bezár
 

film

2011. 07. 26.
Én vagyok a legboldogabb
Interjú Nikola Ležaić-csal, a Tilva Roš rendezőjével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyarhangya közösségi filmforgalmazó mozgalom jóvoltából végre a hazai közönség is megismerhette a szerb Tilva Roš című kultfilmet, ami megállíthatatlanul sikert-sikerre halmoz a világ legkülönbözőbb filmfesztiváljain. A film rendezőjét, egyben forgatókönyvíróját, a szimpatikus Nikola Ležaić-ot kérdeztem arról, hogy mi mindentől rendhagyó a Tilva Roš, és arról, milyen Szerbiában az élet. Állítólag sokkal jobb, mint gondolnánk.
PRAE.HU: Ha jól tudom, film inspirált filmet. Pontosan hogy született a Tilva Roš forgatókönyvének ötlete?

Nikola Ležaić: 2005-ben és 2006-ban a Tilva Roš két főszereplője, Toda és Stefan Crap – Pain is Empty címmel forgattak egy Jackass-szerű filmet, amiben önmagukat alakították. Ez a videó 2006-ban jutott el hozzám, és amikor láttam, eldöntöttem, hogy ebből kiindulva írok egy forgatókönyvet. Az eredetinek nem volt forgatókönyve, mert a Jackass videókra jellemzően csak őrült trükkök, durva, mazochista mutatványok, félelmetes ugrások sorozatából állt, vagyis úgy épült fel, hogy bármiféle történetvezetés nélkül raktak egymás mellé sok-sok ilyet. Szóval egy olyan forgatókönyvet szerettem volna írni, ami keretbe foglalja ezeket az őrült videókat.
Nikola

Nikola Ležaić

 

Amikor már egy bizonyos mennyiség készen volt a forgatókönyvből, megkerestem a srácokat. Furcsa élmény volt találkozni velük, mert azt kellett látnom, hogy ők már nem pontosan ugyanazok a srácok, akiknek a film alapján képzeltem őket. Sokat lógtunk együtt, közben összebarátkoztunk, így sokkal egyszerűbb volt megírni a forgatókönyvet és a film is sokkal személyesebb lett. Amikor elkészült a forgatókönyv, szerencsére kaptunk pénzt a filmhez különböző szerb nemzeti alapoktól, így 2009 nyarán elkezdhettünk forgatni.

prae.hu

 
PRAE.HU: Mi ragadott meg Téged olyan nagyon ezekben a Jackass-féle videókban? Hiszen szerintem alapvetően egy taszító és egy meglehetősen demotiváló műfajról van szó...


Különösebben én sem szerettem soha a Jackass videókat, mert maximum öt percig viccesek, de utána nagyon unalmasak. Toda és Stefan filmjében maga a kontextus ragadott meg, az, hogy ezek a videók a szülővárosomban, Borban készültek, ezért pontosan tisztában voltam vele, hogy mit jelentenek számukra azok a helyek, ahol ezeket a videókat fölvették. Szóval a Jackass videóknál egyrészt sokkal jobban érdekelt a környezet, másrészt szerettem volna visszatalálni a 18 éves kori önmagamhoz, amikor elköltöztem Borból. Valójában ezért kezdtem el lógni a srácokkal, hogy megtaláljam azt az energiát és lendületet, ami annyi idősen megvolt bennem.
Stáb

Toda, Shorty, Stefan


PRAE.HU: Milyen volt Borban felnőni? A sztereotípiák azt mondatják velem, hogy nem lehetett könnyű.

Bármennyire is hihetetlennek hangzik, jó volt Borban felnőni a 90-es évek háborús konfliktusai, gazdasági problémái és a rengeteg szankció ellenére is, amivel akkoriban meg voltunk mérgezve. Borban volt egy rézbánya, Tilva Roš, ami ma már csak egy hatalmas lyuk Európában, így a lerombolt jugoszláv gazdaság egyik szimbóluma. Erről a helyről kapta a címét a film, a név valachian nyelven vörös hegyet jelent.

Mindezek ellenére soha nem éreztem azt, hogy szégyenkeznem kellene ezért, mert egy lepusztult, koszos, csúnya városban élek. A Tilva Roš is pont ezt az erzést szeretné átdani, hogy ez a hely a maga nemében gyönyörű. Az emberek hajlamosak azt gondolni Szerbiáról, hogy egy nagyon nyomasztó, szürke, borzasztó, élhetetlen hely, de szerintem nagyon szép, mert ez a hazám, itt születtem, szeretem.
A stáb

Miloš Jaćimović, a film operatőre


PRAE.HU: Ha jól értettem, akkor a színészek önmagukat alakítják a filmben. Milyen volt a srácokkal együtt dolgozni? Milyen volt a forgatás?

