bezár
 

zene

2011. 08. 24.
Fiatalon talált meg a bánat
The National, Sziget Fesztivál, 2011.08.14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Sármőr bariton, a melankólia vokálfestője, karizmája az 50-es évek alfahím-énekesei, Sinatra és társai világát idézik; a színpadra melltartók és alsóneműk repülnek, szigorúan csak feketék, pedig szó sincs itt szerelemről, csak az utána maradó bánatról, csak szorongásról, csak őszről meg borról, csak a bánatos szerelemről, csak a szorongó őszről meg Ohióról. A The National ha nem is a Sziget legjobb, de talán legfontosabb koncertjét adta Matt Berninger mesterdalnok vezetésével.

Vannak ilyen zenekarok. Akik mintha ugyanazt a számot írnák meg újra és újra, az az egy viszont piszkosul el van találva. Szerencsére ez csak félig állja meg a helyét az ohiói/new yorki, indienek becézett zenekarral kapcsolatban, ugyanis markáns arculattal bíró, és ezáltal egymásra erősen hajazó dalaik sokféle zenei forrásból merítenek: brit kortársaik pop-rock fogalmazásmódja éppúgy tetten érhető minimalista kompozíciókban, mint az amerikai country-s fordulatok (a korai lemezeken), vagy épp a klasszikus zenei háttér – de a nagy énekesbárdok (Bob Dylan, Neil Young) inspirációját is ki lehetne hámozni néhol a sorok közül.

prae.hu

 

The National – Bloodbuzz Ohio

 

A finomságok zenéje a Nationelé. A háttérben megbúvó hangszerelési nüánszok, a somfordáló, harmonikus akkordmenetek, a leheletfinom fúvós-támogatás, a ritmizáló, néhol pattogó, máskor rohanó, olykor pedig simogató basszusfutamok teszik ki az alapzatot, amire a szokatlanul domináns, régimódi dobjáték feszül, és természetesen Matt érzelemfacsaró, kétségbeesett énekdallamai. Hiába vágnak rögtön mellbe a férfias, mégis melankolikus vokálmelódiák, a teljes képlet kihüvelyezése többszöri hallgatást vesz igénybe – nem csoda, hogy többeknek ezért nem is indulhatott be, vagy egyenetlennek, strukturálatlannak tűnt a Szigetes koncert.

 

The National – Mistaken For Strangers

 

De a National zenéje nem is a hagyományos dramaturgia mentén működik. Alapvetően nem kellenek csúcspontok, leállások, pihentetések, tematikus blokkok, ráadásbeli slágerek (ettől még akadt mindegyikből). A National nem melodramatikus, nem egy „feel bad movie” zenei tükörképe, nem akar pofán vágni a szomorúsággal, hanem „kitartó bánat lelket mos” technikával, szépen-komótosan eszi be a hallgató bőre alá magát, ringat bele sajátos életérzésébe, szürrealitással fröccsöntött sorainak univerzumába.
Ezért is kéne megszakítás nélkül, egybefolyatni a dalokat, egy zárt térben, ahol nincs Nagyszínpados, óriási látószög, amibe akarva-akaratlanul is beszüremkednek zavaró tényezők, amelyek kilöknek az élményből, megszakítják az azonosulást, a feloldódást. Moziélmény kéne, koncertre transzponálva, nem kivetítő, ami elvonja a figyelmet a zenészekről, hanem színpadvászon, közelség, intimitás, ami kizárja a külvilágot, ami beszippant és nem ereszt.

 

The National – Terrible Love live at Sziget

 

Nyilvánvaló, hogy Sziget Nagyszínpadon ezt lehetetlen kivitelezni, Berninger viszont megtett mindent, hogy magukra fixálja a figyelmet, bánattal vert háttal járt-kelt a színpadon, kapaszkodott a mikrofonjába, előre-hátra hajladozva – a metal zene teátrális túlkapásain edződve azonban maximálisan élvezetes volt szemmel követni Matt túláradó extravaganciáját, ahogy a Mr. November alatt mikrofonját botnak használva lassúzott ki a balszélre, végül meghajlítva azt, miközben serény-szerényen, kétségbeesetten vergődve ordítja, hogy Mr. November – mármint ő – bizony nem basz át minket. Itt a struktúra, tessék, eksztatikus refrénnel, emocionális túlpörgéssel, amelyet a National diszkográfiájának egyik legszebb lírai passzázsa ellenpontoz – ekkor az utolsó előtti dalnál járunk, nem sokkal előtte sorjázott szintén a zenekar népszerűségében vízválasztónak bizonyuló Alligatorról az Abel, hasonlóan kikelős darab, azzal az élesen szigorú, pattogó dobtémával.

