zene
2011. 10. 17.
A '80-as évek ikonikus bájgúnára kipakol
Megjelent Thomas Anders autobiográfiája
Talán nem túlzás azt állítani, hogy a '80-as évek közepének Magyarországán alig volt olyan diszkó, búcsús sátor vagy éppen házibuli, ahonnét ne az (akkori) NSZK szupergroup, a Modern Talking cukormázas zenéje dübörgött volna. A mézédes popzene mellé fogpaszta-reklámba illő mosoly dukált, mely lehervadatlanul virított Thomas Anders nőiesen lágy vonású, és Dieter Bohlen baltával metszett arcán.
Mindezt az elmúlt rendszer ügyeletes ifjúsági lapjának, a Világ Ifjúsága magazin poszter-mellékletében számtalanszor megcsodálhattuk, mely plakátokon a forrást képező BRAVO, ill. POPCORN magazinok logóját diszkréten kitakarták.
1988-ban aztán hirtelen leáldozott a "Tóking" csillaga, és helyüket új rágógumi-popsztároknak adták át, ám kitörölhetetlen emléket hagytak a mai '30-as, '40-es korosztályban.
Hogy ezeket az éveket hogyan élte meg az első számú nyugat-német sármőr, a női szívek megdobogtatója, a Modern Talking hangja, Koblenz város szülötte, Thomas Anders, az most egy 320 oldalas önéletrajzi kötetből derül ki.
A Modern Talking kiagyalójáról, slágergyárosáról és Bundesliga-frizurás gitár-hőséről már számos életrajzi könyv megjelent részben saját, részben más szerzők tollából. A Hinter den Kulissen (A kulisszák mögött) című opuszban például számos celebről rántotta le Dieter a vizes lepedőt, köztük egykori partneréről, Thomas Andersről is.
Az érintetteknek azonban sikerült - jogi úton - elérniük, hogy a későbbi kiadások már ne tartalmazzák a rájuk nézve kellemetlen részeket. Az egykori NSZK másik nagy nevű diszkó-producere, a Boney M és Milli Vanilli megálmodója, Frank Farian pedig Stupid dieser Bohlen (Hülye ez a Bohlen) című könyvével reagálta le a Dieter által összehordottakat.
Thomas akkor ugyan pert nyert Bohlen ellen, és nyilatkozataiban ki is tért kettejük megromlott kapcsolatára, mégsem dobott piacra saját ellen-biográfiát - egészen mostanáig.
Ne gondoljon azonban senki további sárdobálásra, mindösszesen egy izgalmas, szórakoztató olvasmány ez Németország egyik legsikeresebb popzenei vállalkozásáról és annak énekeséről, aki 100 PROZENT ANDERS (100 SZÁZALÉKIG MÁS/ANDERS) címen jelentette meg önéletrajzát, az Edition Koch / Hannibal kiadó támogatásában. Az autobiográfia címe egy, Thomas névváltoztatásán alapuló szójáték - a Bernd Weidungként anyakönyvezett énekest ugyanis 1984-ben már Thomas Anders ("Más Tamás" ) néven ismerte meg a világ.
A cím egyben arra utal, hogy most a másik fél szemszögéből is megismerkedhet a nagyérdemű a - hazánkat is behálózó - nyugat-német diszkó-duó történetével, kezdve Thomas gyermekkori élményanyagának tárgyalásával ("... az ápolt külső, a divatos ruházat és a sikkes viselkedés már gyerekként rettenetesen fontos volt a számomra..."), s folytatva a sajtóval való első konfliktusaival ("Amint a BRAVO az újságosokhoz került, rögtön megszámoltam, mennyi pénzem van. A teljes készletet fel akartam vásárolni, annyira szégyelltem magam az egyik cikk miatt. A címe ez volt: "Még soha nem csókolóztam lánnyal". Van elképzelése bárkinek is arról, milyen megalázó ez egy 16 éves számára?"), kitérve a rengeteget cikizett Nora-láncra ("Akkoriban ezt poénnak szántuk, hogy Dietert bosszantsuk. A láncot eredetileg Udo Lindenberg inspirálta, aki azidőtájt egy hatalmas övvel váltott ki zajos tetszést. Az öv fekete bőrből volt, és a csaton a következő szó állt nagy, ezüst betűkből kirakva: "PANIK". Nora és én erre kitaláltuk, hogy csinálunk egy NORA-övet. De amikor látogatóban voltunk a barátainknál Dél-Franciaországban és a medence mellett feküdtünk, azt mondta a haverom: "Az öv baromság! Csináltass inkább egy láncot, Nora-felirattal!" Az ötlet jó viccnek tűnt.").
Bár a Dieter kontra Thomas botrány hullámai fokozatosan elcsitultak, a legtöbb olvasó azért biztosan kíváncsi arra, hogy mitől is lett a Modern Talking az ami, és milyen embernek látja egykori felfedezőjét Thomas Anders.
"Dieter totális macho-figura. Azt gondolom, hogy az ő szemében egy nőnek szépnek és karcsúnak kell lennie, különben befoghatja a csőrét. Örök "visszaeső", aki minden alkalommal ugyanazon séma szerint jár el: először csak azt kéri a mindenkori nőjétől, hogy korlátozza a szüleivel és a barátaival való kapcsolatát, majd azt tanácsolja a hölgynek, hogy adja neki a régi mobilját. Helyette kap egy újat, amit persze ő (Dieter) felügyel, és aztán jöhetnek a mellek..."
Ugyan a Modern Talking már másodvirágzásán (1998-2003) is bőven túl van, és nem az ő zenéjükre rázzák az emberek a diszkóban, mégis sokak fiatalságát jelentik ők.
És azok a Cheri, Cheri Lady-k, akik anno azért tanultak németül, hogy szerelmes levelet írhassanak Thomas-nak vagy autogrammot kérjenek tőle, és persze azok a "Brother Loui"-k is, akik öltözködését majmolták és lehengerlő mosolyát gyakorolták a tükör előtt, most bizonyára szívesen veszik majd a kezükbe ezt a könyvet - persze nem kordokumentumként, hanem mert jó nosztalgiázni.
editionkoch.txt9.de/
1988-ban aztán hirtelen leáldozott a "Tóking" csillaga, és helyüket új rágógumi-popsztároknak adták át, ám kitörölhetetlen emléket hagytak a mai '30-as, '40-es korosztályban.
Hogy ezeket az éveket hogyan élte meg az első számú nyugat-német sármőr, a női szívek megdobogtatója, a Modern Talking hangja, Koblenz város szülötte, Thomas Anders, az most egy 320 oldalas önéletrajzi kötetből derül ki.
A Modern Talking kiagyalójáról, slágergyárosáról és Bundesliga-frizurás gitár-hőséről már számos életrajzi könyv megjelent részben saját, részben más szerzők tollából. A Hinter den Kulissen (A kulisszák mögött) című opuszban például számos celebről rántotta le Dieter a vizes lepedőt, köztük egykori partneréről, Thomas Andersről is.
Az érintetteknek azonban sikerült - jogi úton - elérniük, hogy a későbbi kiadások már ne tartalmazzák a rájuk nézve kellemetlen részeket. Az egykori NSZK másik nagy nevű diszkó-producere, a Boney M és Milli Vanilli megálmodója, Frank Farian pedig Stupid dieser Bohlen (Hülye ez a Bohlen) című könyvével reagálta le a Dieter által összehordottakat.
Thomas akkor ugyan pert nyert Bohlen ellen, és nyilatkozataiban ki is tért kettejük megromlott kapcsolatára, mégsem dobott piacra saját ellen-biográfiát - egészen mostanáig.
Ne gondoljon azonban senki további sárdobálásra, mindösszesen egy izgalmas, szórakoztató olvasmány ez Németország egyik legsikeresebb popzenei vállalkozásáról és annak énekeséről, aki 100 PROZENT ANDERS (100 SZÁZALÉKIG MÁS/ANDERS) címen jelentette meg önéletrajzát, az Edition Koch / Hannibal kiadó támogatásában. Az autobiográfia címe egy, Thomas névváltoztatásán alapuló szójáték - a Bernd Weidungként anyakönyvezett énekest ugyanis 1984-ben már Thomas Anders ("Más Tamás" ) néven ismerte meg a világ.
A cím egyben arra utal, hogy most a másik fél szemszögéből is megismerkedhet a nagyérdemű a - hazánkat is behálózó - nyugat-német diszkó-duó történetével, kezdve Thomas gyermekkori élményanyagának tárgyalásával ("... az ápolt külső, a divatos ruházat és a sikkes viselkedés már gyerekként rettenetesen fontos volt a számomra..."), s folytatva a sajtóval való első konfliktusaival ("Amint a BRAVO az újságosokhoz került, rögtön megszámoltam, mennyi pénzem van. A teljes készletet fel akartam vásárolni, annyira szégyelltem magam az egyik cikk miatt. A címe ez volt: "Még soha nem csókolóztam lánnyal". Van elképzelése bárkinek is arról, milyen megalázó ez egy 16 éves számára?"), kitérve a rengeteget cikizett Nora-láncra ("Akkoriban ezt poénnak szántuk, hogy Dietert bosszantsuk. A láncot eredetileg Udo Lindenberg inspirálta, aki azidőtájt egy hatalmas övvel váltott ki zajos tetszést. Az öv fekete bőrből volt, és a csaton a következő szó állt nagy, ezüst betűkből kirakva: "PANIK". Nora és én erre kitaláltuk, hogy csinálunk egy NORA-övet. De amikor látogatóban voltunk a barátainknál Dél-Franciaországban és a medence mellett feküdtünk, azt mondta a haverom: "Az öv baromság! Csináltass inkább egy láncot, Nora-felirattal!" Az ötlet jó viccnek tűnt.").
Bár a Dieter kontra Thomas botrány hullámai fokozatosan elcsitultak, a legtöbb olvasó azért biztosan kíváncsi arra, hogy mitől is lett a Modern Talking az ami, és milyen embernek látja egykori felfedezőjét Thomas Anders.
"Dieter totális macho-figura. Azt gondolom, hogy az ő szemében egy nőnek szépnek és karcsúnak kell lennie, különben befoghatja a csőrét. Örök "visszaeső", aki minden alkalommal ugyanazon séma szerint jár el: először csak azt kéri a mindenkori nőjétől, hogy korlátozza a szüleivel és a barátaival való kapcsolatát, majd azt tanácsolja a hölgynek, hogy adja neki a régi mobilját. Helyette kap egy újat, amit persze ő (Dieter) felügyel, és aztán jöhetnek a mellek..."
Ugyan a Modern Talking már másodvirágzásán (1998-2003) is bőven túl van, és nem az ő zenéjükre rázzák az emberek a diszkóban, mégis sokak fiatalságát jelentik ők.
És azok a Cheri, Cheri Lady-k, akik anno azért tanultak németül, hogy szerelmes levelet írhassanak Thomas-nak vagy autogrammot kérjenek tőle, és persze azok a "Brother Loui"-k is, akik öltözködését majmolták és lehengerlő mosolyát gyakorolták a tükör előtt, most bizonyára szívesen veszik majd a kezükbe ezt a könyvet - persze nem kordokumentumként, hanem mert jó nosztalgiázni.
editionkoch.txt9.de/
További írások a rovatból
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról