film
A segítség egy fehérek forgatta film egy fehér lányról, aki fekete-fehér könyvet írt a feketékről a 60-as évek hajnalán. Főszereplője elvileg az a Skeeter, aki nemrég tért vissza a főiskoláról otthonába, a Mississippiben fekvő Jacksonba. Mikor rájön, hogy anyja megszabadult a család fekete cselédjétől, úgy dönt, könyvet ír a fekete cselédek sorsáról, élethelyzetéről abban a Mississippiben, ami a rasszizmus utolsó fellegvára volt az amerikai polgárjogi mozgalmak idején. Ezek a cselédek ugyanis nem szimpla szolgálók voltak a középosztálybeli fehér háztartásokban, hanem dadák, sőt, anyák is, akik a társasági életet élő fiatal fehér nők helyett felnevelték gyermekeiket és példaképként szolgáltak számukra. A film egyrészt az újságírónak tanuló Skeeter szakmai és szerelmi karrierjét követi nyomon, ám ahogy lassan, de biztosan készül a könyv, úgy két fekete cseléd, Aibileen (Viola Davis) és Minny (Octavia Spencer) sorsába is egyre mélyebb bepillantást kapunk.
Az amerikai sajtó már szépen kivesézte a rengeteg elismerést és indulatot kiváltó könyvet és filmet: míg egyrészről azért dicsérik, mert megkapóan, szimpatikusan szól az elnyomott feketék élethelyzetéről, közben azért támadják, mert a saját fontosságában tetszelgő alkotás – végtére is saját elkészültéről szól, és arról, hogy ez milyen nagyszerű dolog – ugyanazokat a sztereotípiákat játssza újra, mint megannyi hasonló film a Lángoló Mississippitől a Ha ölni kellig. Sajnos mindkét érv csak félig igaz, és ettől A segítség minden igyekezete ellenére felemás alkotás marad. Hollywood már alaposan feltérképezte a feketék élethelyzetét, elnyomatását, az őket ért igazságtalanságokat a polgárjogi mozgalmakat megelőzően. De mint mindig, populáris narratívába, tetszetős köpenybe csomagolta a történeteket. Elvégre elsősorban szórakoztat, és csak másodsorban kommentál. Ám a témához kapcsolt narratív sablonnak ideológiai és pszichológiai járulékai is adódtak. A témát boncolgató filmek ugyanis meglepő hasonlóságot mutatnak: szinte mindegyik a bűnügyi film valamelyik válfajában adta elő történetét (Intruder in the Dust, Ha ölni kell, Ne öld meg a feketerigót, Lángoló Mississippi, Kísért a múlt). A krimiknek és a tárgyalótermi drámáknak alig leleplezett célja van: ha utólagosan is, de igazságot szolgáltatni a feketéknek. Azonban rendre fehér ügyvédek és FBI nyomozók segítenek a feketéken, így a filmek akarva-akaratlanul is olyan patronáló hangnemet ütnek meg, ami ellentmond a történetek alapígéreteinek. Pártatlan ábrázolásmód helyett újrajátsszák az ősrégi sztereotípiákat, a feketéket magatehetetlennek, metaforikusan némának festik le, akik nem tudnak kiállni a saját igazukért.


A drámai potenciál súlya így főként a fekete karakterekre nehezedik, mivel Skeeter sorsa és karaktere annyira lapos, mint maga Mississippi – ráadásul az őt alakító Emma Stone se tudja levetkőzni a tinivígjátékok légkörét, amelyekből érkezett. Ez a szereposztási baki azért is kínos, mert A segítség igazi „actor’s film”, ami nem a vizualitásra vagy a sokatmondó filmnyelvi megoldásokra koncentrál – azt a keveset, amit pozitívumnak könyvelhet el e téren, egyértelműen a Távol a mennyországtól című mozitól kölcsönzi. Tate Taylor filmje mindent a történetre és színészeire bíz. Mivel az előbbi szimplán csak középszerű, így a színészeken áll vagy bukik a film: ha csak az Aibileent és Minny-t alakító Viola Davisen, illetve Olivia Spenceren múlna, akkor A segítség tényleg az év egyik legjobb filmje lenne. Ők képesek mélységet, emberi arcot kölcsönözni karaktereiknek: Spencer a nagyszájú, egyszer életvidám, máskor dühöngő cseléd arca mögé csempész mélyen húzódó fájdalmat, olykor pedig karakteridegen bizonytalanságot. Davis pedig a csendes, magába húzódó, „megalkuvó”, ám mégis katalizátorként működő nőt adja remekül, nüánsznyi mimikába sűrítve a halk életfájdalmat, és a megingathatatlan akaratot.