 

The National – Mr. November live at Sziget

 

Akad még ilyesmi a szettben, a Conversation 16 Cure-osan ugyan, de rokon tempóval bír a program derekán – egyébként lassan indítanak, a Start A War igazi atipikus kezdőnóta, ráérősen építkezik, a Matt dalszövegeiben visszatérő motívumnak számító pénzes sornál („I’ll get money, I’ll get funny again”) aztán beindul kicsit, a középtempót pedig még jó ideig tartják. A Mistaken For Strangers – Bloodbuzz Ohio párostól igazán kövér tízpontos a buli, annak ellenére, hogy néha tényleg visszaesik a tempó, a lelkesedés, de aztán újra meg újra felpörgünk.

 

The National – Apartment Story

 

A koncert korántsem kizárólag aktív szomorkodás, sőt, a szett előrehaladtával egyre szabadulnak fel a zenészek, Matt az elején még pohárból borozgat, majd a végén már üvegből dönti magába, de a közönséggel is kommunikál, ha melltartó hull melléje az első sorokból, akkor azzal szórakozik, ha tengerészsapka, akkor azt húzza a gitáros fejére, majd a Szigetes követelményrendszer előtt fejet hajtva, le is sétál a közönséghez, a korláton is őrjöng egy sort. A melankolikus zenék befogadását nem feltétlen hasonszőrű érzet, hanem a felszabadult örömmel való paradox kombinációja kíséri, ahogy a dalszövegekben is gyakran kíséri az apokaliptikus hangulatú véget újrakezdés, változás, remény, még ha hiú is.
A szürreális szótársítások, mondatkapcsolatok eltáncolnak az egysíkúság elől, erre rímelnek a kivetítő képsorai is, ami nem is feltétlen a koncertet közvetíti, mint inkább hangulatot alapoz, a fekete-fehér, horrorfilmbe illő, pusztuló erdő képei, vagy a hagymázas, absztrakt színkavalkád egybemosódik a visszafogottan mosolygó zenészek profiljával.

 

The National – Sorrow

 

Az öt zenész munkáját még két fúvós segíti a háttérben, ami főleg a High Violet dalainak kibontakoztatásánál jön kapóra, a setlist amúgy is lemezbemutató-féleség, mégis az utóbbi három lemezt felölelő, kövér best of, a 2010-es elővezetett dalai ugyanis egytől egyig hibátlanok: a klipes Bloodbuzz Ohio, a félénk Anyone’s Ghost, az egzisztencialista szorongás-érzetre (és hangulatában a Doors People Are Strange-ére) hajazó Afraid of Everyone, vagy a telitalálat bánathimnusz, a Sorrow – talán csak az Englandet cseréltem volna le utólag a lemezt záró, agyament Vanderlyle Crybaby Geeksre.

 

The National – Fake Empire

 

Hasonló kaliberű és zeneiségű produkciót sem fogunk hamar viszontlátni Magyarországon, pláne a Nationalt, akik nemrég majdnem feloszlottak a 2007-es Boxer túlzásba vitt turnéja után. A nem ideális körülmények ellenére a National előadásának minden pillanata megérte, még akkor is, ha a konszolidált gitárosok átengedték a terepet Mattnek, és koncertügyileg neki kellett elvinnie a bulit. A régi dalok mélyei ugyanúgy mentek, mint az újlemez középtartománya, még ha néha akadozott is a hangja, de sármja, karizmája mit sem kopott az évek folyamán. Lehet, hogy fiatalon találta meg a bánat, de az biztos, hogy még középkorúan is piszkosul jól áll neki.

national4

Az elhangzott harmóniák listája:

Start A War

Anyone's Ghost

Mistaken For Strangers

Bloodbuzz Ohio

Slow Show

Squalor Victoria

Afraid of Everyone

Conversation 16

Sorrow

All The Wine

Apartment Story

Abel

England

Fake Empire

Mr. November

Terrible Love

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről
Nils Frahm: Day

Más művészeti ágakról

színház

A MáSzínház KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” előadásáról
Michael Sarnoski: Hang nélkül – Első nap
Bemutatták Sárkány Tímea első, Boszorkányok nyara című verseskötetét


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés