színház
2011. 10. 21.
Imádkozzunk elég fügéért és egy komfortos vallásért!
William Kentridge és Woyzeck a Trafóban
Ritkán mondható el, hogy egy nemzetközi hírű kortárs művésznek egyszerre tekinthető meg kamara-kiállítása és bábelőadása ugyanabban a városban. A szénrajz alapú animációiról elhíresült William Kentridge művészetébe idén ősszel egyszerre kóstolhattunk bele a Szépművészeti Múzeum kiállítótermeiben és a Trafóban. Sőt, az utóbbi helyszínen az animációk egy bábelőadást is magába foglaló, összművészeti produkció szerves részeként voltak megtekinthetőek.
Kentridge-re gondolva az üres közegből kibontakozó szürke ábrák, emberi alakok és használati tárgyak képei, a tudati tartalmak szimbolikus leképzései jutnak az eszünkbe. A tisztán képzőművészeti elképzelések a Handspring Puppet Company felnőtteknek szóló bábműsorában központi helyre kerültek: a megelevenedő ceruzarajzok a szereplők, sőt időnként a nézők tudatának, gondolatainak kivetítéseként jelentek meg a vásznon.
Az évek óta sikeresen futó, több országot bejárt Woyzeck a Highvelden Georg Büchner Németországban játszódó művének adaptációja. A cselekmény helyszínét az alkotók Johannesburgba helyezték át, főhősük pedig német katona helyett bevándorló munkás lett. A sivár életkörülmények közt boldogulni próbáló, anyagi és erkölcsi bizonytalanságban élő Woyzeck elméjének elborulását, végül pedig egy gyilkosság elkövetését kíséri nyomon a történet.
Ugyan a Woyzeck gyilkosságáig vezető történet szét-szétesett – vagy a formák és megjelenítések szokatlansága terelte el a figyelmet az események folyamatáról –, a képzőművészet és a bábművészet eszközeinek egymás felől való értelmezése igazán emlékezetessé tette az előadást. Kentridge, aki az eredeti, 1992-es műsor rendezője is volt, a kiindulásul szolgáló német darabot kiemelte kontextusából, és a világegyetemben magányosan kóborló gyermek mitikus meséjének animációs feldolgozásával vagy az egyházi, illetve népi dallamok szerepeltetésével helyezte jellegzetesen dél-afrikai összefüggésbe.
Woyzeck a Highvelden
Handstring Puppet Company
Georg Büchner alapján
Rendezte: William Kentridge
Az újrajátszást rendezte: Luc de Wit
Színész: Mncedisi Shabangu
Bábosok: Nkosinathi Gaar, Jason Potgieter, Hamilton DhlAmini, Busi Zokufa
2011. októrber 7.
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
Az évek óta sikeresen futó, több országot bejárt Woyzeck a Highvelden Georg Büchner Németországban játszódó művének adaptációja. A cselekmény helyszínét az alkotók Johannesburgba helyezték át, főhősük pedig német katona helyett bevándorló munkás lett. A sivár életkörülmények közt boldogulni próbáló, anyagi és erkölcsi bizonytalanságban élő Woyzeck elméjének elborulását, végül pedig egy gyilkosság elkövetését kíséri nyomon a történet.
Ugyan a Woyzeck gyilkosságáig vezető történet szét-szétesett – vagy a formák és megjelenítések szokatlansága terelte el a figyelmet az események folyamatáról –, a képzőművészet és a bábművészet eszközeinek egymás felől való értelmezése igazán emlékezetessé tette az előadást. Kentridge, aki az eredeti, 1992-es műsor rendezője is volt, a kiindulásul szolgáló német darabot kiemelte kontextusából, és a világegyetemben magányosan kóborló gyermek mitikus meséjének animációs feldolgozásával vagy az egyházi, illetve népi dallamok szerepeltetésével helyezte jellegzetesen dél-afrikai összefüggésbe.
Woyzeck a Highvelden
Handstring Puppet Company
Georg Büchner alapján
Rendezte: William Kentridge
Az újrajátszást rendezte: Luc de Wit
Színész: Mncedisi Shabangu
Bábosok: Nkosinathi Gaar, Jason Potgieter, Hamilton DhlAmini, Busi Zokufa
2011. októrber 7.
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Café Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál
További írások a rovatból
A Nyílt tárgyalás című előadás a Katona József Színházban
Más művészeti ágakról
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Avanti va il mondo – Megjelent Krasznahorkai László kötetének olasz fordítása