bezár
 

gyerek

2011. 10. 16.
Óperencián innen és túl
Egyéves a paloznaki Meseterápia Központ
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Tündérkertből kanyargós lépcső visz fel az Óperenciás-házig, melynek ajtajában Boldizsár Ildikó várja tárt karokkal az érkezőket. Mindenkihez van egy jó szava. A földkerekség első Meseterápia Központja tavaly szeptember 30-án nyílt meg Paloznakon. Az elmúlt egy év tapasztalatait szakmai nap keretében összegezték a Központ munkatársai.

prae.hu

Mielőtt elkezdődne a hivatalos program, van még annyi időnk, hogy szétnézzünk a birtokon, megcsodáljuk a balatoni panorámát, bekukucskáljunk az immár lakatlan szobákba. Bár most nagy a nyüzsgés, mégis üresnek tűnik a ház, hiányoznak belőle azok a gyerekek, akik miatt a Wirtz-házaspár Boldizsár Ildikóval együttműködve egy éve létrehozta a Meseterápia Központot. Az Óperenciás-ház alagsorába érve mégis megpillantjuk őket – a kiállított fotók magukért beszélnek. A lenyűgöző képeken kisebb-nagyobb gyerekek láthatók, többnyire madarak társaságában és mindig boldogan. Van, ahol ez a boldogság éppen eksztatikus formában tör elő, máshol békésen csillog a szemekben, vagy megbújik egy-egy mosolyban. A fényképek hitelesen és őszintén dokumentálják annak a munkának az eredményét, melyről Boldizsár Ildikó meseterapeuta, a Központ szakmai vezetője később részletesen beszámol.



Hamarosan megtudjuk, hogy a nyár folyamán öt turnusban érkeztek állami gondozott gyerekek az ország különböző pontjairól, hogy részt vehessenek a karitatív alapon működő intézmény tíznapos meseterápiás foglalkozásán. Boldizsár Ildikó hangsúlyozza, hogy semmiképpen nem táborról, táboroztatásról van szó; tevékenységük nem csupán tíz napról szól. A mesék és a madarak segítségével olyan életvezetési mintákat szerettek volna megmutatni az odaérkező, traumákkal megterhelt gyerekeknek, melyeket később is használni tudnak, melynek segítségével „ újra megtanulnak kapcsolódni a környzetükhöz, és önmagukhoz”- fogalmazott a mesék elismert szakértője.

Boldizsár Ildikó szerint ugyanis – ahogyan azt az egy évvel ezelőtt megjelent Meseterápia című könyvében is írja - a mesék olyan bölcsességet közvetítenek alapvető szimbólumok segítségével, amelyek saját életünkre, sorsunkra vonatkoztatva utat mutathatnak, megoldást kínálnak minden egyensúlyvesztett, problémás helyzetben. „ … a mese nem más, mint egy olyan történet, amely képes összerendezni a káoszt, és a helyére állítani egyfajta teljességet. Gyógyító erejének épp ez az egyik titka. … A mesék, történetek legerősebb hatása a tudatmódosító erő, amely egy váratlan felismerés kísérőjeként először belátásokra, majd ezt követően változásra hívja meg a mesehallgatót.” – írja a szerző az általa kidolgozott és évek óta alkalmazott Metamorphoses Meseterápiás Módszer bemutatásakor a könyvben. A paloznaki Központban is ezt a módszert alkalmazzák.

De nem csak a mesékre, hanem - a bennük gyakran szimbólumként megjelenő - madarakra is számítanak a terapeuták. A Központ ornitológusa (és egyben egyik terapeutája), Madár hosszasan beszél szárnyas munkatársairól, mindig a nevükön említve őket. Párhuzamot von a madarak és a mesehősök között, úgy véli, mindkettőről elmondható, hogy latolgatás, tervezgetés helyett inkább mindig cselekszenek. „A nyár folyamán is minden megnyilvánulásukkal példaként szolgáltak a gyerekek számára, egy nevelőotthonból érkezett kisfiú például itt kapott először hiteles apa-mintát az egyik - fiókáit odaadóan nevelő hímtől” – meséli lelkesen Madár, majd felajánlja, hogy az előadások után szívesen körbevezeti az érdeklődőket a Madárkertben.



A madarak kivételesen fontos szerepét jelzi az is, hogy a Madárkert a létesítmény közepén foglal helyet. Ők a „lélek létrái”- ahogy az egyik vendég fogalmazott, ismerik a láthatóból a láthatatlanba vezető utat. „De nem csak a madárháznak, itt minden egyes fűszálnak megvan a maga helye” – mondja Boldizsár Ildikó, miközben egy tervrajzot mutat. Megtudjuk, hogy a paloznaki Központ kialakításakor a mesékben megjelenő világot vették alapul. Egészen Németországig kellett menni, hogy olyan szakembert találjanak, aki megértette ezt az elképzelést, és kész volt arra, hogy a valóságba átültesse. Így jött létre többek között a Tündérkert, az Óperenciás-ház, a Madárkert, a hosszan kanyargó patak, és mindez olyan térbeli elrendezésben, amely „segíteni hivatott az odaérkezők kapcsolódását, az elveszített kontaktus helyreállítását a természettel, a világmindenséggel”.



