bezár
 

film

2011. 11. 14.
Dogmák apokalipszise (Trier és Tarkovszkij)
Lars von Trier: Melankólia, Andrej Tarkovszkij: Solaris
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A cannes-i fesztiválról náci „poénjáért” kipenderített Lars von Trier továbbra is a médiahacker művész pózát ölti magára, és legújabb filmje arról tanúskodik, hogy művészi értelemben korántsem időszerűtlen problémák foglalkoztatják. A Melankólia kifejezetten megerősíti azt a benyomást, hogy a rendező az Antikrisztussal sem csupán egyszerű fricskát kívánt adni a (nagy)polgári közönségnek: a puszta pimaszságként értékelt Tarkovszkij-ajánlás mára megfontolandó állításnak tűnik.

prae.hu

Rosszkedvünk tele

Trier újabb korszakának egyik legizgalmasabb kérdése talán az, hogy miként lehetne körülírni azt az Antikrisztusban kimondottan, ám még sokkal fésületlenebbül megjelenő viszonyt, ami a dán rendezőt Tarkovszkijhez köti, és ami a Melankóliában már finomabban és jóval összetettebb módon jelenik meg. A felszíni hasonlóságok – mint például a filmekben használt képek allegorikus jellege – ellenére radikális különbségről van szó, és Trier filmje kétséget sem hagy a felől, hogy mennyire tudatosan helyezkedik szembe Tarkovszkij művészetének sugallataival. A Trier és Tarkovszkij közti ellentét legnyilvánvalóbb allúziója a Vadászok a hóban (1565) című Breughel-kép, amely mind a Melankóliában, mint a Solarisban megjelenik.
Vadászok a hóban
Mint minden kép, ez is többféle értelmezést enged meg. Mindazonáltal mindkét film osztozik a festmény által felvetett kérdések hagyományos értelmezésében. Breughel képe, illetve a négy évszak életképeit felelevenítő képsorozat egyrészt az idilli élet iránti nosztalgikus vágyat fejezi ki, másrészt olyan alkotás, amely már magában rejti az emberek közti kapcsolatokban a különbőző életfolyamatok elkülönülése következében jelentkező törést, ami a modernitás világában elidegenedés-élményként csúcsosodik ki. A törést Tarkovszkij a Solarisban a természeti világ és az ember közötti organikus viszonyt megbontó technikai civilizáció hatásával indokolja, míg Trier a kapitalizmus érzelmi viszonyokat helyettesítő üzleti logikájával, amely a Melankólia esküvői részének finom szatírájában jelenik meg, amikor Justine férjének tanúja köszöntőt mond. Tarkovszkij filmjét a természethez való visszafordulásként, az élet organikus formáihoz való visszatérésként lehet értelmezni, Trier számára azonban a természet a pusztuló, véges élet jelképe – ahogyan a barokk melankolikus embere számára is.
Születésnap
Miként Trier filmjében, a melankólia fogalma a barokkban is a hatalom kérdése kapcsán merül fel a legélesebben. A barokk melankólia legnagyobb elszenvedői olyan uralkodók voltak, akik irtózatos kínokat éltek át, amikor szembesültek az élet végességével, Trier filmjének legfőbb szereplői pedig olyan üzletemberek, akik a vállalati ranglétra csúcsára érve minden létező vágyukat elérték, s már csak néhány szórakozott és embertelen hóbort maradt a számukra, amiben maradék fantáziájukat is kiélhetik (lásd például Julie apjának ugratásait a kanalakkal). A Melankólia Dogmát idéző (kézenfekvő párhuzama Thomas Vinterbeg Születésnap című filmje) első része azt a folyamatot ábrázolja, ahogy Justine a saját esküvője estéjén rájön arra, hogy ő tulajdonképpen egy üzleti befektetés alanyává vált, s ez a melankólia érzését váltja ki belőle. Az ünnep Vinterberg Születésnapjában és Trier Melankóliájában egyaránt a sikeres üzleti, s családi élet prosperitásának, virágba borulásának a demonstrálására, reprezentálására szolgálna, csakhogy a Születésnapban az ünnepelt családfőről kiderül, hogy a saját gyerekeit megerőszakoló pedofil, a Melankóliában pedig már az esküvőn kihűl, s felbomlik a házasság.

A bolygó neve: Halál

A film első részének diegetikus cselekményében még fel sem merül, hogy egy bolygó a Földet elpusztít(hat)ja. Szerepel viszont az első részben egy csillag, az Antares, amely az élet végességét felidézve Justine-t gondolkodásra készteti. Ezután Justine az egyik szobában a modern képeket régiekkel cseréli fel, köztük a film nyitányában is megjelenő Breughel-képpel: Trier tehát Tarkovszkijhoz hasonlóan az idillikus élet nosztalgikus képét szembesíti az elidegenedett világ látleletével. A korai Dogma-film, valamint Tarkovszkij nézőpontja abban közös, hogy egy morális, vagy humanista kiindulópontból nyújtják az elidegenedett viszonyok kritikáját, Trier szerint azonban egy efféle alap maga is dogma csupán, s a létezés számára egyedüli kiindulópontként adott Természet maga is pusztulásra van ítélve, miként azt a melankolikus Justine is gondolja.
Melancholia
Dürer emblematikus melankólia-képéhez hasonlóan – ahol is a tárgyak jelentésüket vesztetten hevernek szerte szét – Trier Melankóliájának Wagner Trisztán és Izolda című operája motívumaival aláfestett – nyitányában olyan lassított felvételeket látunk, amelyek a Földet elpusztító Melankólia-bolygó apokaliptikus történetének kontextusában elveszítik diegetikus jelentőségüket. Már a barokk melankólia-képe is tartalmazta azt a mozzanatot, hogy a Természet maga is pusztulásra van ítélve, amit Trier csak felfokoz, s kiteljesít az apokaliptikus sci-fi műfajának alkalmazásával.
Solaris
Míg a Solaris az Óceán életformájának tanulmányozásával az emberi természet megismeréséhez jut vissza, addig a Melankólia-bolygó az emberi törekvések ürességét nyomatékosítja. Justine számára akkor fogalmazódik meg először a természet pusztulásának eszméje, s akkor hatalmasodik el melankóliája, amikor a Melankólia-bolygó eltakarja az Antarest, vagyis amikor a Föld pusztulásának a témája is középpontba kerül. Trier láthatóan következetesen nyúlt vissza a melankólia évezredes, illetve a barokk melankólia évszázados hagyományához. A két testvérnek otthont adó, a természet megszelídítését reprezentáló, s így ember és természet allegorikus küzdelmét tematizáló francia kert mellett a tenger motívuma is megjelenik filmben – hasonlóan Dürer fent idézett, Melankólia című képéhez. A természet pusztulásának sci-fibe illő apokalipszis-története azonban Trier filmjében az elvágyódás lehetőségétől is megfosztja a Melankóliától szenvedő szereplőket.

A remény hal meg utoljára

A film második része Justine testvérének, Claire-nek a nevét viseli címként, s Claire szemszögéből mutatja be a Föld pusztulását, aki az apokalipszis utolsó perceiben is az élet formalitásaihoz ragaszkodik, s az önreflexió képességének szikráját sem mutatja, szemben Justine-nel, aki lelkileg is azonosulva, testileg is átadja magát a pusztuló Természetnek. A szorongásait elfojtó Claire-hez hasonlóan a Racionális ember figuráját megjelenítő John sem tud mit kezdeni a Föld pusztulásának tényével, amikor rájön, hogy a bolygó becsapódik, azonnal öngyilkos lesz.

Trier Melankóliájában már nincsenek emberi értékek, a Breughel-kép által idézett törés begyógyíthatatlan seb marad, a Föld, a Természet pusztulásával szemben nincs semmiféle dogma, amihez viszonyulni lehetne: míg a Solaris főszereplője, Kelvin az irracionalitással találkozva eredményes önvizsgálatba fog, Trier filmjében az irracionalitás, mint a csoda utolsó lehetőségének a felszámolása jelenik meg, mégpedig abban a jelenetben, amikor Justine, Claire és Leo a mágikus kunyhót felépíti. Ebben a szimbolikus, és a film három szereplője számára egyaránt más és más hangsúllyal bíró aktusban a természeti ember egyik legősibb dogmája, a hit lehetősége is megidéződik - mégpedig a kisfiú számára. Ez a lehetőség azonban nem jelent valódi perspektívát, miként azt Justine bizonyosan tudja, és Claire is kénytelen elfogadni. Az isteni beavatkozás ezúttal elmarad, a Melankólia nem ismer reményt.






nyomtat

Szerzők

-- Keresztes Gergő --


További írások a rovatból

Sírtunk Cannes-ban az Un Certain Regard izlandi nyitófilmjén
Dev Patel: A Majomember
Csáki László: Kék Pelikan

Más művészeti ágakról

[ESCAPE] – A Donkihóte-projekt az Örkény István Színház és a Városmajori Szabadtéri Színpad közös produkciójában
art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
irodalom

Hajdu Levente volt a Kötetlenül sorozat vendége


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés