bezár
 

irodalom

2011. 06. 04.
A távolságot, mint egy csík kokaint, megkapod
Miklya Anna: A hivatásos – Könyvbemutató, Nyitott Műhely június 2. 17:30
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Miklya Anna második, a Hivatásos című regénye a tavalyi első után a 2011-es Ünnepi Könyvhétre jelenik/t meg. Érdeklődésre több okból is számot tarthat, melyek pozitív kritikai visszhangjától kezdve a jónevű kiadón át igen sokfélék, arról nem is szólva még, ha valaki esetleg olvasta az előzőt, és tetszett is neki. A bemutatón ott voltunk.
Hogy a koraesti, talán kicsit túl korai időpont, vagy az épp csak frissen megnyitottt Ünnepi Könyvhét, esetleg a semmiből előkerülő, tartósnak bizonyuló csapadék miatt gondoltam-e, hogy hárman leszünk a bemutatón, már nem emlékszem, amikor viszont beléptem a Nyitott Műhelybe, és szembesültem a huszonegynéhány – vagy több? – fős hallgatósággal, azért eltöltött némi jóérzés. Amíg egy huszonéves szerző ilyen időpontban lévő, zivataros napon tartott másodikkönyves bemutatóján megjelenik ennyi ember, talán még nincs minden veszve. A szerző beszélgetőtársa, Csordás Gábor a Jelenkor kiadó főszerkesztője volt. A mindig otthonos Műhelyben ezúttal talán egy hajszállal kevesebb lámpa égett a megszokott, nappali fényviszonyokhoz képest, így az est hangulata kimondottan bensőséges lett, amit csak fokozott, hogy mindkét fellépő kimondottan halkan beszélt – ezáltal a bemutató végül is inkább hatott közvetlen, baráti csevelynek. Ami jó volt.

Az első kérdés a regény narrációjára vonatkozott, vagyis az egyes szám első személyű (tudat)szöveg stiláris szerepére és okára. A szerző válasza nagyon is egyszerű volt: az E/1 mankó, mely ápol s eltakar, van ugyanis benne valami komoly stiláris könnyebbség, mivel ezáltal a szereplő stílusát, saját szavait sokkal könnyeben érzi meg, a szöveg szinte megírja egy-egy helyen magát – míg ugyanez egy másmilyen nézőpontú írás esetében jóval nehezebb feladat.

prae.hu

Ezután az irodalmi hatások kerültek szóba, a felismerhetőek és a fel nem fedezhetőek egyaránt. Két név hangzott el, mégpedig Bartis Attiláé és Szabó Magdáé – előbbinek a Nyugalom című regénye, mint meghatározó élmény, amihez szervesen köthető is e regény visszatérő fürdetés-motívuma, utóbbitól pedig az Őz című kisregény, ami saját bevallása szerint jó néhány helyen tetten is érhető volt az előző könyvben. Bár ennek ellenére olyan szerzővel, aki egy az egyben úgy írt, ahogyan ő szeretne, még nem találkozott. Ez jó.

A téma az erkölcs volt. A hivatásos főhőse ugyanis prostituálttá válik, miközben magánéletének és magánviszonyainak emelkedéseit és árulásait követhetjük nyomon. Csordás Gábor azt emelte ki ezzel kapcsolatban, hogy számára a leginkább figyelemreméltó, hogy nincs a könyvben moralizálás. A szerző ugyanis nem ítél. Miklya Anna válaszának két pólusa volt igen érdekes – vagyis hogy íróként nem feladata ítélkezni szereplői fölött, ráadásul szereti is őket, annak pedig, hogy emberként az ilyen magatartást elítéli, ehhez nincs köze.

Az újfent szóba kerülő személyesség kapcsán tette hozzá az előzőekhez, hogy bár próbált többször, több féle szemszögből írni, egyelőre kizárólag az egyes szám első személyt érzi sajátjának, viszont ezzel a legkevésbé sincs problémája, és hogy az ő terepe a regény, vagyis novellában nem gondolkodik egyelőre, verset pedig borzasztóan ritkán ír. Ezután röviden elmondta még a már készülő harmadik regényének tervét.

Az est során elhangzó két részlet a könyvből a szabatosság és a legjobb értelemben vett pontosság mintadarabjai voltak, ha bárki elolvassa ezt a néhány oldalt, azt gondolom, egyet ért majd velem. Az esemény egyetlen apró hibája annyi volt, hogy túl nyugodt lett a végén, talán a moderátor lehetett volna kissé felrázóbb, talán a válaszok nem mentek elég mélyre, de ez leírás, nem ítélet. És a szintén az elhangzott részletekben felvillanó bátor és szép mondatok a beszélgetéstől teljesen függetlenül kárpótoltak még az esőért is.

A felvezetés tehát ilyen volt. Kíváncsi leszek az egészre.

nyomtat

Szerzők

-- Simon Márton --


További írások a rovatból

(kult-genocídium)
Kosztolányi Dezső Őszi reggeli című verséről
Juhász Tibor és Szálinger Balázs beszélgetése a Dantéban
Bemutatták a Sir Gawain és a zöld lovag legújabb fordítását

Más művészeti ágakról

építészet

Huszadik Média Építészeti Díja finálé
A BIFF filmfesztivál UNSEEN fotókiállítása
art&design

A besorolás deficitje
Révész Emese és Sipos Fanni Amíg én oviban vagyok című könyvéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés