art&design
2011. 09. 12.
Szeretek Budapesten élni
Interjúsorozat a "Best of diploma 2011" kiállítóival - első rész
A Magyar Képzőművészeti Egyetem végzős hallgatóinak mestermunkáit minden tanév végé a diplomakiállítosokon ismerhetik meg az érdeklődők. A folyamat végén, mintegy megkoronázva az addigiakat, az utóbbi években rendszerint egy ráadás-kiállítást rendeznek a szakmai zsűri által legjobbnak ítélt munkákból. Ősszel öt, a zsűri által kiemelten tehetséges, különböző szakon végzett alkotót mutatunk be egy interjúsorozat keretében, remélve hogy a nyilvánosság még inkább megkönnyíti pályakezdésüket. Elsőként Nagy Áronnal, frissdiplomás tervezőgrafikussal ismerkedhettek meg.
Nagy Áron ez év nyarán kapta kézhez diplomáját, de már évek óta dolgozik a szakmájában. A Best of diploma című kiállításon egy válogatást állított össze „fejgenerátoros" játékának figuráiból. A mű az interneten bárki számára hozzáférhető és teljesen interaktív, mivel a groteszk elemekből furcsábbnál furcsább fejeket maga a látogató rakhatja össze. Úgy gondolom, Áron azzal emelkedhetett ki a mezőnyből, hogy más minőségű eredményt is felmutatott ezzel a munkával, mint ami egy átlag „tervezőstől” elvárnak.
PRAE.HU: Beválasztották a munkáid Best of diploma kiállításra. Mi a jelentősége ennek?
Örültem, hogy beválogattak. Kellemes meglepetés volt, hogy hagyták, hogy végigvigyem az öncélúnak mondható diplomaötletemet.
PRAE.HU: Mi számított jobban? Amit "itt és most" megvalósítottál (ezzel is jelezték, hogy "jó irány", amit érdemes továbbvinni), vagy az egész ötéves munkádat értékelték így?
Szerintem a diplomamunkák értékelésénél (legalábbis a szaktanáraink részéről) nem csak a vizsgaremekek, hanem az egyetemen eltöltött öt év alatt nyújtott teljesítmény is fontos szempont volt. Ez idő alatt megismertek minket, és nyomon követték, hogy mennyit változtunk, fejlődtünk. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem számít, mit produkáltunk diplomamunka gyanánt, inkább más megvilágításba helyezi a védésen nyújtott teljesítményt. Úgy gondolom, inkább az opponensek feladata az, hogy csak és kizárólag magát a diplomamunkát értékeljék, ugyanis ők erre minden elfogultság nélkül képesek.
PRAE.HU: Segíthet-e egy ilyen kiállítás, hogy galériások felfigyeljenek rád és megkeressenek különböző munkákkal?
Egyelőre nem kerestek még galériáktól, vagy stúdióktól. Amúgy ez a kiállítás remek lehetőség arra, hogy azok is megtekinthessék a diplomamunkákat, akik a védésre, vagy az azt követő kiállításra nem tudtak eljönni.
PRAE.HU: A 80-as években születettek generációja alapvetően különbözik az előzőektől szemléletben és attitűdben. Nekünk nyílt lehetőségünk a rendszerváltás óta először tömegesen külföldön tanulni, és jó ideje a világháló is megkerülhetetlen tényezője az életünknek. Könnyíti-e, nehezíti-e meg munkádat az internet? Mire használod? Mik az előnyei és hátrányai? Használod-e bemutatkozási fórumként?
Könnyíti. A tervezőgrafikus szakmában az internet használata szinte elengedhetetlen. Nem csak azért, mert ennek segítségével tárgyalunk a megrendelőkkel, de nagyban megkönnyíti az inspirálódást, és azt, hogy napra készek maradjunk. Nem nagyon hiszem, hogy lennének hátrányai. A privát munkáimat is az interneten teszem közzé (öt különféle helyen), és ennek köszönhetően érkeznek megrendeléseim is.
PRAE.HU: Gondolkozol-e abban, hogy tovább képezd magad külföldön?
Nemcsak gondolkoztam, igénybe is vettem az Erasmus-ösztöndíj nyújtotta lehetőségeket. Egyetem utáni tervek egyelőre nincsenek, pedig nagyszerű lehetőség workshopokon részt venni, kiállításokra, kurzusokra járni…
PRAE.HU: Magyarországon szeretnél-e élni és dolgozni? Milyen most Budapesten a művészeti élet?
NAGY ÁRON: Én úgy terveztem, hogy itt fogok élni és dolgozni. Az internetnek köszönhetően nem hiszem, hogy el kell hagynom az országot ahhoz, hogy külföldi megrendelőkre tegyek szert. Szeretek Budapesten élni. Szerintem a budapesti művészeti élet kapcsán nem lehet okunk panaszra. A tervezőgrafikával kapcsolatos eseményeket követem, és azt kell mondanom, hogy meg vagyok velük elégedve: számos kiállításon és fórumon tud szerepelni egy budapesti grafikus.
PRAE.HU: Mi adta az alapötletet ehhez a fejgenerátoros grafikai játékhoz?
Gyerekkori játékok és mai programok egyaránt inspiráltak a játék megalkotásában. A játék motorja a kortárs játékok elve alapján működik, viszont az eljárás, miszerint meglévő elemekből rakhat össze a játékos fejeket – elég magas variációs lehetőséggel – régebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk. Tulajdonképpen a kirakós játékok is működnek így, csak egy kötöttebb rendszerben, mert ott előre leosztott, hogy mit kell kirakni, és az út érdekes, ahogy eljutunk oda. Munkámban a végeredmény okozta meglepetés a legfontosabb. Szeretem az ilyen típusú játékokat, én is szerettem volna valami hasonlót létrehozni.
PRAE.HU: Láthatóak-e grafikáid a honlapodon és a "Best of" kiállításon kívül más fórumokon?
Elsősorban az interneten találkozhattok a munkáimmal, de más is előfordul. Tavaly közös kiállítást szerveztünk a bátyámmal, Nagy Marcival, a Műveleti Terület Galériában, idén tavasszal pedig a Szimplakertben állítottam ki az Art Moments keretein belül.
További Nagy Áron-munkák ITT és ITT láthatók.
PRAE.HU: Beválasztották a munkáid Best of diploma kiállításra. Mi a jelentősége ennek?
Örültem, hogy beválogattak. Kellemes meglepetés volt, hogy hagyták, hogy végigvigyem az öncélúnak mondható diplomaötletemet.
PRAE.HU: Mi számított jobban? Amit "itt és most" megvalósítottál (ezzel is jelezték, hogy "jó irány", amit érdemes továbbvinni), vagy az egész ötéves munkádat értékelték így?
Szerintem a diplomamunkák értékelésénél (legalábbis a szaktanáraink részéről) nem csak a vizsgaremekek, hanem az egyetemen eltöltött öt év alatt nyújtott teljesítmény is fontos szempont volt. Ez idő alatt megismertek minket, és nyomon követték, hogy mennyit változtunk, fejlődtünk. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem számít, mit produkáltunk diplomamunka gyanánt, inkább más megvilágításba helyezi a védésen nyújtott teljesítményt. Úgy gondolom, inkább az opponensek feladata az, hogy csak és kizárólag magát a diplomamunkát értékeljék, ugyanis ők erre minden elfogultság nélkül képesek.
PRAE.HU: Segíthet-e egy ilyen kiállítás, hogy galériások felfigyeljenek rád és megkeressenek különböző munkákkal?
Egyelőre nem kerestek még galériáktól, vagy stúdióktól. Amúgy ez a kiállítás remek lehetőség arra, hogy azok is megtekinthessék a diplomamunkákat, akik a védésre, vagy az azt követő kiállításra nem tudtak eljönni.
PRAE.HU: A 80-as években születettek generációja alapvetően különbözik az előzőektől szemléletben és attitűdben. Nekünk nyílt lehetőségünk a rendszerváltás óta először tömegesen külföldön tanulni, és jó ideje a világháló is megkerülhetetlen tényezője az életünknek. Könnyíti-e, nehezíti-e meg munkádat az internet? Mire használod? Mik az előnyei és hátrányai? Használod-e bemutatkozási fórumként?
Könnyíti. A tervezőgrafikus szakmában az internet használata szinte elengedhetetlen. Nem csak azért, mert ennek segítségével tárgyalunk a megrendelőkkel, de nagyban megkönnyíti az inspirálódást, és azt, hogy napra készek maradjunk. Nem nagyon hiszem, hogy lennének hátrányai. A privát munkáimat is az interneten teszem közzé (öt különféle helyen), és ennek köszönhetően érkeznek megrendeléseim is.
A Western Union óra alatt, 70x100 cm, vektorgrafika, print
Pongo, 70x100 cm, vektorgrafika, print
Intergalactic Kindergarten, 70x100 cm, vektorgrafika, print
PRAE.HU: Gondolkozol-e abban, hogy tovább képezd magad külföldön?
Nemcsak gondolkoztam, igénybe is vettem az Erasmus-ösztöndíj nyújtotta lehetőségeket. Egyetem utáni tervek egyelőre nincsenek, pedig nagyszerű lehetőség workshopokon részt venni, kiállításokra, kurzusokra járni…
PRAE.HU: Magyarországon szeretnél-e élni és dolgozni? Milyen most Budapesten a művészeti élet?
NAGY ÁRON: Én úgy terveztem, hogy itt fogok élni és dolgozni. Az internetnek köszönhetően nem hiszem, hogy el kell hagynom az országot ahhoz, hogy külföldi megrendelőkre tegyek szert. Szeretek Budapesten élni. Szerintem a budapesti művészeti élet kapcsán nem lehet okunk panaszra. A tervezőgrafikával kapcsolatos eseményeket követem, és azt kell mondanom, hogy meg vagyok velük elégedve: számos kiállításon és fórumon tud szerepelni egy budapesti grafikus.
PRAE.HU: Mi adta az alapötletet ehhez a fejgenerátoros grafikai játékhoz?
Gyerekkori játékok és mai programok egyaránt inspiráltak a játék megalkotásában. A játék motorja a kortárs játékok elve alapján működik, viszont az eljárás, miszerint meglévő elemekből rakhat össze a játékos fejeket – elég magas variációs lehetőséggel – régebbre nyúlik vissza, mint gondolnánk. Tulajdonképpen a kirakós játékok is működnek így, csak egy kötöttebb rendszerben, mert ott előre leosztott, hogy mit kell kirakni, és az út érdekes, ahogy eljutunk oda. Munkámban a végeredmény okozta meglepetés a legfontosabb. Szeretem az ilyen típusú játékokat, én is szerettem volna valami hasonlót létrehozni.
PRAE.HU: Láthatóak-e grafikáid a honlapodon és a "Best of" kiállításon kívül más fórumokon?
Elsősorban az interneten találkozhattok a munkáimmal, de más is előfordul. Tavaly közös kiállítást szerveztünk a bátyámmal, Nagy Marcival, a Műveleti Terület Galériában, idén tavasszal pedig a Szimplakertben állítottam ki az Art Moments keretein belül.
További Nagy Áron-munkák ITT és ITT láthatók.
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
Hajdu Levente megnyitószövege a Kaján szisztémák című kiállításhoz
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról
Révész Bálint és Mikulán Dávid KIX című dokumentumfilmje a 21. Verzió Filmfesztiválon