art&design
2011. 10. 19.
Nincs előttünk út, csak a lépteink által jön létre
Interjúsorozat a "Best of diploma 2011" kiállítóival - második rész
Nagy Zsófi az egyetem első évei alatt figuratív képeket festett. Az őslényeket, családi legendáriumot is felvonultató izgalmas témái mellett egyik erőssége a színek hangulati kezelése. Képei klasszikusan értelemben véve is festőiek. Zsófi nem szeret egy-egy művészileg megoldott kérdésnél, állomásnál leragadni. Máskülönben sokoldalú művészegyéniség, aki többek között énekléssel is foglalkozik szabadidejében.
PRAE.HU: Beválasztották a munkáid a Best of diploma kiállításra. Mit jelentett ez számodra?
Nagyon örülök neki. Szerintem már az is nagy dolog, ha egyetlen ember úgy gondolja, hogy szívesen látná a képeidet egy következő kiállításon. Itt is ez történt. (A diplomaelnökök döntötték el, hogy ki szerepeljen a Best of diplomán). Minden kiállításon való részvétel lehetőség arra, hogy megismerkedhessenek az ember munkájával. És egyben lehetőség, hogy "adhassanak" valamit a képek. Szerintem sohasem lehet tudni, hogy minek pontosan milyen jelentősége van, vagy mit fog eredményezni. Ez jó lehetőség, viszont nem szabad túl sokat várni tőle.
PRAE.HU: Hogyan állt össze a diplomamunkád? Mi alapján válogattad össze a monumentális festménysorozatot és mik voltak azok a vizuális impulzusok, amelyek inspirálták a képek elkészítését?
Ezek a munkák a kép megalkotottságára fókuszálnak, leolvasható róluk a vizuális rétegek egymásra épülésének folyamata. A figuralitás elhagyása fontos volt számomra, hogy a formák és színek minden plusz tartalomtól mentesen, külső viszonyítási pont nélkül saját rendszerükön belül élhessenek. Nincs bennük előre eltervezett vizuális, vagy esztétikai hatás, spontán döntések szervezik a felületeket. Mindig csak a következő fázisig van tervem. Nem mondanám, hogy ezek a képek egy sorozat részei lennének, mivel ideiglenes kompozíciót alkottak így együtt, de ugyanúgy önállóan is szerepelhetnének bárhol.
PRAE.HU: Gondolkodsz-e nagyobb és hasonlóan absztrakt képek festésében a továbbiakban?
Diplomaképeim nem egy lezárt folyamat elemei, annak igazából csak részei. Tervezem ennek a témának a folytatását. A közeljövőben kicsit nagyobb, méterszer méteres méretben fogok dolgozni.
PRAE.HU: Szerinted a konkrét, ábrázoló művészeti tudás szükséges ahhoz, hogy egy festő jól tudjon absztrahálni?
Az absztrakt képalkotást szerintem nem lehet egységként kezelni, mert számtalan kiindulópontja, iránya létezik. Képviselhet például egy fokozatos eltávolodást a látott valóságtól, míg lehet teljesen elméleti alapú is. Szerintem az a fontos, hogy amivel foglalkozik az ember, abban fejlessze mind a technikai mind a szellemi tudását a tőle telhető legmagasabb szintre. A kérdés, hogy mit választ. Tehát egyértelműen van olyan nonfiguratív festészet, amelynek nincs közvetlen kapcsolata az ábrázolással, vagyis a látványt ábrázolni tudás nem lehet ennek feltétele.
PRAE.HU: Voltak-e olyan képek, festmények, amiket alapul vettél, esetleg inspirálta-e valamilyen más műalkotás a diplomamunkádat?
Ezek a képek a vizuális logikára épülnek, mindig az adott, pillanatnyi látványnak, állapotnak (ahol a kép éppen tart) megfelelően. Így nem volt eltervezett cél. A folyamat közben jött az az ötlet, hogy többet rakjak egymás mellé, és ez legyen a diplomamunkám. Ez az egész festészeti téma is közben formálódott, egymásból következő lépések eredményeképpen, külső, a képeken kívül levő viszonyítási pont nélkül. Inspiratív erővel hatottak rám Bach zongoradarabjai, azok közül is kimondottan az invenciók és John Coltrane zenéje.
PRAE.HU: Hol láthatjuk legközelebb az újabb képeidet, vagy-e már galériánál?
Eddig nem keresett meg galériás és még nincs terv újabb kiállításra.
PRAE.HU: Gondolkozol-e azon, hogy továbbképezd magad külföldön, vagy Magyarországon szeretnél élni és dolgozni? Szerinted feltétlen szükséges a megélhetésért más munkát elvállalni az alkotótevékenység mellett?
Szerintem az élet olyan, hogy nincs előttünk út, hanem az a lépteink által jön létre. A lehetőségeket meg kell teremteni, vagy észre kell venni. Amíg nem tud az ember megélni a képeiből, addig mást is kell dolgozni. Szerintem nem a megélhetés a lényeg, hanem hogy olyat csináljon az ember, amiért megérte élni, amivel értelemképző erejű dolgot tudott létehozni a többi ember számára is.
Nagy Zsófi honlapján sok más festménye is megtekinthető!
Nagyon örülök neki. Szerintem már az is nagy dolog, ha egyetlen ember úgy gondolja, hogy szívesen látná a képeidet egy következő kiállításon. Itt is ez történt. (A diplomaelnökök döntötték el, hogy ki szerepeljen a Best of diplomán). Minden kiállításon való részvétel lehetőség arra, hogy megismerkedhessenek az ember munkájával. És egyben lehetőség, hogy "adhassanak" valamit a képek. Szerintem sohasem lehet tudni, hogy minek pontosan milyen jelentősége van, vagy mit fog eredményezni. Ez jó lehetőség, viszont nem szabad túl sokat várni tőle.
PRAE.HU: Hogyan állt össze a diplomamunkád? Mi alapján válogattad össze a monumentális festménysorozatot és mik voltak azok a vizuális impulzusok, amelyek inspirálták a képek elkészítését?
Ezek a munkák a kép megalkotottságára fókuszálnak, leolvasható róluk a vizuális rétegek egymásra épülésének folyamata. A figuralitás elhagyása fontos volt számomra, hogy a formák és színek minden plusz tartalomtól mentesen, külső viszonyítási pont nélkül saját rendszerükön belül élhessenek. Nincs bennük előre eltervezett vizuális, vagy esztétikai hatás, spontán döntések szervezik a felületeket. Mindig csak a következő fázisig van tervem. Nem mondanám, hogy ezek a képek egy sorozat részei lennének, mivel ideiglenes kompozíciót alkottak így együtt, de ugyanúgy önállóan is szerepelhetnének bárhol.
PRAE.HU: Gondolkodsz-e nagyobb és hasonlóan absztrakt képek festésében a továbbiakban?
Diplomaképeim nem egy lezárt folyamat elemei, annak igazából csak részei. Tervezem ennek a témának a folytatását. A közeljövőben kicsit nagyobb, méterszer méteres méretben fogok dolgozni.
PRAE.HU: Szerinted a konkrét, ábrázoló művészeti tudás szükséges ahhoz, hogy egy festő jól tudjon absztrahálni?
Az absztrakt képalkotást szerintem nem lehet egységként kezelni, mert számtalan kiindulópontja, iránya létezik. Képviselhet például egy fokozatos eltávolodást a látott valóságtól, míg lehet teljesen elméleti alapú is. Szerintem az a fontos, hogy amivel foglalkozik az ember, abban fejlessze mind a technikai mind a szellemi tudását a tőle telhető legmagasabb szintre. A kérdés, hogy mit választ. Tehát egyértelműen van olyan nonfiguratív festészet, amelynek nincs közvetlen kapcsolata az ábrázolással, vagyis a látványt ábrázolni tudás nem lehet ennek feltétele.
PRAE.HU: Voltak-e olyan képek, festmények, amiket alapul vettél, esetleg inspirálta-e valamilyen más műalkotás a diplomamunkádat?
Ezek a képek a vizuális logikára épülnek, mindig az adott, pillanatnyi látványnak, állapotnak (ahol a kép éppen tart) megfelelően. Így nem volt eltervezett cél. A folyamat közben jött az az ötlet, hogy többet rakjak egymás mellé, és ez legyen a diplomamunkám. Ez az egész festészeti téma is közben formálódott, egymásból következő lépések eredményeképpen, külső, a képeken kívül levő viszonyítási pont nélkül. Inspiratív erővel hatottak rám Bach zongoradarabjai, azok közül is kimondottan az invenciók és John Coltrane zenéje.
PRAE.HU: Hol láthatjuk legközelebb az újabb képeidet, vagy-e már galériánál?
Eddig nem keresett meg galériás és még nincs terv újabb kiállításra.
Cím nélkül, olaj, vászon, 40x50 cm, 2010
Cím nélkül, olaj, vászon, 1110x120 cm, 2009
Cím nélkül, olaj, vászon, 50 x 60 cm, 2010
Cím nélkül, olaj, vászon, 60 x 60 cm, 2010
PRAE.HU: Gondolkozol-e azon, hogy továbbképezd magad külföldön, vagy Magyarországon szeretnél élni és dolgozni? Szerinted feltétlen szükséges a megélhetésért más munkát elvállalni az alkotótevékenység mellett?
Szerintem az élet olyan, hogy nincs előttünk út, hanem az a lépteink által jön létre. A lehetőségeket meg kell teremteni, vagy észre kell venni. Amíg nem tud az ember megélni a képeiből, addig mást is kell dolgozni. Szerintem nem a megélhetés a lényeg, hanem hogy olyat csináljon az ember, amiért megérte élni, amivel értelemképző erejű dolgot tudott létehozni a többi ember számára is.
Nagy Zsófi honlapján sok más festménye is megtekinthető!
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával