zene
2006. 12. 27.
Őserő, urbanitás és szuggesszió
Orient Express 2. - Világzenei társasutazás az A38 Hajón - 2006. december 15.
Az Orient Express elhagyta Európát. A világzenei minifesztivál második napján az eddig megismert magyar és balkáni zenei tájak után indiai partokon kötött ki az A38 hajó. Aperitifként Adiba Amani táncosnő kathak táncát fogyaszthatták az utasok, majd a roma kultúra mélységeit, indiai gyökereit és nagyvárosi megjelenését tálalta a gyönyörű hangú Mitsoura. A kevésbé világzenei, de szintén összetett elektronikus desszertet a Neoból ismert Moldvai Márk szolgálta fel.
Ezúttal időben, a kihirdetett 21 órakor sikerült a programot elkezdeni. A már ismerős ruhatároslány kedvesen kisegített egy tollal a jegyzeteimhez, a nem kevésbé bájos Adiba Amani művésznő pedig indiai népviseletben és érdekes kézmozdulatokkal kísérve fellépkedett a keleti szőttessel, kancsókkal és egzotikus hangszerekkel díszített színpadra.
A 25-ös átlagéletkorú közönség mintegy 300 szeme a beszélő táncra szegeződött. Hajlongó felsőtest, forgó lábak és finom kézmozdulatok meséltek el egy történetet, ami ugyan nem volt
egyértelmű, ám mégis harmonikus és kecses látványt nyújtott. A történet összerakásához talán a playback éneket kellett volna értenem (ami a felvétel minősége alapján akár autentikus gyűjtés is lehetett volna). A dallamok határozottan élvezhetőek voltak (kifejezetten egzotikus hatást keltett a hangok intonálása), ám a táncosnő felvételtől el-elcsúszó tátikája nem fokozta az élményt: elég lett volna a testmozgása is.
Vászonkör a színpad hátterében, az indiai hangszereket, cimbalmot és billentyűket birtokba vevő zenészek az előtérben és egy ízlésesen öltözött, mikrofonhoz tipegő törékeny lány a tapsviharban. A vásznon és a mikrofonban cigány népi motívumok, a fejekben pedig andalító zsongás: az Orient Express egzotikus tájra érkezett és a Mitsoura-koncert megkezdődött.
A törékeny lányból hihetetlenül kiérlelt, szenvedélyteli és autentikus hangok szólalnak meg, de lehet, hogy ezeréves szellemek szólnak belőle ilyen varázslatos erővel. Mindenesetre gyönyörű, igéző és őseredeti élményt adnak a dalok már önmagukban is. Hát még az, ami rájuk épül: A keleti hangszerek meditatív és egzotikus ízt adnak, fokozva a cigány énekszó hangsúlyozottan indiai gyökereit. A Neoból ismert Moldvai Márk olykor dinamikus, olykor atmoszférikus elektronikus aláfestése pedig sajátosan urbánus, mai kontextust teremt és korszerű dubos, drum'n'bass-es, trip-hopos világzenét kever ki. Mindezt Mandula Éva alkotása, a kivetítővásznon egymásba kapcsolódó ősi mantrák, szabadkézi grafikák és non-figuratív számítógépes hang-vizualizációk teszik teljessé és még koherensebb egésszé.
A komplex audiovizuális élmény segítségével a nagyvárosi cigánykultúra tudatalattijába pillanthatunk be: a posztmodern városi hangulatba szervesen illeszkedik a premodern hagyománytisztelet. Az experimentális elektronikus zene izgalma találkozik a régi ritmusokkal és megkapó képet fest a 21. századi Budapest egymásra rétegződő, egymással keveredő kultúráiról. Ám amiről a Mitsoura igazán szól, megfogalmazhatatlan és kimondhatatlan: egy nyelv előtti pszichológiai és kulturális alapréteg; olyan táptalaj, amelyből a cigány művészet ugyanúgy kibontakozhat, mint a világról képet alkotó tudat.
Kígyók forognak, rajzolt vonalak kavarognak, fények villóznak a pszichedelikus körön, miközben éterien kifinomult dalokat váltanak átütő erejű, egyszerre etnikai és egyetemesen emberi tartalmú számok. A dobos szépen szólózik, majd Mitsou olyan pörgő nyelvvel ritmizál, mint a nézőtéren roma körtáncot járók lába. Szívbemarkoló interkulturális és kozmikus élmény a csaknem teltházat kitevő koncertlátogatóknak.
Ráadásként Moldvai Márk játszott: "szétkevert", posztmodern retróelemeket is tartalmazó elektronikus mixfolyamot a nonfiguratív animációkísérethez. A közönség kb. 30 főre ritkult, a világzenei életérzést pedig már csak a roma néptáncot folytató aktívabb szórakozók biztosították. Ez már nem az Orient Express: visszaadtam a kölcsöntollat, és kisétáltam a kikötőből.