Soha nem adtam oda nekik a forgatókönyvet, inkább elmondtam, hogy az adott jelenet miről szól, és azután mindig az eredeti ötletből kiindulva improvizáltak. Ettől függetlenül én mindent pontosan és részletesen megírtam előre a forgatókönyvben, de ez csak a stáb többi tagjának szólt, nem a színészeknek. Ez a módszer azért tudott jól működni, mivel már a forgatás előtt jól megismertem a srácokat, a forgatás alatt pontosan tisztában voltam vele, hogy mi az, amit elvárhatok tőlük, mindig tudtam, hogy mire számítsak.

Az is könnyített a helyzeten, hogy nem kértem tőlük nagyon bonyolult dolgokat, hanem csak egyszerű, hétköznapi szituációkba kellett helyezkedniük, amikor az ember féltékeny, vagy fél valamitől, vagy éppen mérges. Nem kellett túl nagy tudás, vagy filozófia ahhoz, hogy ezt jól el tudják játszani. Kb. 70%-ban hozták azt, ami nekem le volt írva a forgatókönyvben, és 30%-ban pedig hozzátették a magukét. És az az érdekes, hogy mindig ez a 30% volt a legjobb. Szóval nagyon jó hangulatban telt a forgatás.

PRAE.HU: Nem csak a színészeid rendhagyó figurák, hanem a filmzenéket is a hagyományostól eltérő módon szereztétek be.

Baromi jó lett volna mindenféle drága együttest felkérni a filmhez, de mindössze két számot fizettünk ki, az összes többit közösségi közösségi portálokon, a facebookon és e-mailen keresztül szedtük össze. Én nagy zenerajongó vagyok, imádom az olyan különleges és nevetséges zenéket, amiket senki sem hallgat. Alapvetően amerikai zenészek dolgoztak a filmzenén, profik és amatőrök egyaránt, akik egytől-egyig nagy örömmel vettek részt a közös munkában.
Jelenet a filmbből

Nemzeti sport 


PRAE.HU: A Tilva Rošról szerintem nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy sikersztori. Rengeteg fesztiválon jártatok szerte a világban, és számos díjat nyertetek a filmmel.


Nem vagyok egészen biztos a számban, de eddig kb. negyven fesztiválon vettünk részt. Mivel nincs mögöttünk olyan marketing-PR gépezet, ami eladja a filmet, ezért a fesztiválok nagyon sokat segítettek nekünk abban, hogy halljanak rólunk és eljuttassuk a filmet a közönséghez. Amikor készítettük a filmet, nem lamentáltam azon, hogy vajon sikeres lesz-e vagy sem.

Én szeretek filmeket csinálni, de a filmet nem valamilyen célért csinálom, hanem önmagáért. Persze én vagyok a legboldogabb a világon, amiért világszerte sokan megnézik és szeretik a Tilva Rošt. Például hihetetlen élmény, amikor Chiléből vagy Norvégiából kapunk pozitív visszajelzéseket.
Jelenet a filmbből

Szerb Jackass-hangulat 


A szerbek kultikus deszkás filmjét a Corvin moziban június 28-án mutatták be, a Burn Energy Drink és az Offline Magazin támogatásával. Augusztusban a Burn országos túrára viszi a Tilva Roš-t, hogy a helyi deszkás közösségeknek közvetlenül mutathassa be a filmet. Ehhez, a Balkan Boarders fantázianévre keresztelt túrához kapcsolódik a Burn Action Sport Video pályázat, aminek az a lényege, hogy extrém helyszíneken bemutatott deszkás trükköket várnak a bbt@magyarhangya.hu e-mailcímre szeptember 1-ig. A fődíjas videó készítői értékes nyereményekben részesülnek majd, például bekerülhetnek a Burn Action Teambe. 

Részletek a Balkan Boarders túráról, a magyarhangyáról és a Tilva Roš-ról a facebookon:
http://www.facebook.com/magyarhangya

A Tilva Roš facebook oldala, ahol - ha valaki kíváncsi a genezisre - 144 werkfotót is végig lehet nézegetni:
http://www.facebook.com/tilvaros

A magyarhangya honlapja:
http://magyarhangya.hu/


Fotók: Bartha Máté/magyarhangya





nyomtat

Szerzők

-- Hercsel Adél --


További írások a rovatból

A filmek rejtett történetei a BIFF-en
Hans Steinbichler: Egy egész élet
Interjú Szilágyi Zsófia filmrendezővel Január 2. című filmjéről
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje

Más művészeti ágakról

Einstürzende Neubauten az Akváriumban
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés