bezár
 

zene

2011. 07. 01.
Túladagolás következtében mennybe ment
Neal Morse Band, Diesel Klub, 2011. június 11.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Neal Morse, félúton Beethoven és a Beatles között, korunk egyik zseniális-tehetséges zeneszerzője; éppen csak a progresszív rock nyelvén fogalmaz, azaz rétegzenél: az érdeklődés ennek megfelelően hiányos, az év (eddigi) koncertje pár száz fő előtt zajlott le. Mainstream és underground évtizedes berögződéseit nem is lehet hamar levetkőzni, pláne mifelénk, így hát nem marad más neki, minthogy lelkesen, utazáspénzért terjessze igéjét, mi pedig hasonmód az övét.

Mikor Neal Morse, a Spock’s Beard egykori zenekarvezetője a zenei önkifejezésre és hitbeli tanúságtételre tette fel szólókarrierjét 2003-ban, nagyjából a senkiföldjére lőtte be magát: grandiózus koncepciókkal egymáshoz szálazott dalfolyamai az egyszeri Istenhívőnek túl bonyolultak, rockosak, neadjisten progmetálosak, míg az okos és érzékeny, epikus prog.rock rajongói számára túl vaskos és direkt a vallási körítés, az itt-ott befigyelő hitgyülis hangulat.
 

prae.hu

Zenéjét a kritikusok általában a szimfonikus neo-progrock címkéje alá sorolják, ami nagyjából a ’70-es évek nagyjainak (ELP, King Crimson, Gentle Giant, Genesis, stb.) nyomdokaiban haladó, lágy, gazdagon rétegzett, harmonikus kompozíciókkal bíbelődő stílus, amihez tökéletesen passzol Morse érzelmes, saját megváltástörténetét elregélő Testimony-koncepciója, amit a multi-instrumentalista zenész egészében előadott mostani turnéján. A katartikus és eksztatikus jelző között hánykolódó leírás csupán megközelítheti azt a zenei élményt, amiben ezen a júniusi estén részünk lehetett.

morse

Ha a nyelv csupán az élmény és az átadhatóság közé befurakodó kénytelen-kelletlen eszköz, akkor Morse bizony a gyökerénél ragadja meg a dolgokat, vagy ha úgy tetszik, a tökénél, hiszen rámenősen direkt, mintha csak arcon csapna történetének érzelmileg átszínezett fordulataival, amire csak egy olyan „absztrakt”, mégis „kézzelfogható” művészet képes, mint a zene; máskor meg olyan, mintha egy önreflexióba fulladt fülledt este kacskaringós gondolatmeneteit hallanánk, kényszeredett önvizslatást, amikor túltengnek a színpadon az egy másodpercre jutó hangjegyek a nyolc zenész tolmácsolásában.

Ez az ember estéről estére feltárja magát családostul, Jézusostól, vágyaktól, bűntudattól, múltostúl, érzelmestül, te meg csak pislogsz, hogy felnőjj a zenei élményhez, szorgosan peckelné ki magát a pupillád, hogy ne mulassza el azokat a másodperceket, amiket muszáj.

morse2

Neal Morse a színpad közepén, szintetizátora takarásában vezényli a hangversenyt, billentyűről gyakran gitárra váltva, csak hogy lazán megeresszen egy „szólópárbajt”, vagy még inkább „szóló-párbeszédet” a jobb szélen pengető, kiskorúnak kinéző gitárossal, Paul Bielatowicz-cal, aki az ELP legendás dobosának, Carl Palmernek a koncertbandájában játszik már évek óta, egyébként meg zenetanár a Berkeley-n.

A háromórás zenetrip szólóügyletei nagyrészt rá hárulnak, a tappingszólót ugyanolyan figyelmesen és kaján vigyorral játssza, mint a szimpla harmóniameneteket. Bal oldalon a Pain of Salvation nevű modern progresszív metál brigád ex-bőgőse, Kristoffer Gildenlöw bizonyul készséges partnernek virtuozitás terén, egyébként kottából penget, néha kézzel simogatja hangszerét, csak a kraftosabb részeknél kapja elő a pengetőt.

morse3

A Mike Portnoy hírhedten óriási dobcájgjára hasonlító berendezés mögött trónoló Collin Leijenaar a másik, igaz, visszahúzódó hangadó a koncerten, de nem úgy, mint a köztudottan exhibicionista és megalomán ex-Dream Theater dobos; szinte együtt lélegzik hangszerével, alázatosan és precízen üt, apró nüánszokkal színezi Portnoy egyébként bravúrosan játékos dobtémáit.

Az élő koncert (hang)színkavalkádjához Ben Mathot elektromos hegedűje adja a legtöbbet, aki az albumverziókhoz képest is több terepet kap, az egyébként pozitív, reményteli hangütésű daloknak ambivalens, keserédes atmoszférát kölcsönözve. Alkalomadtán szólóra is ragadtatja magát, ilyenkor a színpad közepén hajlong a dallamok ívére, és vörös rőzséjét dobálva, könnyeket sajtoló melódiáival a klasszikus szépség felé közelíti a zenét.

