zene
2011. 06. 17.
Trónvita
Farkas Gábor Liszt-estje, MTA Budavári Díszterme, 2011. június 5.
A trónkövetelő most megmutatta, hogy a kellő technika birtokában van. Csakhogy ez a birtoklás annyira lekötötte minden energiáját és figyelmét, hogy ettől inkább bírkózássá, mint előadássá-értelmezéssé csavarodott az est. Nem Liszt-előadást hallottunk, hanem Farkas Gábor magánszámát.
Sajnálom, de én már csak egy ilyen szőrös szívű kritikus vagyok: amikor azt látom, hogy négy fiatalt trónörökösként aposztrofálnak és minden úton-módon futtatnak, bennem felmerül a kérdés, hogy miért, hogy miért pont őket? Az elmúlt években volt néhány alkalmam meghallgatni a négy fiatalember játékát – és beleszámítva a közelmúltban tapasztalt lényegi fejlődést, lassan kezdem megérteni a választást.
Ugyanakkor meg kell mondanom, hogy ez a Liszt-est nem tartozott a meggyőző érvek közé. Talán túlságosan is sokat vártam: tudván, hogy Farkas Gábornak már egy nagy sikerű Liszt-lemez van a háta mögött, igazi Liszt-estre számítottam.
Néha elcsodálkozom, hogy micsoda épületek vannak még a tudományos élet fellegvárának birtokában; a Budavári Díszterem igazi ékkő: gyönyörű kert tartozik hozzá – a budai várnegyed kellős közepén – a Díszterem magas, felül körbe futó karzattal, alatta vastag kötélként dagadó, duzzadó, aranyozott ornamensekkel; festmények és szobrok sodrában vicces észrevenni az „átkos” rendszer maradványaként ottmaradt, ma már retrónak számító hangszórókat, mikrofonokat. Ha létezne ilyen, azt mondanám: barokk szocreál.
A terem hangzása a túlynomórészt fa és gipsz belső miatt egyedi, jellegzetes: rövid és tompán telt, amiben az alsó középhangok kissé felerősödnek, s ha nem is túlságosan, de azért mégis meleg, telt hangzás jön létre tompa, rövid lecsengéssel.
A hangzásra egyébként külön figyelmet fordítottam, mert a szünetben kedves barátnőm megemlítette, hogy mintha időnként a zongora „búgna”. Minthogy ezután különösen figyeltem erre, ki kell jelentenem, hogy nem – és sajnos nem.
Nem vagyok Liszt-szakértő, és bár különösen kedvelem, nem érzem teljesen otthon magam a zongora világában. Ugyanakkor nagyon rövid idő után, és egyre erősebben az az érzés alakult ki bennem, hogy ennek a Liszt-előadásnak nincs koncepciója. Remélem érti a kedves olvasó: korrekt módon eljátszva, ahogy az a kottában áll, időnként crescendóval, egy csipetnyi rubato stb. Úgy éreztem, hogy nem a zene – vagy az érzelem - irányítja a dinamikai fordulatokat.
Hozzátenném, hogy az eljátszott darabok hihetetlenül nehezek voltak. Félreértések elkerülése végett: azon zenék közül, amelyek – jó esetben – játékosak, könnyedek, - jó esetben - észre sem venni, hogy irdatlan technikai tudást igényelnek. Lágy, laza chopines futamok pl., amibe akkord-hangok vegyülnek, de úgy, hogy – jó esetben - észre sem vesszük a dolog képtelenségét.
Legutóbb, legjellemzőbben egy kínai dobos előadásában láttam ilyet: amikor hihetetlenül gyorsan perget, de közben egyre halkul, halkul, már alig halljuk, de még mindig ugyanolyan gyors. Ezek az akkordok akkor szólnak szépen, ha lágyan „belesimulnak” a többi hang közé, és nem „erőszakosan” hangosan szólnak – ahogy azt a fizika törvényei diktálnák.
Nos, amit kedves társam a zongora „búgásának” hallott, az pontosan ez volt: az akkordok hangosan, erőszakosan szóltak, megtörve a futamok könnyed „csobogását”. A pedálhasználat is észrevehető volt: a hangok gyakran nem lecsengtek, hanem le lettek tompítva.
Ugyanakkor technikailag majdnem tökéletes, szinte bravúros volt az előadás – épp csak a könnyedség hiányzott belőle.
Szóval, mindent összegezve azt éreztem, hogy a trónkövetelő most megmutatta, hogy a kellő technika birtokában van. Csakhogy ez a birtoklás annyira lekötötte minden energiáját és figyelmét, hogy ettől inkább bírkózássá, mint előadássá-értelmezéssé csavarodott az est. Nem Liszt-előadást hallottunk, hanem Farkas Gábor magánszámát.
A műsoron:
Farkas Gábor zongoraművész Liszt estje
Műsor:
A Villa d’Este szökőkútjai
123. Petrarca szonett
Sposalizio
Il penseroso
Velence és Nápoly
szünet
VIII. magyar rapszódia
III. magyar rapszódia
XI. magyar rapszódia
V. magyar rapszódia
XII. magyar rapszódia
Ugyanakkor meg kell mondanom, hogy ez a Liszt-est nem tartozott a meggyőző érvek közé. Talán túlságosan is sokat vártam: tudván, hogy Farkas Gábornak már egy nagy sikerű Liszt-lemez van a háta mögött, igazi Liszt-estre számítottam.
Néha elcsodálkozom, hogy micsoda épületek vannak még a tudományos élet fellegvárának birtokában; a Budavári Díszterem igazi ékkő: gyönyörű kert tartozik hozzá – a budai várnegyed kellős közepén – a Díszterem magas, felül körbe futó karzattal, alatta vastag kötélként dagadó, duzzadó, aranyozott ornamensekkel; festmények és szobrok sodrában vicces észrevenni az „átkos” rendszer maradványaként ottmaradt, ma már retrónak számító hangszórókat, mikrofonokat. Ha létezne ilyen, azt mondanám: barokk szocreál.
A terem hangzása a túlynomórészt fa és gipsz belső miatt egyedi, jellegzetes: rövid és tompán telt, amiben az alsó középhangok kissé felerősödnek, s ha nem is túlságosan, de azért mégis meleg, telt hangzás jön létre tompa, rövid lecsengéssel.
A hangzásra egyébként külön figyelmet fordítottam, mert a szünetben kedves barátnőm megemlítette, hogy mintha időnként a zongora „búgna”. Minthogy ezután különösen figyeltem erre, ki kell jelentenem, hogy nem – és sajnos nem.
Nem vagyok Liszt-szakértő, és bár különösen kedvelem, nem érzem teljesen otthon magam a zongora világában. Ugyanakkor nagyon rövid idő után, és egyre erősebben az az érzés alakult ki bennem, hogy ennek a Liszt-előadásnak nincs koncepciója. Remélem érti a kedves olvasó: korrekt módon eljátszva, ahogy az a kottában áll, időnként crescendóval, egy csipetnyi rubato stb. Úgy éreztem, hogy nem a zene – vagy az érzelem - irányítja a dinamikai fordulatokat.
Hozzátenném, hogy az eljátszott darabok hihetetlenül nehezek voltak. Félreértések elkerülése végett: azon zenék közül, amelyek – jó esetben – játékosak, könnyedek, - jó esetben - észre sem venni, hogy irdatlan technikai tudást igényelnek. Lágy, laza chopines futamok pl., amibe akkord-hangok vegyülnek, de úgy, hogy – jó esetben - észre sem vesszük a dolog képtelenségét.
Legutóbb, legjellemzőbben egy kínai dobos előadásában láttam ilyet: amikor hihetetlenül gyorsan perget, de közben egyre halkul, halkul, már alig halljuk, de még mindig ugyanolyan gyors. Ezek az akkordok akkor szólnak szépen, ha lágyan „belesimulnak” a többi hang közé, és nem „erőszakosan” hangosan szólnak – ahogy azt a fizika törvényei diktálnák.
Nos, amit kedves társam a zongora „búgásának” hallott, az pontosan ez volt: az akkordok hangosan, erőszakosan szóltak, megtörve a futamok könnyed „csobogását”. A pedálhasználat is észrevehető volt: a hangok gyakran nem lecsengtek, hanem le lettek tompítva.
Ugyanakkor technikailag majdnem tökéletes, szinte bravúros volt az előadás – épp csak a könnyedség hiányzott belőle.
Szóval, mindent összegezve azt éreztem, hogy a trónkövetelő most megmutatta, hogy a kellő technika birtokában van. Csakhogy ez a birtoklás annyira lekötötte minden energiáját és figyelmét, hogy ettől inkább bírkózássá, mint előadássá-értelmezéssé csavarodott az est. Nem Liszt-előadást hallottunk, hanem Farkas Gábor magánszámát.
A műsoron:
Farkas Gábor zongoraművész Liszt estje
Műsor:
A Villa d’Este szökőkútjai
123. Petrarca szonett
Sposalizio
Il penseroso
Velence és Nápoly
szünet
VIII. magyar rapszódia
III. magyar rapszódia
XI. magyar rapszódia
V. magyar rapszódia
XII. magyar rapszódia
További írások a rovatból
Más művészeti ágakról
Kupihár Rebeka A heterók istenéhez kötetbemutatójáról