Miközben Minny és Aibileen Skeeterről magukra irányítják a reflektorfényt, azt is jól példázzák, hogy a felháborodott fekete közösség érvei csak részben állnak meg a lábukon. Minny és Aibileen ugyanis önmagukat oldozzák fel a társadalmi, családi és gazdasági elnyomás alól. Minny-t a Jóisten se szabadítaná fel, ha ő nem döntene úgy, hogy otthagyja férjét, aki veri őt. Másrészt a filmet nem más, mint Aibileen narrálja. De nem véletlen, hogy az ő karaktere annyira hátrahúzódó, és első látásra jellegtelen. Nem magának kéri a főszerepet: ő az, aki történeteket akar mesélni, aki íróvá érik, és nem Skeeter. Az általa képviselt, törékeny, de nem megtört hang már csak azért is eredeti, mert a mostanában öntudatosnak és nagyszájúnak ábrázolt fekete közösség ellentéte.
A segítség a kissé suta címben foglaltakat is meglepően árnyaltan bontja ki. Ebben a filmben ugyanis nem (csak) Skeeter segít a cselédeknek: valójában ők segítenek neki, hogy elindíthassa karrierjét azáltal, hogy megosztják vele élettörténetüket. A fekete cselédek segítenek mindenkinek, ők azok, akik folyton adnak, cserébe viszont többnyire csak rasszizmust kapnak. Ők nevelik fel a fehér gyerekeket: míg Skeeter dadája az egyszerű, ám velős életbölcsességek forrása, addig Aibileen az az anyuka, aki önbizalmat és helyes önértékelést plántál a fehér gyerekekbe. A film érdekessége, hogy a rasszizmust nem csak faji alapról fogja meg: az elítélő, lenéző légkör pszichológiai defektusok kompenzálásának következménye. A fehér karakterek általában neurotikus, sérült nők, akik nem csak férjükön, de a feketéken is uralkodni akarnak. A nyitva hagyott kérdés csak az, hogyan válnak ilyenekké, ha azok a fekete dadák nevelték fel őket, akik helyes értékrendet és önértékelést tanítottak nekik?
A segítség sajnos nem tapogatózik errefelé, ami ténylegesen érdekfeszítővé, és némileg eredetivé tehetné a filmet. Inkább a könnycsatornákat nyitogatja, közkeletű drámasablonokkal próbálkozik, és könnyed hangvétele végül eloszlat mindenféle gyanút, hogy benne esetleg komoly, ambiciózus alkotást tisztelhetünk. Hogy a film mennyire atyáskodó a feketék felett, azt az amerikai sajtó majd úgyis eldönti, azon a tényen viszont nem tudnak változtatni, hogy esztétikailag bántó biztonsági játékot folytat. Hiába, hol középszer van, ott középszer van.
A segítség (The Help)
Színes, feliratos, amerikai-indiai-emirátusokbeli filmdráma, 146 perc, 2011.
Rendező és forgatókönyvíró: Tate Taylor (Kathryn Stockett regényéből)
Operatőr: Stephen Goldblatt
Szereplők: Emma Stone (Eugenia 'Skeeter' Phelan), Viola Davis (Aibileen Clark), Bryce Dallas Howard (Hilly Holbrook), Octavia Spencer (Minny Jackson), Jessica Chastain (Celia Foote),
Bemutató dátuma: 2011. november 3.
Forgalmazó: Fórum Hungary