A fesztivál másnapján fellépő Mitsoura hangulatos fel- és levezetést kapott, ám az előző napi mennyiségi kifogásom ma is ugyanúgy érvényes: jól jött volna még egy előadó, de legalábbis több világzenei elem a búcsúmixbe.
A 25-ös átlagéletkorú közönség mintegy 300 szeme a beszélő táncra szegeződött. Hajlongó felsőtest, forgó lábak és finom kézmozdulatok meséltek el egy történetet, ami ugyan nem volt
egyértelmű, ám mégis harmonikus és kecses látványt nyújtott. A történet összerakásához talán a playback éneket kellett volna értenem (ami a felvétel minősége alapján akár autentikus gyűjtés is lehetett volna). A dallamok határozottan élvezhetőek voltak (kifejezetten egzotikus hatást keltett a hangok intonálása), ám a táncosnő felvételtől el-elcsúszó tátikája nem fokozta az élményt: elég lett volna a testmozgása is.
Vászonkör a színpad hátterében, az indiai hangszereket, cimbalmot és billentyűket birtokba vevő zenészek az előtérben és egy ízlésesen öltözött, mikrofonhoz tipegő törékeny lány a tapsviharban. A vásznon és a mikrofonban cigány népi motívumok, a fejekben pedig andalító zsongás: az Orient Express egzotikus tájra érkezett és a Mitsoura-koncert megkezdődött.
A törékeny lányból hihetetlenül kiérlelt, szenvedélyteli és autentikus hangok szólalnak meg, de lehet, hogy ezeréves szellemek szólnak belőle ilyen varázslatos erővel. Mindenesetre gyönyörű, igéző és őseredeti élményt adnak a dalok már önmagukban is. Hát még az, ami rájuk épül: A keleti hangszerek meditatív és egzotikus ízt adnak, fokozva a cigány énekszó hangsúlyozottan indiai gyökereit. A Neoból ismert Moldvai Márk olykor dinamikus, olykor atmoszférikus elektronikus aláfestése pedig sajátosan urbánus, mai kontextust teremt és korszerű dubos, drum'n'bass-es, trip-hopos világzenét kever ki. Mindezt Mandula Éva alkotása, a kivetítővásznon egymásba kapcsolódó ősi mantrák, szabadkézi grafikák és non-figuratív számítógépes hang-vizualizációk teszik teljessé és még koherensebb egésszé.
A komplex audiovizuális élmény segítségével a nagyvárosi cigánykultúra tudatalattijába pillanthatunk be: a posztmodern városi hangulatba szervesen illeszkedik a premodern hagyománytisztelet. Az experimentális elektronikus zene izgalma találkozik a régi ritmusokkal és megkapó képet fest a 21. századi Budapest egymásra rétegződő, egymással keveredő kultúráiról. Ám amiről a Mitsoura igazán szól, megfogalmazhatatlan és kimondhatatlan: egy nyelv előtti pszichológiai és kulturális alapréteg; olyan táptalaj, amelyből a cigány művészet ugyanúgy kibontakozhat, mint a világról képet alkotó tudat.
Kígyók forognak, rajzolt vonalak kavarognak, fények villóznak a pszichedelikus körön, miközben éterien kifinomult dalokat váltanak átütő erejű, egyszerre etnikai és egyetemesen emberi tartalmú számok. A dobos szépen szólózik, majd Mitsou olyan pörgő nyelvvel ritmizál, mint a nézőtéren roma körtáncot járók lába. Szívbemarkoló interkulturális és kozmikus élmény a csaknem teltházat kitevő koncertlátogatóknak.
Ráadásként Moldvai Márk játszott: "szétkevert", posztmodern retróelemeket is tartalmazó elektronikus mixfolyamot a nonfiguratív animációkísérethez. A közönség kb. 30 főre ritkult, a világzenei életérzést pedig már csak a roma néptáncot folytató aktívabb szórakozók biztosították. Ez már nem az Orient Express: visszaadtam a kölcsöntollat, és kisétáltam a kikötőből.
A fesztivál másnapján fellépő Mitsoura hangulatos fel- és levezetést kapott, ám az előző napi mennyiségi kifogásom ma is ugyanúgy érvényes: jól jött volna még egy előadó, de legalábbis több világzenei elem a búcsúmixbe.
Kapcsolódó cikkek
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Jegyzetek Schillinger Gyöngyvér Rohadjon meg az összes című regényéről
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Vajon tényleg Babits egyik költeménye ihlette Weöres Bóbita-versét?