bezár
 

irodalom

2011. 08. 13.
Kést a hasnak, vért a falra – beszél a Sziget
Molyolás a Szigeten - Fidelio Octopus Összművészeti Helyszín, augusztus 11.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Sziget egyik nem is oly nagyon eldugott szegletében, a Fidelio Octopus Összművészeti Helyszínen tegnap különös irodalmi programban lehetett része a jelenlévőknek. Írók szórakoztatták a közönséget a storytelling vagy storymothing műfajában előadott történeteikkel, élőszóban, olykor rájátszva a nyelvi keveredés-kavarodás mulatságos pillanataira.

A délutáni program házigazdái, Balázs Eszter és Pál Dániel Levente fülhallgatók használatára biztatta a nagy számban kizárólag e műsorra érkezett hallgatóságot, hiszen a szomszédban – akárcsak a korábbi években – zajlott a hagyományos fesztiválműsor. A fülhallgatók, melyekre pillantva elsőként az a benyomása lehetett az embernek, hogy talán a tolmács követésére szolgál, kiszűrik a külső zajokat és felerősítik az éppen a mikrofonba beszélő hangját. Minthogy sokan éltek a lehetőséggel, és fölcsapták a fülest, valódi érdeklődés volt mérhető a sátorban.
storytelling
A storytelling itthon talán kevésbé ismert, máshol azonban népszerűnek mutatkozó műfaja helyenként mintha a stand up comedyre emlékeztetne, legalábbis némely előadó tekintetében. Noha a lényeg mindössze abban tűnik összefoglalhatónak, hogy az író ezúttal nem papírból olvas, hanem fejből beszél, s a történet, melyet előad, kötődni látszik élete valamely meghatározó pontjához, az improvizatív jelleg mintha épp az írói minőséget választaná le a biográfiai emberről, s így voltaképp bárki fölmehetne a színpadra bohóckodni. Hogy mégsem csupán bohóckodásról van szó, arra a tegnap hallott történetek megkomponáltsága szolgált bizonyítékkal, még Karafiáth Orsolya esetében is, aki beugróként példásan vitte színre a totálisan rögtönző figura tanácstalan csetléseit és a szórakoztató komédiás komolyságát. Pasiügyei messzeföldön híressé váltak – úgy is, mint a vérrel a lépcsőház falára írt jellemzések egyes férfiakról –, csípőre tett kézzel való beállása egyszerre volt laza, ad hoc és kimódolt. Bár addigra csökkent a kinti zajmennyiség, a beszűrődő elegy őt Zilahy Péterrel ellentétben mintha egyáltalán nem zavarta volna.
storytelling
Női történetből jutott még; Babarczy Eszter tágra nyílt szemű, késeléses fenyegetésbe futó pszichokrimije az elején, majd Falcsik Mari máshonnan tekintve profi, laza előadása a végén keretezte a műsort, melynek valódi zárlata Lantos László Tricepsz volt.
storytelling
Az első két előadás – Babarczy Eszteré és Zilahy Péteré – angolul hangzott el, a többi magyarul, bár utóbbiak is igyekeztek a történetekbe némi pidzsin englisht vagy egyebet keverni. Az összekötő zenét Vázsonyi János szolgáltatta szaxofonnal, derekasan megküzdve az olykor tolakodóan fölcsendülő szomszédos ska-metállal, s valódi közreműködést víve Falcsik Mari remek előadásába. Nem utolsó sorban pedig, a műsort Tempfli Kátya jeltolmács kísérte, hogy senki le ne maradhasson a sztorikról.

Fotó: Balázs Eszter Anna
(A Babarczy Eszter kép forrása a FidelioBlog)


prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Scriptum Metallum --


További írások a rovatból

(kult-genocídium)
Megjelent a szerző emlékiratainak folytatása, A másik egy
Kritika Vági János Hanghordozó című regényéről

Más művészeti ágakról

art&design

Borsos Lőrinc Neo Inertia című kiállítása
A Mesautó a Veres1 Színházban
Mit jelent az ifjúsági irodalom ma? – kerekasztal-beszélgetés
trabant: trabant LP (2024, purge.xxx)


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés