bezár
 

irodalom

2011. 06. 05.
Napi 10 percet olvasunk átlagosan
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Olvasási szokásokról, olvasásnépszerűsítésről és az utóbbira törekvő Supka Géza Alapítványról beszélgetett Lévai Balázs az alapítvány kuratóriumi tagjaival: Lafferton Kálmánnal (Új Könyvpiac, MKKE), Halmos Ádámmal (Nyitott Könyvműhely), Walitschek Csillával (Libri Kft.) és Nemes Gáborral (Alexandra) a Vörösmarty téren 2011. június 4-én, az Ünnepi Könyvhét programsorozatának keretében.

Lévai Balázs elsőként arról faggatja a meghívottakat, mennyire van esélye egy olvasásnépszerűsítő kampánynak 2011-ben, amikor a könyvpiac is nehézségekkel küzd. Halmos Ádám a misszionárius hajlamot hangsúlyozza a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben; az olvasás népszerűsítése azonban nemcsak szép cél, hanem minden kiadó és könyvkereskedő érdeke – mint a továbbiakból kiderül, ezért sem volt nehéz rávenni a nagy könyvterjesztőket, hogy csatlakozzanak a projekthez.

Az MKKE részéről már 2006-ban felmerült az ötlet, mondja Lafferton Kálmán. A nagy terjesztők mellett természetesen kisebb hálózatok jelentkezését és javaslatait is várják, valamint a könyvesboltok marketingeszközei is hatékony segítséget jelenthetnek. Lévai Balázs – bár tisztában van a kérdés közhelyes voltával – azt firtatja, mennyire nevezhető szélmalomharcnak az olvasás népszerűségéért folytatott küzdelem, hiszen akik szeretnek olvasni, azoknak nem kell felhívni a figyelmét, akik nem, azok meg úgysem fognak több könyvet venni egy – bármilyen erős – kampány hatására sem. Mégis, mit tehetnek a könyvterjesztők?

Halmos Ádám és Nemes Gábor ismerteti az első kampányt, melyre várhatóan szeptemberben kerül sor: minden megvásárolt kötet mellé egy Márai-kötetet adnak majd ajándékba a vevőknek, melyből százezret szándékoznak kiosztani. A helyzet ugyan elkeserítő, akár az 5-8-10 évvel ezelőtti állapothoz képest is, de a kiadók és terjesztők igyekeznek optimistán hozzáállni, és remélik, hatékonynak bizonyul a kampány. Írók csatlakozását is várják, remélik, a szerzők támogatása is hozzájárul a kampány sikeréhez. A kampány külföldi mintájaként a Hollandiában szokásos olvasásnépszerűsítési módszert nevezi meg Halmos Ádám, Hollandiában minden évben íratnak egy rövid könyvet egy kortárs szerzővel, és ebből ajándékoznak egy példányt minden megvásárolt könyv mellé.

Felmerül a kérdés, hogy ha valamelyik terjesztő nagyobb sikert ér el a kampány révén, irigykedés lehet-e belőle. A kérdezettek szerint ez nem valószínű, a kampány mindenkinek segít, közös érdek annak sikere.

Szó esik még olvasásszociológiai felmérésekről: napi 4-5 óra televíziónézés és jelentős internetezéssel eltöltött idő mellett átlagosan csupán napi 10 percet szánunk könyvolvasásra, ami mindennek hangzik, csak biztatónak nem. A gyerekek olvasásra szoktatása is kulcsfontosságú, Lévai tapasztalata az, hogy egyik gyereke szeret olvasni, a másik nem, pedig értelemszerűen ugyanaz a hátterük, neveltetésük. A meghívottak egyetértenek abban, hogy az olvasás szeretete alkatfüggő, mégis jelentős szerepe van annak, milyen mintát mutatnak az idősebbek a gyereknek. Walitschek Csilla meséli el egy kezdeményezésüket, amikor kórházakban állítottak fel olvasósarkot a gyerekeknek, és nem egy gyerekről kiderült, hogy sosem láttak még ennyi (900) könyvet egyszerre – tehát még könyvesboltba sem nagyon vitték a szülők a csemetéjüket.

Ami az eszközöket illeti, Lafferton Kálmán bízik az internetes marketingben, mind a Facebook-oldal, mind a honlapon levő játékos kampányelemek segíthetik az akció sikerességét. A kampány finanszírozását NKA- és MASZRE-pályázatok elnyeréséből szeretnék megoldani, valamint az alapítványhoz csatlakozók anyagi támogatása is sokat jelentene számukra. Ami a jövőt illeti, bíznak az első kampány sikerében, és remélik, hogy értékes tapasztalatokat szereznek a megkezdett munka megfelelő folytatásához. 

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Nagy Márta --


További írások a rovatból

(kult-genocídium)
Gerőcs Péter Szembenézni a tehetségtelenségünkkel kötetének bemutatója az Őszi Margón
Juhász Tibor és Szálinger Balázs beszélgetése a Dantéban
A Könyvfesztiválon Pierre Assouline-t kérdezték a Goncourt-díjról

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A 12. Primanima mint a magány és társadalmi kritika tükre


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés