gyerek
2011. 09. 18.
A rendszertelen alvási szokások gyengítik a kisdiákok iskolai teljesítményét
A kilenc óránál kevesebb alvás, a késői lefekvés és az elalvást megelőző rituálék hiánya jelentősen befolyásolja a kisdiákok tudományos készségeinek fejlődését és ezzel együtt az iskolai teljesítményüket is - figyelmeztetnek a szakemberek.
A barcelonai Autonomous Egyetem (UAB) és a Ramón Llull Egyetem kutatói azt vizsgálták tanulmányukban, hogy az alvási szokások és az alvással töltött órák száma milyen kapcsolatban van a hat, illetve hét éves diákok iskolai teljesítményével. "A gyerekek többsége az intellektuális fejlődéséhez szükségesnél kevesebbet alszik, amely nagy hátrány, mivel az alváshiány nem pótolható" - mondta Ramón Claddelas, az UAB pszichológiai tanszékének kutatója.
A Cultura y Educación című folyóiratban megjelent tanulmány különböző iskolákból származó 142 alsó tagozatos diák - 65 lány és 77 fiú - bevonásával készült, akiknél korábban semmilyen alvással kapcsolatos kóros elváltozást nem diagnosztizáltak. A résztvevők szüleinek a gyerekeik alvási szokásaira és alvással töltött óráira vonatkozó kérdőívet kellett kitölteniük. A szakemberek emellett a gyerekek általánosabb - kommunikációs, módszertani, transzverzális (mint a tanulni tudás és a kifejezőkészség) - valamint, az egyedi gondolkodásukhoz kapcsolódó - memória, tanulás, motiváció - képességeit vizsgálták.
"Attól függetlenül, hogy a részt vevő gyerekek majdnem nyolc órát alszanak naponta, az alvási szokások elemzéséből kiderült, hogy 69 százalékuk legalább heti háromszor este kilenc után ér haza, vagy legkevesebb heti négy alkalommal 11 óra után megy lefeküdni. Ily módon a 8, vagy 9 órát alvó diákok iskolai teljesítménye rosszabb, mint a 9, vagy 11 órát alvó társaiké" - idézte a szakemberek megállapítását a ScienceDaily ismeretterjesztő hírportál (http://www.sciencedaily.com).
A szakértők úgy vélik, hogy egy egészséges alvási rendszer kialakítása jelentősen hozzájárul a gyerekek megfelelő kognitív fejlődéséhez. Egy órányi alvás veszteség és a rossz szokások berögződése azonban negatív hatással van az általánosabb készségekre, és jelentősen befolyásolja a gondolkodással összefüggésben lévő képességeket.
"Ez azt jelenti, hogy az alváshiány rontja a diákok nyelvi, nyelvtani és betűzési képességeit, valamint a szövegek feldolgozására és szerkezeti felépítésének megértésére irányuló tudását. Ezeknek a készségeknek a helytelen fejlődése pedig idővel az összes többi tantárgyra rányomja a bélyegét" - hangsúlyozták a szakemberek.
A Cultura y Educación című folyóiratban megjelent tanulmány különböző iskolákból származó 142 alsó tagozatos diák - 65 lány és 77 fiú - bevonásával készült, akiknél korábban semmilyen alvással kapcsolatos kóros elváltozást nem diagnosztizáltak. A résztvevők szüleinek a gyerekeik alvási szokásaira és alvással töltött óráira vonatkozó kérdőívet kellett kitölteniük. A szakemberek emellett a gyerekek általánosabb - kommunikációs, módszertani, transzverzális (mint a tanulni tudás és a kifejezőkészség) - valamint, az egyedi gondolkodásukhoz kapcsolódó - memória, tanulás, motiváció - képességeit vizsgálták.
"Attól függetlenül, hogy a részt vevő gyerekek majdnem nyolc órát alszanak naponta, az alvási szokások elemzéséből kiderült, hogy 69 százalékuk legalább heti háromszor este kilenc után ér haza, vagy legkevesebb heti négy alkalommal 11 óra után megy lefeküdni. Ily módon a 8, vagy 9 órát alvó diákok iskolai teljesítménye rosszabb, mint a 9, vagy 11 órát alvó társaiké" - idézte a szakemberek megállapítását a ScienceDaily ismeretterjesztő hírportál (http://www.sciencedaily.com).
A szakértők úgy vélik, hogy egy egészséges alvási rendszer kialakítása jelentősen hozzájárul a gyerekek megfelelő kognitív fejlődéséhez. Egy órányi alvás veszteség és a rossz szokások berögződése azonban negatív hatással van az általánosabb készségekre, és jelentősen befolyásolja a gondolkodással összefüggésben lévő képességeket.
"Ez azt jelenti, hogy az alváshiány rontja a diákok nyelvi, nyelvtani és betűzési képességeit, valamint a szövegek feldolgozására és szerkezeti felépítésének megértésére irányuló tudását. Ezeknek a készségeknek a helytelen fejlődése pedig idővel az összes többi tantárgyra rányomja a bélyegét" - hangsúlyozták a szakemberek.
További írások a rovatból
Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Megnyitó: 2024. szeptember 12. csütörtök 17:00
Más művészeti ágakról
Interjú Beck Tamással, a 33. Salvatore Quasimodo Költőverseny fődíjasával
Katarina Stanković Neptun vihara és Ida Marie Gedbjerg Az elveszett Mozi könyv című alkotása a 21. Verzió Filmfesztiválon