A húszfős csoportok napjai meghatározott napirend szerint zajlottak. A otthonként szolgáló Óperenciás-háztól nem messze fekvő amfiteátrumban kezdődtek a komplex foglalkozások, melyek mindig egy – az előző este felolvasott meséből kiemelt mondat köré szerveződtek. A gyerekeket minden alkalommal Boldizsár Ildikó indította aznapi vándorútjukra, akik a kiválasztott mondat mellé kaptak valamilyen apróságot is a tarisznyájukba, ami szintén kapcsolódott valahogyan a mese bölcsességéhez. A következő állomás a madárházban volt, ahol az ornitológus-terapeuta (és legfőbb archivátor, aki a nyár folyamán összesen 7400 fotót és 11 órányi videófelvételt készített) a madarak viselkedésével támasztotta alá, vagy világította meg a mesei mondat lényegét. Végül egy kis műhelybe, a Fabrikába vándoroltak a gyerekek, ahol a szabad alkotás örömén keresztül közelítették meg a mese üzenetét, vagy ahogy Boldizsár Ildikó fogalmazott :„láthatóvá tették a láthatatlant”. Készültek itt a gyerekek lelkiállapotát tükröző mag-mandalák, ékköves királyi koronák, táltos-festmények és szárnyak is, melyekből néhányat kiállítottak a szervezők. A Fabrikában Bajzáth Mária és Wirtz Ágnes vezetésével zajlottak a foglalkozások.

A szakmai nap legérdekesebb része az volt, amikor konkrét tartalommal telítődött meg mindaz, amiről addig csak hallottunk: fotókkal illusztrált előadás keretében bepillantást nyerhettünk az egyik csoport tíznapos terápiájába. Megtudhattuk, hogy milyen mesék hangzottak el esténként, és miért, és hogy abból mely mondatok lettek kiválasztva másnapra (a harmadik-negyedik naptól a gyerekek jó eséllyel maguk is kitalálták, hogy mi ez a mondat). Láthattuk, hogyan épült be a mese üzenete a madarakkal folytatott párbeszédbe, és hogy milyen – az aktuális mese bölcsességéhez kapcsolódó alkotó tevékenységek zajlottak a Fabrikában, vagy a szabad ég alatt. De volt vitorlázás, Ki mit tud és balatoni strandolás is, persze mindig összhangban a mesei mondandóval. Az utolsó mondatot a gyerekek csak akkor nézhették meg, amikor az őket szállító busszal elhagyták a települést jelző táblát. Ez állt rajta: Most te következel.

Az egy év tapasztalatait bemutató program Wirtz Ágnes szavaival zárul, aki visszautal a kezdetekre: „egy éve azt gondoltuk, hogy ha csupán egyetlen gyerek sorsán is javítani tudunk, már megérte megnyitni ezt a Központot.” Az elmúlt nyár – bár volt benne sok megrázó és nehéz pillanat - meggyőzte az alapítókat arról, hogy a meseterápia az extrém körülmények közül érkező, súlyosan traumatizált gyerekek esetében is működik. Hiszen Paloznakon a legtöbben közülük úgy döntöttek, hogy elfogadják a mesék által felkínált utat.



Kérdés, hogy a - szó szoros és átvitt értelmében is - mesés környezetből a gyermekotthonokba visszatérve tudják-e majd a gyerekek alkalmazni azt a módszert, amit a meseterápia során megismertek, képesek lesznek-e továbbmenni azon az úton, amin elindultak? A Központ munkatársai ezentúl ugyan nem lesznek minden nap mellettük, de továbbra is figyelemmel kísérik őket , és utánkövetés végett mind az öt csoportot visszavárják hosszú hétvégékre Paloznakra.

A Központban az év többi napján  egyéni terápiák zajlanak, valamint saját élményű mesecsoportok és meseterápia tanfolyamok indulnak. Megtanulható-e az a módszer, amit a Központ terapeutái alkalmaznak?  Többek között ez is kiderül a hamarosan érkező interjúnkból, amit Boldizsár Ildikóval készítettünk Paloznakon.

Fotók: Lehotka Gábor, meseutca.hu, és Schneider Gabriella


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Boczán Bea --


Más művészeti ágakról

art&design

Vetlényi Zsolt FOLYÓÍRÁS című kiállításának kritikai szemléje
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét
Kritika Nagy Gabriella Elviszlek Amerikába című regényéről
Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés