, egy oldalon kartotékba sűríti a festők jellemzőit – születés és halálozás ideje, csillagjegy, legismertebb mű, milyen technikát alkalmaztak, milyen stílust képviseltek a piktorok, és egy-egy tőlük származó mondás is helyet kapott itt.
Vermeer felesége, Catharina 15 gyermeket szült - csoda, hogy a csend festőjeként ismert flamand mester meg tudta őrizni nyugalmát
A közel három tucat kiválasztott művészt tény, hogy nem az unalom vitte a sírba, hanem a szerzővel egyetértve állíthatjuk, hogy „a káosz szélén táncolva élték le életüket, ott, ahol a nagy művészet születik”. Kedvenceink között akadtak gyilkosok, csalók, feleségverők, fajankók és egyéb emberi gyarlósággal terheltek, de hivatkozva egy viccre: nem ezért szeretjük őket. Az életmű szempontjából egyébként sem érdekes, hogy milyen lator volt Caravaggio, talán gyilkos is, milyen lump Rembrandt, milyen heroikus küzdelmet folytatott a megélhetésért az istenhívő Vermeer, és milyen botrányokba keveredett Botticelli – a festői kvalitás a döntő. Persze ezek a történetek árnyalják a pályaképet, és betekintést engednek a festő korának mára elfeledett összefüggéseibe, felelevenítve annak hangulatát.
Matisse ügyvédbojtárként nagyon unatkozott - sajátmaga szórakoztatására fúvócsőből lőtt papirgalacsinokat a járókelőkre
A könyv nagyobb része olyan művészek életének furcsa, mulatságos vagy éppen drámai pillanatait veszi nagyító alá, akikről sok dokumentum fennmaradhatott, hiszen pályájuk során már elterjedt a nyomtatott sajtó és kiépült a levélküldő szolgálat. Ezekről a festőkről, szobrászokról nehezebb volt meglepő történetekkel előállni, és nem is sikerült minden esetben. Bár sokan hiányoznak belőle, mégis jól nyomon követhető e hosszú időszak művészetének története, megfűszerezve frivolitásokkal, úgyhogy ne fanyalogjunk.
Az alkoholtól amortizálódott Pollock az amerikai művészvilág botrányhőse volt, korai halálát is szenvedélybetegsége okozta - 1956 augusztusának egy forró éjszakáján szeretői társaságában autójával árokba borult

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Tarczy Péter --


További írások a rovatból

Kritika a roveretói Művészet és fasizmus című kiállításról
art&design

Kritika a Kis magyar kockológia című kiállításról
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Az acb Galéria Redők című tárlatáról

Más művészeti ágakról

Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés