színház
2007. 01. 04.
Férfimunka
TÁNCREKONSTRUKCIÓK
Attól tartok, veszélyes vállalkozás valamikor forradalminak és újítónak számító előadásokat rekonstruálni. Főként, ha olyan ütemben fejlődő műfajról van szó, mint a modern tánc. A nagy mesterek, táncosok, illetve koreográfusok nevéhez fűződő produkciókat érdemes a szájhagyomány legenda-képzésére bízni. Gyakran megeshet ugyanis, hogy „leporolásuk” után is avíttnak, akár kínosnak is tűnhetnek.A Budapest Tánciskola estjének rekonstrukciós kísérletét látva több olyan kifejezést kell használnom, amelyeket általában sikítva kerülni szoktam.
Úgymint: hit és alázat. Sőt: megható és tiszteletre méltó. Bármennyire próbálok távolságtartó maradni (majd azért igyekszem!), első körben mindenképpen csak ilyen nagyszabású szavakkal tudom megközelíteni az estét. Ritkaság olyan előadást látni a magyar táncszínpadokon, amely nem az előadókról vagy a koreográfus személyiségéről szól, hanem tisztán a táncról. S bár itt nyilvánvalóan nem kortárs darabokról van szó, e koreográfiákat jellemző absztrakció valahogy ma sem népszerű nálunk. Általában tombol a művészet és a személyiség kultusza. De minimum mélységes lélektani drámák elevenülnek meg. Hogy mindez elmaradt a Budapest Tánciskola estjén, az nyilván köszönhető a rekonstruált darabok stílusának is. Három, klasszikus modernnek nevezhető amerikai koreográfus darabjai „lettek leporolva".
Az „ősanya” Martha Grahamtől két mű szerepelt a műsorban. A Steps in the Street egy kereken hetven éves darab egyik tétele. A minden értelemben minimalista koreográfia csupasz térben, sima, fekete ruhás táncosnők által előadott kompozíció. Rettenetesen fegyelmezett forma, gyakran szögletes, a visszafojtott indulattól nagyfeszültségű, pontos mozdulatok, hatalmas koncentrációt igénylő közös munka. Mind a tizenkét táncos tökéletesen alá tudta rendelni magát a formának, a feltételezhető koreográfusi szándéknak, s ezzel képes volt feledtetni a darab idejétmúltnak érezhető ideologikusságát. Ez pedig a rekonstruáló/betanító László Mónika precíz munkájának eredménye.
A Lamentation szintén Graham-koreográfia, Lőrinc Katalin volt a felújító és az előadó is. A technikáról való tökéletes tudásának megmutatkozását beárnyalta a darabban „főszerepet” játszó ruha anyagával való küzdelem. De így is tudott illúziókeltő lenni.
Számomra José Limón két koreográfiája mutatkozott a leginkább csikorgónak, illetve a mai táncszínpadokon a legnaívabbnak. Főként a nagyobb szabású There is a Time, amely egyenesen a bibliai Próféták Könyvéből merít, s itt az univerzális üzenet kissé didaktikussá tette a táncot. Valamint itt mutatkozott meg a leginkább az Iskola táncosai közti különbség. Durva általánosításnak tűnhet, ám mégis leírom egyértelmű benyomásomat: a fiúk technikai felkészültsége és színpadi magabiztossága sokszor alatta maradt a lányok teljesítményének. A másik Limón-darab, a Choreographic Offering Bach Musikalisches Opfer-jére tökéletes leképezése volt a zene geometrikusságának és tisztaságának. S ennek megvalósulásában valószínűleg nagy szerepet játszott Fekete Hedvig, a „rekonstruáló”.
A harmadik koreográfus Alvin Ailey darabja a Revelations spirituálékra és gospelekre készült, kellőképp dinamikus és szenvedélyes. S ez az érzelmi töltet felül tudja írni a néhol gyakorlatok sorának tűnő kompozíciókat. A táncosok itt is úgy tudtak jó értelemben személytelenek maradni, hogy közben mégis volt arcuk, tekintetük. Azt a hiú reményt keltették e sorok írójában, hogy hátha megjelent ezzel egy újabb felfogás a modern magyar táncszínpadon, amelyben a tánc legalább annyira fontos, mint az előadó.
Közreműködők:
Betanító –Próbavezetők:
Blaskó Borbála – There is a Time
Fekete Hedvig – A Choerographic Offering
László Mónika – Steps in the Street, Revelations duett
Lőrinc Katalin – Revelations
Kulcsár Anna – ruhák
Másik Attila Ferenc – hang
Mizsei Attila – zenei vezető
Pete Orsolya – fénytechnika
Az „ősanya” Martha Grahamtől két mű szerepelt a műsorban. A Steps in the Street egy kereken hetven éves darab egyik tétele. A minden értelemben minimalista koreográfia csupasz térben, sima, fekete ruhás táncosnők által előadott kompozíció. Rettenetesen fegyelmezett forma, gyakran szögletes, a visszafojtott indulattól nagyfeszültségű, pontos mozdulatok, hatalmas koncentrációt igénylő közös munka. Mind a tizenkét táncos tökéletesen alá tudta rendelni magát a formának, a feltételezhető koreográfusi szándéknak, s ezzel képes volt feledtetni a darab idejétmúltnak érezhető ideologikusságát. Ez pedig a rekonstruáló/betanító László Mónika precíz munkájának eredménye.
A Lamentation szintén Graham-koreográfia, Lőrinc Katalin volt a felújító és az előadó is. A technikáról való tökéletes tudásának megmutatkozását beárnyalta a darabban „főszerepet” játszó ruha anyagával való küzdelem. De így is tudott illúziókeltő lenni.
Számomra José Limón két koreográfiája mutatkozott a leginkább csikorgónak, illetve a mai táncszínpadokon a legnaívabbnak. Főként a nagyobb szabású There is a Time, amely egyenesen a bibliai Próféták Könyvéből merít, s itt az univerzális üzenet kissé didaktikussá tette a táncot. Valamint itt mutatkozott meg a leginkább az Iskola táncosai közti különbség. Durva általánosításnak tűnhet, ám mégis leírom egyértelmű benyomásomat: a fiúk technikai felkészültsége és színpadi magabiztossága sokszor alatta maradt a lányok teljesítményének. A másik Limón-darab, a Choreographic Offering Bach Musikalisches Opfer-jére tökéletes leképezése volt a zene geometrikusságának és tisztaságának. S ennek megvalósulásában valószínűleg nagy szerepet játszott Fekete Hedvig, a „rekonstruáló”.
A harmadik koreográfus Alvin Ailey darabja a Revelations spirituálékra és gospelekre készült, kellőképp dinamikus és szenvedélyes. S ez az érzelmi töltet felül tudja írni a néhol gyakorlatok sorának tűnő kompozíciókat. A táncosok itt is úgy tudtak jó értelemben személytelenek maradni, hogy közben mégis volt arcuk, tekintetük. Azt a hiú reményt keltették e sorok írójában, hogy hátha megjelent ezzel egy újabb felfogás a modern magyar táncszínpadon, amelyben a tánc legalább annyira fontos, mint az előadó.
Közreműködők:
Betanító –Próbavezetők:
Blaskó Borbála – There is a Time
Fekete Hedvig – A Choerographic Offering
László Mónika – Steps in the Street, Revelations duett
Lőrinc Katalin – Revelations
Kulcsár Anna – ruhák
Másik Attila Ferenc – hang
Mizsei Attila – zenei vezető
Pete Orsolya – fénytechnika
További írások a rovatból
A tatabányai Jászai Mari Színház Hóhérok előadása a Városmajorban
Interjú Pálffy Tibor színésszel külső-belső tényezőkről, színházi igazságról, és szerepről
Más művészeti ágakról
Matthäus Wörle Ahol régen aludtunk és Miklós Ádám Mélypont érzés című dokumentumfimje a 21. Verzió Filmfesztiválon