 

Neal Morse – The Separated Man

 

A két, egyenként bő 70 perces blokkból és egy 20-25 perces pihenőből álló szett ínyencségét a gazdagon szőtt vokáltémák jelentik, szám szerint öt énekes igyekszik minél sokrétűbb zenei élményt szolgáltatni, és nem csak a Time Changer című dalban, amelyben a Spock’s Beard Snow című lemezének musicales sorvezetése köszön vissza a Queenes kánonformában.

Az egész show leginkább egy drámai fordulatokkal nyomatékosított (progresszív) rock operára emlékeztet, Morse néha meséli is a történetet, kommentálja a számokat, értelmezi őket, mélyíti a saját és a közönség átélését. A kislánya szívproblémájának történetét elénk táró dalban, a Jaydaban el is sírja magát, miközben az első sorokban letérdepelve, lehajolva dalol.


Amúgy meg kiscserkész módjára lélegzik együtt a zenével, néha idétlen mozgáskoordinációval ugrál a zenei csúcspontoknál, de ez a sztárallűröktől mentes esetlenség csak növeli a zenészt övező szimpátiát, aki olyan örömmel szólaltatja meg „eszközeit”, mintha csak egy zsenigyerek szabadult volna be a hangszerboltba.

morse4

Az első felvonásban Morse régebbi katalógusából szemezget, a Spock’s Beard-ös Beware of Darkness-szel melegítenek, majd az este „első epikája”, az ember teremtéstörténetéről szóló One lemez The Separated Man c. dala hozza el az első hangulati tetőpontot: a 18 perces dal komplexitása a nagyzenekari művekéhez fogható, csak itt éppen egy rockzenekar játssza a nagy ívű dallamokat.

Akad Sola Scriptura-blokk, amelyben az első és utolsó dal részleteit szövi össze új egésszé, majd a turné korábbi setlistjeihez képest egy csavarral nem a Testimony első részének Isten-dicsérő dalai, hanem az új lemez majd’ fél órás, gyönyörűséges eposza, a Seeds of Gold következik, amelybe Neal munkásságának egyik legszebb gitárszólóját komponálta.

 

Neal Morse – Seeds of Gold gitárszóló

 

A második rész majdnem szünetmentes, a Testimony 2 kerül terítékre teljes egészében, a popos direktségű Mercy Street leitmotívumaival átszőve és keretezve. Néha igazi muzikális túladagolást kapunk, csak kapkodni lehet a fejünket, hogy minél több részletét befogadjuk az élménynek, a szólóblokkoknál akár két-három zenész is a „saját útját járja”, miközben az extrém hosszúságú dalok egy percig sem esnek szét, vagy darabolódnak fel.
morse5

A lemez élő hangszerelése egy hajszállal metálosabb, és a dögös basszusgitár-kiállások és szintetizátor-szólók is erőteljesebben szólalnak meg: a csúcspontok közé tartozik a Time Changer már említett kánonja, a Mercy Street lélekbizsergető melódiái, a Time Has Come Today Beatles-es lazasága, a Jesus’ Blood szomorkás hangulata és Gilmour-os gitárszólója, a The Truth Will Set You Free Dream Theater ízű, letaglózó progmetálja és az It’s For You fülbemászó slágere.

 

Neal Morse – It’s For You

 

A szó legjobb értelmében vett előadást a One egyik közkedvelt dala, a King Jesus zárja, amire már a balszélen üldögélő vallásos lánykák is bejönnek: erre égnek fordított kézzel kellett (volna) ugrálni, de bánja a fene, asszimilálódni kell.

A koncertnek csupán egyetlen hibája akadt, Neal Morse a ráadásból lefaragta egyik legismertebb dalát, a Transatlantic-nak írt We All Need Some Light Now-t, pedig már évek óta vártam rá, hogy végre élőben is elcsíphessem azt.
 

Neal Morse - The Truth Will Set You Free

Mindenesetre hiába bizonygatnám, hogy az év eddigi egyik legjobb rockzenei koncertjén vagyunk túl, hiszen ezt úgyis csak az a csekély létszámú publikum tudná visszaigazolni, aki valamilyen csoda folytán vette a fáradtságot, hogy kizarándokoljon a Népligetbe az egyik legsokoldalúbb és kreatívabb (rock)zenész fellépésére.

Mindenesetre ezúton elmotyogok egy röpke hálaimát, hogy ott lehettem, és csendben várom Morse második eljövetelét.

 

Fotók: Szakáts Tibor (http://www.hardrock.hu)

 

Elhangzott dalok:

Beware of Darkness

Leviathan

The Separated Man

The Door / The Conclusion

Seeds of Gold

----------------

Testimony 2 lemez:

Mercy Street

Overture No. 4

Time Changer

Jayda

Nighttime Collectors

Time Has Come Today

Jesus' Blood

The Truth Will Set You Free

Chance of a Lifetime

Jesus Bring Me Home

Road Dog Blues

It's For You

Crossing Over / Mercy Street (Reprise)

----------------

King Jesus

nyomtat

Szerzők

-- Soós Tamás --


További írások a rovatból

Kritika az Orfeo ed Euridice új felvételéről
Haydn out, Muse in – múzsadilemmák
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel

Más művészeti ágakról

Marék Veronika kapta a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre
Az idei Verzión fókuszba kerülnek az anyák küzdelmei


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés